آسیاجهان اسلام

هراس تحلیلگر اسرائیلی از افزایش قدرت منطقه ای ایران

آوای سنت : تحلیلگر اسرائیلی: ایران از نفوذ فزاینده منطقه ای خود به وجد آمده است.

ست فرانتزمن،تحلیلگر اسرائیلی،به بررسی رشد روز افزون قدرت منطقه ای ایران به ویژه پس از توافق عادی سازی روابط با عربستان سعودی پرداخت،وی با اشاره به اینکه تهران پس از سال‌ها بیان این روایت که برنده تاریخ است، به وجد آمده است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، فرانتزمن در تحلیلی که وب سایت جروزالم پست منتشرکرد،این گونه نتیجه گرفت که متحدان ایران درسوریه برای ادغام مجدد این کشور درسیستم اتحادیه عرب به این اتحادیه روی آوردند و رئیس جمهور ایران به تازگی از دمشق بازگشته است.

وی خاطرنشان کرد: محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اواخر هفته گذشته به همراه هیئتی برای تقویت روابط دفاعی با این کشورهای حاشیه خلیج فارس به عمان سفرکرد.باقری با تاکید بر اینکه توسعه دیپلماسی منطقه ای ودفاعی یکی ازشاخص های مهم دیپلماسی جهانی است،گسترش دیپلماسی منطقه ای جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه رایک راهبرد برد_ برد توصیف کرد.

فرانتزمن با اشاره به اینکه رسانه های ایرانی به بهبود روابط با کشورهای عربی که بخشی ازتوافقنامه آبراهام(عادی سازی روابط با اسرائیل) بود، به ویژه امارات و بحرین می بالند افزود: آنها حتی به توافق دیگری با عربستان سعودی اشاره می کنند.

تحلیلگر اسرائیلی معتقد است ایران بر این باور است که از یک نقطه عطف تاریخی عبور کرده است که درسفر اخیر رئیسی به سوریه به اوج خود رسید.

او افزود: رئیسی پایه و اساس روابط مستحکم و طولانی مدت را در زمانی که کشور عربی درحال بازگشت به صفوف عربی است،گذاشت.رسانه های ایرانی آخرین نتایج را به رئیسی نسبت می دهند و به فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران،اسماعیل قاآنی که در سال ۲۰۲۰ پس از شهادت قاسم سلیمانی توسط آمریکا،جانشین قاسم سلیمانی شد.

فرانتزمن معتقد است: ایران ابتکارات جدید خود را در لبنان،سوریه،عمان وجاهای دیگر درپرتو رقابت مستقیم خود با اسرائیل می بیند و معتقد است که دولت عبری به دلیل هرج و مرج سیاسی درون خود در حال افول است.

وی افزود: ایران بر این باور است که برخلاف بهار عربی که تهران معتقد است اسرائیل سعی کرده از آن برای حذف رژیم های عربی ازجمله رژیم بشار اسد در سوریه استفاده کند،دولت عبری اکنون درحال ورود به زمستان اسرائیل است.

ایران تاکید می کند که در ۱۲ سال گذشته برای متحد کردن مقاومت های مختلف علیه اسرائیل ازجمله گروه های فلسطینی درغزه،کرانه باختری، لبنان وسوریه همراه با حزب الله وشبه نظامیان مختلف درسوریه وعراق.تلاش کرده است.

ایران همچنین بر این باور است که اسرائیل نتوانست فلسطینی ها را شکست دهد و حزب الله امروز نوک حمله حملات به اسرائیل است که در معادله درگیری از مرحله دفاعی به مرحله تهاجمی رفته است.

فرانتزمن نتیجه می‌گیرد که ایران حزب‌الله را یک بازدارنده در برابر اسرائیل می‌داند و همچنین واکنش‌های اسرائیل به تلاش‌های ایران برای بازگرداندن رژیم سوریه به اتحادیه عرب را به‌عنوان شاهدی جدید از موفقیت و نفوذ فزاینده منطقه‌ای این کشور تعبیر می کند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن