اخبارداخلی

برآورد خسارات قطعی اینترنت در کشور

آمار دقیقی از خسارات وارده ارائه نشده است

آوای سنت : بالاخره پس از یک هفته چشم انتظاری بالاخره اینترنت خانگی در اکثر کلانشهرها وصل شود. از سوی دیگر یک منبع آگاه در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با ایران اعلام کرد احتمالا تا فردا صبح اینترنت تلفن همراه در کشور وصل خواهد شد. در عین حال ایسنا گزارش داد برخی از اخبار رسیده از این حکایت دارد که فعلا اینترنت در استانهای فارس، کرمانشاه، کردستان، البرز و خوزستان وصل نخواهد شد.

تاکنون اما هیچ نهادی از میزان خسارت‌ها و بخش‌های آسیب دیده در فرآیند قطعی اینترنت سخنی به میان نیاورده است. اما موسسه نت بلاکس، برآورد کرده که میزان خسارت ناشی از قطعی چند روزه اینترنت در ایران مبلغ ۳۶۹‌میلیون دلار، معادل ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. با این حال فعالان اقتصادی منتظر جبران این خسارت‌ها هستند.

پس از افزایش قیمت و اعمال سهمیه بندی بنزین، اعتراض‌ها بالا گرفت و به دلایل امنیتی، شورای امنیت کشور دستور قطعی اینترنت بین المللی را صادر کرد. در پی آن بسیاری از فعالان حوزه اقتصادی اعلام کردند که متحمل خسارات فراوانی شده اند و برخی فین تک‌ها از کاهش تراکنش‌های اینترنتی خبر دادند.

حالا پس از ۱۷۰ ساعت قطعی، بالاخره اینترنت بین المللی وصل شده است و بیش از هر چیزی برآورد میزان خسارت‌ها و نحوه جبران آن‌ها خود را نمایان کرده است.

آذری جهرمی درباره خسارات وارده به شرکت‌های استارت‌آپی و امکان جبران آن، گفت: “برآورد‌های تقریبی در سطح جامعه منعکس شده، اما ما هنوز برآورد دقیقی نداریم. باید جلساتی با اتحادیه کسب و کار‌های نوپا و نظام صنفی رایانه‌ای برگزار کنیم و برآورد‌های دقیق استخراج شود. جبران خسارات شرکت‌ها با مصوبات دولت قابل پیگیری است، اما مهم این است که بتوان نحوه برآورد خسارت را استخراج کرد. ”

وزیر ارتباطات در خصوص این که مشترکینی که بسته‌های مدت‌دار مثلا یک هفته‌ای خریداری کرده‌اند و در زمان قطع اینترنت قادر به مصرف بسته خود نشده‌اند، گفت: “به اپراتور‌ها ابلاغ کرده‌ایم که مدت زمان قطعی اینترنت را به مدت اعتبار بسته‌ها اضافه کنند. ”

او درباره حقوقی که از مشترکین در مدت قطع اینترنت تضییع شده نیز گفت: “پیشنهاد‌هایی برای اقدامات جبرانی داریم که هنوز نهایی نشده است و به محض نهایی شدن، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. ”

“زمان دقیق وصل شدن اینترنت” این پرتکرار‌ترین سوالی بود که در طول چند روز گذشته از سوی مردم مطرح شد. در این راستا شورای امنیت کشور هم اعلام کرد که به تدریج در استان‌هایی که وضعیت آرام تری دارند، اینترنت وصل می‌شود. وزیر ارتباطات نیز در چند روز گذشته به هر بهانه‌ای اعلام کرده که به‌زودی اینترنت وصل می‌شود، آذری جهرمی در آخرین اظهارنظرش با تایید وصل شدن اینترنت در برخی نقاط کشور، گفت: “سایر نقاط هم با تشخیص شاک (شورای امنیت کشور) برقرار می شود. “وی همچنین اضافه کرد: “مدت زمان بسته‌های اینترنتی خریداری شده مردم، تمدید می‌شود و جبران خسارات وارده به استارت‌آپ‌ها در دولت قابل طرح است. ”

در طول ۲۴ ساعت گذشته اخباری از قطع و وصل شدن اینترنت در نقاط مختلف کشور گزارش شده است، در همین راستا برخی خبرگزاری‌های داخلی اعلام کردند که چند استان کشور هم اکنون به اینترنت بین المللی در بخش خانگی دسترسی دارند. ایسنا اعلام کرده که اینترنت استان‌های خراسان شمالی و جنوبی، گلستان، سمنان، یزد، همدان و چهارمحال و بختیاری و اردبیل، زنجان و ایلام به روال سابق برگشته است.

قطعی اینترنت چقدر و به کجا خسارت زد؟

با قطع شدن اینترنت بین المللی بسیاری از فعالان حوزه اقتصادی اعلام کردند که متحمل خسارات فراوانی شده اند. در همین راستا موسسه نت بلاکس که یک سرویس بین‌المللی است، اعلام کرده که قطعی اینترنت به صورت روزانه ۶۱.۵ میلیون دلار، معادل ۷۰۰ میلیارد تومان به اقتصاد ایران ضربه می‌زند.این موسسه، مجموع خسارات وارد شده در ۶ روز ابتدایی قطعیِ اینترنت در ایران را برآورده کرده و نوشته است که میزان این خسارت‌ها تاکنون ۳۶۹ میلیون و ۵۷۰ هزار دلار بوده که معادل ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است.البته این سایت مشخص نمی‌کند که با اندازه‌گیری چه پارامتر‌هایی این عدد را تخمین می‌زند.

بسیاری از کسب و کار‌ها اعلام کرده اند که میزان خرید‌های اینترنتی در روز‌های اخیر به دلیل قطعی اینترنت کاهش زیادی یافته است.قطعی اینترنت و وضعیت ناآرام هفته گذشته، روی فروش فیلم‌های سینمایی هم تاثیر گذاشت. آمار فروش فیلم‌های روی پرده تا ۳۰ آبان ماه نیز نشان می‌دهد که برخی از سینما‌های کشور یا تعطیل هستند یا اصلا مخاطبی ندارند.

سامانه رسمی فروش فیلم‌های سینمایی، آخرین آمار خود را تا پنجشنبه (۳۰ آبان‌ماه) به روزرسانی کرده و این آمار علاوه بر افت فروش فیلم‌ها، کم شدن تعداد سینما‌های نمایش‌دهنده فیلم‌ها را نیز ثبت کرده که برخی صاحبان فیلم‌ها نیز به صورت غیررسمی به این مسئله اشاره دارند.براساس گزارش ایلنا، فروش فیلم‌های در حال اکران از ۱۸ الی ۲۳ آبان در سراسر کشورحدود ۶ میلیارد تومان بود، اما در هفته‌ای که اینترنت قطع بود از ۲۴ الی ۳۰ آبان، کل فروش به ۳ میلیارد و ۱۴۳ میلیون تومان در کل کشور رسید.بسیاری از دانشجویان و پژوهشگران نیز در طول یک هفته اخیر اعلام کردند که قطعی اینترنت بین المللی، آن‌ها را دچار مشکل کرده است. برخی از دانشجویان که به صورت آنلاین در دانشگاه‌های بین المللی مشغول تحصیل هستند، در طول یک هفته اخیر نتوانسته اند در کلاس هایشان شرکت کنند، برخی هم برای تکمیل تحقیقات علمی و پایان نامه برای دسترسی به مقالات بین المللی دچار مشکل شداند.

با این حال قطعی اینترنت بین المللی در ۷ روز گذشته هم به اقتصاد کشور ضربه زده است و هم بازتاب روانی گسترده‌ای میان مردم داشته است و چشم انتظاری برای جبران خسارت‌های وارده همچنان ادامه دارد.

فرارو

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن