گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

علمای اهل سنت:دولت باید دغدغه های معیشتی جامعه را مد نظر قرار دهد

در هیچ کشوری تخریب اموال عمومی در زمره رفتار اعتراضی نیست

آوای سنت: جمعی از علمای اهل سنت کشور در مصاحبه با آوای سنت ضمن تاکید بر ضرورت تلاش دولت برای حل مشکلات اقتصادی جامعه ، اغتشاشات اخیر که تخریب اموال دولتی و مردمی در برخی شهرهای کشور را به همراه داشت ،محکوم کردند.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، مولوی مصطفی قرایی مدیر حوزه علمیه سنت نبوی مشهد با بیان اینکه اعتراض به مسائل مختلف ،در چهارچوب اصول و قانون کاری است که در زمان لازم در همه کشورها  انجام می شود گفت: دراین خصوص هم دولت وهم مردم باید بصیرت کافی داشته باشند. مسوول دولتی باید بداند تغییرات و جابجایی ها را با چه روشی به مردم توضیح دهد و مردم نیز حرف هایشان را در چهارچوب قانون بیان کنند.

وی در این رابطه افزود: اعتراض شرایط خاص خودش را دارد و نباید به گونه ای عمل کنیم که آب به آسیاب دشمن برود. از سوی دیگر دولتمردان هم وظیفه دارند در اعمال سیاستگزاری به شکل جامع و با در نظر گرفتن کلیه موارد قانونی عمل نمایند تا در جامعه شبهه ایجاد نشود. اگر چنانچه کاری با شیب ملایم انجام شود، مطمئنا از ضریب اطمینان بهتری برخوردار خواهد بود.

شیخ محمد صدیق بهجت امام جمعه بندرلنگه تخریب اموال دولتی را در واقع آسیب زدن به بیت المال دانست و با رد ایجاد اغتشاش در جامعه اظهار داشت: تخریب اموال، ایجاد اغتشاش و ناامنی از طریق خشونت و برهم زدن نظم جامعه و دامن زدن به رعب و وحشت در میان مردم، نمی تواند کار یک انسان عاقل باشد و مسلما در این گونه موارد تعدادی به قصد سو استفاده از موقعیت و دستبرد به اموال دولتی و مردم، وارد صحنه می شوند. این قبیل افراد مخل امنیت جامعه و آسایش عموم هستند. اینها در واقع دلشان به حال مردم نمی سوزد و هدفشان برهم زدن نظم عمومی جامعه می باشد.

امام جمعه بندرلنگه با اشاره به وقایع صدر اسلام ادامه داد: بی تردید عده ای از مخالفان نظام اسلامی نیز درپیش آمدن اغتشاشات بی تاثیر نبوده اند. از صدر اسلام تاکنون همیشه منافقان از مسائل جنجالی برای رسیدن به مقاصد خود بهره برده اند. آسیب هایی که دنیای اسلام از عملکرد منافقان متحمل می شود، هیچگاه در جنگ های میدانی متحمل نشده است. زمانی که آشوب و جنجال پیش می آید بد و بدتر در لباس میش وارد صحنه شده و آسایش ساکنین را مختل می نمایند. هر چند شناسایی این دو در زمان کوتاه غیر ممکن تصور می شود، اما لازم است با هر دو گروه برخورد قاطع صورت گیرد تا زمینه تکرار وقایع مشابه پیش نیاید.

افندی تاج الدین برزکوهی امام جمعه اهل سنت اسالم نیز با محکوم کردن رخدادهای اخیرکشور، آن را حرکتی به نفع مخالفان نظام و دشمنان خارجی خواند و بیان نمود: هیچ انسان مثبت اندیشی دامن زدن به جریان بلوا و آشوب را نمی پذیرد و چنین کسی نمی تواند در دایره اسلام قراربگیرد؛ چرا که برخلاف مصالح مردم و جامعه حرکت می کند.

بنابراین ما علمای اهل سنت منطقه تالش و اسالم وقایع اخیر را به شدت محکوم کرده واز مسوولین  می خواهیم تا با بانیان جریانات اخیر و کسانی که آب به آسیاب دشمن می ریزند، برخورد قاطع صورت پذیرد.

ماموستا عزیزبابایی امام جمعه مسجد اهل سنت صادقیه تهران با اشاره به عوامل متعدد اغتشاشات در کشور گفت: ما باید در ابتدا به دنبال ریشه یابی مسئله باشیم. طبیعی است که اعلام  ناگهانی افزایش قیمت بنزین باعث غافلگیری بسیاری از مردم شد.در این زمان اقشار مختلف خصوصا قشر ضعیف جامعه که می خواستند در اولین فرصت و با اولین امکان صدای اعتراض شان را به گوش مسوولین برسانند. دسته دوم جوانان کم سن و سالی هستند که صرفا آمده بودند تا انرژی خود را تخلیه کنند. این گروه ابعاد احساسی قضیه را دنبال می کردند.

این عالم اهل سنت تاکید کرد: بزرگان دین اسلام درهمه زمینه ها مخالف اعتراض به روند یک جریان چه سیاسی و چه اقتصادی نبوده اند. ولی اعتراض هم مثل خیلی از زمینه ها، شرایط مربوط به خودش را دارد. ما بخوبی می دانیم که ایادی صهیونیست به شدت تلاش می کنند تا کشور را به ناامنی و جنگ های داخلی مانند عراق و سوریه بکشانند. لذا وظیفه تک تک آحاد مسلمان این است که در برابر توطئه های بیگانگان و دشمنان اسلام ایستادگی نمایند.

مولانا سید ابراهیم فاضلی مدیرحوزه علمیه شورک ملکی اغتشاشات میدانی را حرکتی از سوی بیگانگان و افراد اجیر شده از سوی شبکه های منافق و صهیونیستی  دانست و خاطر نشان ساخت: نحوه چگونگی اطلاع رسانی یک موضوع اقتصادی در شرایطی که کشور درمعرض تحریم بسر می برد، خیلی مهم بوده و می طلبد که تمامی جوانب قضیه مد نظر قرارگیرد.

موضوع افزایش قیمت ها یک امر گذرا نمی باشد و ارتباط مستقیمی با معیشت مردم دارد. از این رو دولت باید در شیوه اطلاع رسانی دقت لازم را بخرج دهد. ما حرکت نامناسب عاملان ناامنی را که اموال عمومی را تخریب کرده و به بهانه اعتراض، به تخریب و سرقت اشیا و موجودی برخی اماکن دولتی پرداختند، را محکوم می کنیم. زیرا شرع دین مبین اسلام چنین اقداماتی را نمی پذیرد. درهیچ کجای دنیا آتش زدن پمپ بنزین را اعتراض نمی شمارند.

عبدالرحمان آخوند کر امام جمعه اهل سنت بندرترکمن تخریب ابنیه و امکانات را برخلاف شرع توصیف کرده و تصریح ورزید: این قبیل کارها دور از شان بشری است. همه ما در پس از رحلت نبی مکرم اسلام وظیفه داریم رسالت الهی ایشان را دنبال کرده و پیرو فرمایشات بزرگان دین اسلام  زندگی کنیم. تمدن اسلامی در گذشته در اقصی نقاط دنیای پهناور می درخشید، لیکن مخالفان و منافقان دست به دست هم دادند تا چهره بدی از اسلام را به جهانیان نشان دهند.

جریان اغتشاشات اخیر نیز از همین اهداف سرچشمه می گیرد. در شعار و در عمل می بایست طریقه نورانی آن حضرت صلی الله علیه و آله وسلم را در پیش بگیریم. اگر فضای کدورت و نارضایتی حاصل شد آن را به طریقه گفتمان منتقل کرده و منتظر پاسخ باشیم. دولت هم باید در جهت رفع اشکالات و ایرادات موجود گام بردارد. زمانی که بحث معیشت مطرح باشد، انسان خواه ناخواه به صورت مسئله حساس می شود؛ چرا که بقای طبیعی همه مخلوقات بستگی به معیشت و امرار و معاش آنها دارد. پس باید سعی کنیم تا در فضای وحدت و انسجام اسلامی که به آن اعتقاد داریم با حفظ آرامش و پرهیز از تنش و درگیری، مطالبات و نیازهایمان را مطرح نماییم.

مولوی عبدالحکیم عثمانی مدرس حوزه علمیه مکی زاهدان هم در گفتگو با خبرنگار آوای سنت، اعتراضات خشونت بار میدانی را حاصل تحریک برخی از مدعیان به اصطلاح مدافع حقوق بشر یاد کرد و اظهار داشت: دامن زدن به تنش نمی تواند راه حل مناسبی در برخورد با یک تغییر در معیشت عمومی باشد. حکومت های اسلامی و سایر کشورها برای اداره امور مملکت قوانینی دارند که همه موارد در متن آنها مشخص شده است. گاهی اوقات البته نگرانی و استرس ناشی از یک تغییر ممکن است حال مخاطبان را دگرگون کند.

دراینجا وظیفه سایرین است در رفع وضعیت پیش آمده کوشیده و آرامش را به جامعه برگردانند. بزرگان کشور باید با اقدامات عملی و کنترل تورم به مردم کمک کنند، تا با کوچکترین تحریک روحی درصدد مقابله به مثل برنیایند. مسلما مشکلات در فضای امنیت و آرامش بهتر حل می شوند. انسان های فرصت طلب زیادی در کمین نشسته اند تا از تحریک عمومی به نفع خود استفاده کرده و کشور را به سمت ناامنی سوق دهند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن