اخبارداخلی

برگزاری محفل شعر در وصف رسول اکرم

آخوند حنفی: شعر بیان خوبی برای توصیف صفات حسنه رسول الله است

آوای سنت: عالم شاخص اهل سنت،ادبیات و شعر را وسیله خوبی برای توصیف اوصاف و شخصیت نبی مکرم اسلام دانست.

به گزارش خبرنگا آوای سنت،مراسم شعر خوانی میلاد نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم شب گذشته دهم آبان ماه جاری با حضور جمعی از علما، شعرا، هنرمندان و دوستداران آن حضرت در محل مسجدجامع نور سیمین شهر برگزار گردید.

 استاد رجب محمد آخوند حنفی مدیر حوزه علمیه نور سیمین شهر در حاشیه این مراسم و طی گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه مراسم شعر خوانی میلاد نبی مکرم اسلام همه ساله در ایام هفته وحدت در آن حوزه برگزار می شود، گفت: عشق و علاقه ارادت مندان به ایشان باعث شد تا امسال نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری مناسب، این مراسم معنوی را برنامه ریزی نماییم.

وی هدف از برگزاری شعر میلاد را شناخت بیشتر و بهتر شخصیت نبی مکرم اسلام در فضای شعرخوانی خواند و افزود: همچنان که در این ایام علما، سخنوران و مولفین در مدح پیامبر گرامی به ایراد سخنرانی پرداخته و رسالت آن حضرت را به تحلیل و بررسی می گذارند، شعرا نیز در محافل این چنین محافل معنوی در مدح نبی مکرم سروده هایشان را به مخاطبین عرضه می دارند. همه ما می دانیم در صدر اسلام که بت پرستی در اوج خودش بود و کسی جرات جسارت و رد آنها را نداشت، پیامبر گرامی اسلام در ابتدا به تنهایی و با اندک یارانش به تبلیغ دین الهی و شناساندن خدای واقعی همت گذاشت و در این راه مشقت های فراوانی را تحمل نمود.

آخوند حنفی شعر را ادبیاتی جذاب و دلنشین توصیف کرد و ادامه داد: شاعران و سخنوران دنیای ادبیات، این توانایی را دارند که با اشعار و سروده هایشان مخاطب را مجذوب خود کرده و تاثیر گذاری زیادی روی شنونده ها دارند. لذا به نظر بنده برگزاری مراسم هایی از این دست که در قالب هنر ترتیب داده می شوند، ضمن اینکه باعث تراوش نبوغ هنرمندان می شود، از سوی دیگرمفهوم رسالت نبی مکرم را به زیبایی هر چه تمام تر به شنوده انتقال می دهند.

مدیر حوزه علمیه نور سیمین شهر اظهار داشت: خود بنده نیز در دوره جوانی به شعر علاقمند شدم و همواره با این هنر می پرداختم. هم اکنون جوان بسیاری را می شناسم که با حوزه های علمیه ارتباط نزدیک دارند و هرگاه مراسم شعرخوانی برگزار می شود، آثارشان را عرضه می دارند. خوشبختانه استان گلستان در زمینه شعر ازهنرمندان توانایی بهره مند است که همگی آنها در زمینه خلق آثار سرآمد و نام آشنا هستند. وصف شخصیت پیامبر اسلام که اشرف انبیا و همه مخلوقات و کائنات است، در قالب شعر و آرزوی دیدار ایشان در سرای باقی با احساسی که شاعر به مخاطب انتقال می دهد، انسان را به شوق در آورده و علاقه وی را به رسول گرامی دوچندان افزایش می بخشد.

این عالم اهل سنت تاکید کرد: وصف مسیری که ما را به رستگاری می رساند، چه در غالب شعر، داستان، موسیقی و هنر نقاشی و سایر هنرها کاری ارزشمند بشمار می رود. وظیفه همه آحاد جامعه است با هر زبانی که می توانند در شناساندن ارزش های رسالت خطیر نبی برحق قدم های مثبتی بردارند.

آخوند حنفی با اشاره به اهمیت اهتمام به امر به معروف و نهی از منکر در جوامع مختلف عنوان نمود: این مسئله یک امر واجب و تکلیفی است که بر عهده همه ما گذاشته شده و نباید به فراموشی سپرده شود. یکی از مسائلی که در روز قیامت مورد حسابرسی قرار خواهد گرفت میزان وقتی است که شخص مومن و مسلمان  برای امر به معروف و نهی از منکر اختصاص می دهد.

البته میان این موضوع و نقد تفاوت وجود دارد. برخی ها نهی از منکر را دخالت در امور دیگران معنا می کنند که این پندار اشتباه است. اگر ما هنر را وسیله برای معروف قرار بدهیم، صد البته با همان زبان نیز می توانیم درباره نهی از منکر سخن بگوییم. اینکار ظرافت های خاص خودش را دارد که سخنوران و هنرمندان بخوبی از عهده آن بر می آیند. نهایتا هدف معرفی دین اسلام و شخصیت رسول گرامی صلی الله علیه و آله وسلم است که باید در این زمینه کوشا و فعال باشیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن