اخبارداخلی

تراژدی تکراری آتش سوزی در جنگل‌های اورامانات

ناهماهنگی و ناکارامدی نهادهای ذیربط

آوای سنت: به دنبال آتش سوزهای سال گذشته جنگ های اورامانات که منجر به کشته شدن چند فعال محیط  زیست نیز گردید، نماینده اورامانات در مجلس شورای اسلامی خبر از افتتاح یک پایگاه اطفا حریق منطقه‌ ای در “قوری قلعه” شهرستان روانسر داد.

پایگاهی که توسط مدیریت بحران استانداری و اداره کل منابع طبیعی کرمانشاه، به منظور پیشگیری و اطفای حریق جنگل های اورامانات تجهیز شده بود.

با این حال چند روزی است که اخبار ناراحت کننده و تاسف باری از آتش سوزی وسیع در جنگل های شهرستان های ثلاث باباجانی، جوانرود و پاوه را از رسانه های غرب کشور به گوش می رسد.

یک تراژدی تکراری که بیش از گذشته مورد انتقاد فعالین محیط ‌زیستی و مردم در فضای مجازی قرار گرفته است. در این زمینه بحث و جدل هایی که بین فعالین محیط زیست و اداره کل منابع طبیعی استان در فضای مجازی راه افتاده که مورد انتقاد بسیاری از کاربران اوراماناتی قرار گرفته است.

دفتر نماینده اورامانات اعلام کرد از ابتدای حریق اخیر اورامانات، آرش زره تن لهونی نماینده این حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی در جریان آتش سوزی قرار گرفته و با پیگیری های وی نیروهای امدادی، تجهیزات سخت افزاری برای اطفا خریق، هلی کوپتر و … را برای مقابله با حریق ها انجام داده است.

در این باره “سعید هدایتی” یکی از فعالین محیط زیست که از روز اول آتش سوزی ها بصورت میدانی در محل حریق مستقر شده است، درباره چگونگی ماجرا چنین شرح داد: از روز شنبه اول خرداد آتش سوزی شروع شد و به صورت وسیع در منطقه دول «گه‌ رمه ‌زناو» روستای نوئل شهرستان جوانرود ادامه یافت.

این فعال محیط زیست ادامه داد: هم اکنون تا چشم کار می ‌کند آتش سوزی و از بین رفتن درختان است و به صورت تخمینی ۲۰ هکتار از جنگل ها و مراتع شهرستان جوانرود دچار آتش سوزی شده است. تا جایی که من و دوستانم در این مدت سه روزه در میان آتش و حریق بودیم، هیچ  شخصی را از طرف این پایگاه ندیده ایم.

طبق قانون، زمانی که آتش سوزی و یا حریقی رخ می‌ دهد، متعهد اصلی حفظ و صیانت از جنگل ها و اطفا آنها در ابتدا اداره منابع طبیعی و سپس ستاد مدیریت بحران است که باید با استفاده از ظرفیت های سخت افزاری و توان اداری و ماشین آلات کافی جهت اطفا و مدیریت حریق ها اقدام بعمل آورد. در این میان نقد فعالین محیط زیست مبنی بر عدم مدیریت صحیح ستاد مدیریت بحران و حضور کارآمد (توان تجهیزاتی مناسب منطقه) پایگاه اطفا حریق اورامانات بوده است.

بر این اساس بحث هایی دامنه داری طی این مدت بین منتقدین فضای مجازی و اداره منابع طبیعی در جریان است. کاربران فضای مجازی می‌ گویند، این پایگاه نقشی نداشته و منفعل بوده است، اما اداره منابع طبیعی این ادعا را تکذیب کرده و عنوان می کند، ما گمنامانه فعالیت می کنیم. برای همین است که فعالیت ما را نمی ‌بینند.

انشااله کولانی مدیرکل منابع طبیعی کرمانشاه در توضیح به آتش سوزی های اخیر، رعد و برق را علت ماجرا دانسته و می گوید: هشتاد درصد نیرو زبده‌ اطفا حریق اداره کل منابع طبیعی استان کرمانشاه درگیر اطفای حریق جنگل های اورامانات، دالاهو و اسلام آباد بودند. تعامل نیروهای حفاظت از جنگل ها و مراتع و فعالین محیط زیستی در سطح بالایی قرار دارد و با همکاری هم به جنگ نابرابر آتش می روند که این مسئله جای خوشحالی دارد.

وی در این باره افزود: بلافاصله پس از گزارش آتش سوزی، نیروهای ما هم در پایگاه اطفا حریق قوری قلعه و سایر نیروهای امدادی مستقر شدند. با هماهنگی و پیگیری نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی، بالگردی برای جابجایی و انتقال نیرو و تجهیزات لازم و همچنین جهت رصد و مدیریت هوایی آتش سوزی اورامانات اعزام شد.پایگاه اطفا حریق “قوری قلعه” برای پشتیبانی ادارات ما در منطقه دایر شده است و هم اکنون بیست نفر نیرو زبده جهت پیشگیری و اطفا حریق در حال خدمات رسانی می باشند

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن