اخبارخارجی

تقاضای چندین کشور: چین به حقوق اقلیت اویغور احترام بگذارد

آوای سنت :  ۳۹ کشور عضو سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای مشترک، از چین خواستند به حقوق اقلیت اویغور و سایر اقلیت‌های قومی و ملی، به ویژه اهالی سین‌کیانگ و تبت احترام بگذارد.

به نقل از دویچه وله، این بیانیه که در پاسخ به درخواست نماینده آلمان در سازمان ملل صادر شده است، علاوه بر اکثر اعضای اتحادیه اروپا، کشورهایی همچون آمریکا، کانادا، ژاپن، استرالیا، نیوزیلند، هندوراس و هاییتی نیز آن را تأیید کردند.

آنها در این بیانیه «نگرانی عمیق» خود را از نقض حقوق انسانی مسلمانان اویغور در استان سین‌کیانگ و تحولات اخیر هنگ‌کنگ ابراز کرده‌اند.
نویسندگان این بیانیه از چین خواسته‌اند که اجازه دهد ناظران بی‌طرف، از جمله از سوی کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل، بدون قید و شرط از مناطق مزبور دیدار کنند.

از سوی دیگر ۵۵ کشور در بیانیه‌ای به جامعه بین‌المللی هشدار دادند که وضعیت هنگ‌کنگ نباید بهانه‌ای برای مداخله در امور داخلی چین باشد. بیانیه مزبور توسط نماینده پاکستان قرائت شد.

به اعتقاد تلاشگران حقوق بشر در غرب، چین به برخی از اعضای سازمان ملل فشار می‌آورد تا از موضع‌گیری علیه نقض موارد حقوق بشر در این کشور خودداری کنند.

بنا به آماری که سازمان‌های مدافع حقوق بشر به دست آورده‌اند، در استان سین‌کیانگ بیش از یک میلیون مسلمان اویغور در اردوگاه‌ها محبوس هستند. مأموران چین آنها را از زندگی منطبق با دین و فرهنگ و زبان خودشان بازمی‌دارند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن