اخبارخارجی

توانایی موشکی غزه در رسانه های جهان اسلام   

آشنایی با توان موشکی گردانهای قسام

آوای سنت : پس از آتش بس امروز اسرائیل و غزه،رسانه های مختلف جهان در حال تحلیل ابعاد مختلف نبرد اخیر هستند.

به گزارش سرویس ترجمه سایت آوای سنت موضوعی که در بین این تحلیل ها مورد توجه رسانه ها قرارگرفت ارتقای توانایی موشکی مقاومت در این نبرد است،یکی از این رسانه ها،شبکه  خبری المنار لبنان است که درخبر امروز خود به جزئیات بیشتری از توانایی موشکی مقاومت پرداخت،این شبکه می گوید در نبرد اخیر که به نام شمشیرقدس نامگذاری شده،گردان های شهید عزالدین القسام برای اولین بار استفاده از موشک های A120 – SH85 – 250 عیاش رونمایی کردند.

تعدادی از این موشکها در واکنش به هدف قرار دادن برجهای مسکونی غزه به سمت قدس اشغالی،تل آویو ، بیرالسبع و فرودگاه رامون در جنوب فلسطین اشغالی هدایت شدند.

موشک (عیاش ۲۵۰):

نسل جدیدی از موشک های بومی قسام است  که در جنگ شمشیر  قدس از آن رونمایی شد ،این موشک  به نام فرمانده شهید مهندس یحیی عیاش( ازبنیان گذاران گردان های شهید عزالدین القسام )نامگذاری شده است.

این موشک که دارای قدرت تخریبی بالایی است ، برای اولین بار ، به دستور ابو خالد محمد الطیف فرمانده کل گردان قسام ، فرودگاه رامون در جنوب فلسطین اشغالی ،در حدود ۲۲۰ کیلومتری غزه مورد هدف قرار داد.

این یک پیروزی بزرگ برای مهندسان قهرمان قسام است که با استفاده از دستاوردهای بومی،هر نقطه از شمال تا جنوب فلسطین اشغالی در تیررس موشک عیاش ۲۵۰ می باشد .

موشک(A120)

مدل دیگری از راکت های بومی قسام است، که گردان های قسام در طول نبرد شمشیر قدس به نام فرمانده شهید رائد العطار به خدمت گرفتند.

این کلاهک دارای انفجاری با ظرفیت تخریب بالا و برد ۱۲۰ کیلومتر است. گردان های قسام عصر دوشنبه ۱۱/۵/۲۰۲۱ برای اولین بار در بمباران شهر اشغالی اورشلیم از این نسل موشک استفاده کردند که بعداً حمله موشکی به تل آویوو حومه آن ، موجب کشته شدن ۲ صهیونیست و زخمی شدن ۳۰ نفر دیگر گردید

موشک (SH85)

یک موشک جدید که در طول نبرد شمشیرقدس رونمایی شد، این موشک به نام فرمانده شهید محمد ابوشمالا نامگذاری شدکه برد آن  ۸۵ کیلومتراست.

گردان های القسام  برای اولین بار در حمله موشکی که سحرگاه چهارشنبه ۱۲/۰۵/۲۰۲۱ به فرودگاه تل آویوو بن گوریون انجام شد،از این نوع موشک استفاده کردند که کشته و زخمی شدن تعدادی از اشغالگران را در پی داشت  و به اهدافی در سرزمین های اشغالی خسارت وارد کرد

نسل قدیم موشک ها:

M75:

در طی نبرد سنگهای سجیل در سال ۲۰۱۲ میلادی ،گردان های القسام در واکنش به شهادت فرمانده شهید ابراهیم المقدما ،از پرتاب اولین موشک دوربرد، به نام M75 به سوی سرزمین های اشغالی خبر دادند.

این حمله برای اسرائیلی ها غافلگیر کننده و یک اقدام شگفت آور بود که انتظار آن را نداشتند، پس از آن،مدل های موشکی بومی و توسعه یافته ازسوی مهندسان و مبارزان گردان های قسام دنبال شد.

R160:

ازاین موشک ها که ازنوع موشک های J80 است  برای اولین بار در عملیات العصف الماکول(برگفته از سوره فیل به نام کاه یا علف خرد شده،نام عملیات گردان های القسام در جنگ ۵۱ روزه رژیم صهیونیستی علیه غزه بود )استفاده شد و این نام به احترام شهید فرمانده احمد الجباری گذاشته شد.

برد این موشک ۸۰ کیلومتر است و گردان های القسام با این موشک وبمباران  تل آویو  در سال  ۲۰۱۴ گنبد آهنین اسرائیل را به چالش کشیدند

خانواده سجیل:

این موشکهائقبلا توسط گردان های القسام در نبرد العصف الماکول(به معنای کاه یا علف خرد شده ،اسم عملیات گروه القسام) استفاده شده بود. شهر عسقلان در جریان نبرد حد السیف در اواخر سال ۲۰۱۸ با این موشک ها بمباران شد.با این موشک هاهمچنین حملات متمرکزی به سمت اشدود و بئر السبع انجام شد که خسارت های زیادی بر جای گذاشت .

گردان های القسام بعداً فاش کردند که آنها ازخمپاره های انگلیسی که در سواحل غزه به آن دست یافتند به عنوان کلاهک انفجاری برای این نسل از موشک ها استفاده کرده بودند.

Q12-Q20:

این موشکها توسعه یافته اولین نسل راکتهای گردان های قسام  محسوب می شوند که در تاریخ ۲۶ اکتبر ۲۰۰۱ به فضا پرتاب شدند که اهداف ۱۲ تا ۲۰ کیلومتری را مورد هدف قرار می دادند

در جریان نبرد شمشیر اورشلیم، گردان های شهید عزالدین القسام ، شاخه نظامی جنبش حماس فاش کردند که درحملات موشکی  ۱۸ مه ۲۰۲۱ ، که منجر به کشته شدن ۲ صهیونیست و زخمی شدن ۲۰ نفر دیگر شد از  موشک های  Q20 استفاده کردند

ساخت موشکی بومی توسط گردان های قسام مقاومت را به تاکتیکی تجهیز کرد که معادلات نبرد را به سطح دیگری از معادلات تبدیل کرد که تختهای ستمگران را به لرزه در می آورد،خواب اشغالگران را فرو می نشاند و وحشت را در قلب صهیونیست های غاصب می کارد

موشکهای دست ساز گردان های القسام نقطه عطفی در نبرد با اسرائیل است ،موشک های میان برد و دوربردی که اسرائیل به خوبی از آن حساب می برد.

برای خواندن اصل مطلب به منبع اصلی مراجعه کنید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن