اخبارخارجی

سالی رونی اجازه نداد انتشارات اسرائیلی کتاب جدیدش را ترجمه کند

آوای سنت : سالی رونی، نویسنده شناخته شده ایرلندی، به یک شرکت اسرائیلی اجازه نداده کتاب جدیدش را به عبری ترجمه کند. اتفاقی که باعث واکنش‌های گسترده شده است.

خانم رونی که کتاب‌های اخیرش پرفروش شده، می‌گوید طرفدار جنبشی است که اسرائیل را به دلیل رفتارش با فلسطینیان بایکوت می‌کند.

یکی از وزرای اسرائیل چنین اقداماتی را نوع دیگری از یهودی‌ستیزی توصیف کرده است.

خانم رونی درخواست انتشارات مودان در اسرائیل را برای ترجمه کتاب جدیدش به نام “دنیای زیبا، کجایی” نپذیرفت. اقدامی که همزمان با اعتراض و تشویق مواجه شد.

خانم رونی در بیانیه‌ای در پاسخ به این واکنش‌ها گفته است “بسیار مفتخر” است که دو کتاب قبلی او به نام صحبت با دوستان (۲۰۱۷) و مردم معمولی (۲۰۱۸) به عبری ترجمه شده اما تصمیم گرفته که به یک شرکت اسرائیلی اجازه ندهد کتاب تازه‌اش را به عبری ترجمه کند.

او با اشاره به گزارش تازه دیدبان حقوق بشر که اسرائیل را به آپارتاید علیه فلسطینیان متهم کرده، گفته تصمیم دارد با جنبش بایکوت اسرائیل همراه شود. نام این جنبش، کمپین انزوا، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم (بی‌دی‌اس) است.

سالی رونی می‌گوید هیچ قرارداد جدیدی را با شرکت‌های اسرائیلی امضا نمی‌کند مگر آنکه به طور علنی با سیاست‌های “نژادپرستانه” اسرائیل علیه فلسطینیان ابراز مخالفت کرده و از آن فاصله گرفته باشند و از حق قانونی فلسطینیان که سازمان ملل هم آن را به رسمیت شناخته، حمایت کرده باشند.

کتاب جدید او به نام 'دنیای زیبا، کجایی' ماه پیش منتشر شده و مورد استقبال قرار گرفته است
کتاب جدید او به نام ‘دنیای زیبا، کجایی’ ماه پیش منتشر شده و مورد استقبال قرار گرفته است

او گفته “بسیار مفتخر و خشنود” خواهد بود که حق ترجمه عبری کتاب تازه‌اش را به شرکتی بدهد که با اصول او در قبال فلسطین و جنبش بی‌دی‌اس همراه باشند.

اسرائیل اقدام بی‌دی‌اس را در راستای “یهودی‌ستیزی” تلقی می‌کند و همچنین گزارش دیدبان حقوق بشر را هم درباره “آپارتاید” یا اعمال نژادپرستانه اسرائیل علیه فلسطینیان قبول ندارد.

سالی رونی در بریتانیا چند جایزه نویسندگی گرفته از جمله جایزه نویسندگان جوان ساندی تایمز در سال ۲۰۱۷ و جایزه کتاب کوستا در سال ۲۰۱۸.

جنبش تحریم اسرائیل تا کنون جنجال‌های زیادی ایجاد کرده است. در اوج تابستان بستنی پرفروش بن‌اند‌جری اعلام کرد که از منطقه کرانه باختری و بخش شرقی بیت‌المقدس که اراضی اشغالی خوانده می‌شود، خارج می‌شود. تصمیمی که باعث خشم اسرائیل شد.

قبل از بن‌اند‌جری، موسسه ایر‌بی‌اند‌بی که از شرکت‌های مشهور اجاره اتاق و خانه به مسافران است، در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد خانه‌های اجاره‌ای در شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری را از فهرست خود حذف می‌کند./ bbc

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن