اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

مشکلات جامعه انسانی نشات گرفته از اعمال انسان است

آوای سنت: دکترای فقه و حقوق اسلامی اهل سنت منشا برخی مشکلات و گرفتاری ها را ناشی از عملکرد انسان ها عنوان نمود

به گزارش آوای سنت، دکتر علی صارمی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره فلسفه امتحان شدن انسان با مشکلات و سختی ها ضمن اشاره به اضطراب های ناشی از بیماری کرونا گفت: کرونا به معنای واقعی یک معضل و مشکل برای همه بشریت بود و به نظر نمی رسد دنیا تاکنون این هجم سنگین و سهمناک بیماری سراسری را از سرگذرانده باشد. چنانکه می دانیم تعداد کثیری افراد کرونا را تجربه کرده و نفرات زیادی نیز متاسفانه در اثر آن فوت شده اند. خدای متعال در قرآن کریم خطاب به دینداران فلسفه وجودی انسان را به امتحان شدن با انواع مشکلات ریز و درشت عنوان داشته است.

گاهی وقت ها اشخاص تصور می کنند که مشکلات دنیا تنها برای خودشان است و انسان های پیرامون شان زندگی بی دغدغه و راحتی را پشت سر می گذارند، حال آنکه مشکلات و گرفتاری ها برای همه است و غنی یا فقیر بودن شخص باعث نمی شود که وی از امتحان شدن با دشواری های پیش بینی نشده معاف باشد.

وی در حدیثی به نقل از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم، با بیان این مطلب که دنیا محل امتحان انبیا نیز بوده است، افزود: هر یک از انبیا از فلسفه پیدایش دنیا و فرستاده شدن آدم علیه السلام به آن بخوبی مطلع بوده و بخوبی می دانستند که در طول ماموریت خویش به دفعات امتحان خواهند شد، اما حجم دشواری و گرفتاری هایشان از آنچه که تصور می کردند، سخت تر و شدید تر بوده است. برخی ها معتقدند نمود سختی در زندگی انسان وابسته به نوع عملکرد شخص در طول زندگی است که البته به این موضوع در قرآن کریم هم اشاره می شود، ولی نباید فراموش کنیم که انبیا پاک و معصوم زندگی کردند و اگر قرار باشد همیشه از این زوایه به مسائل نگاه کنیم در خواهیم یافت که بدین ترتیب آنها هیچگاه نباید دچار سختی و گرفتاری می شدند.

دکتر صارمی ذات دنیا را در مشکلات مربوط به آن دانست و عنوان نمود: با وجود آگاهی قاطبه مردم از فلسه خلقت این دنیا مشاهده می شود که برخی اشخاص متاسفانه عبادت را منحصرا مربوط به زمانی خوشی می دانند و تا مادامی که دنیا بر وفق مرادشان می چرخد با تقوا و پرهیزگار هستند، لیکن زمانی که گرفتار مشکل می شوند در بندگی و طاعات تنبلی کرده و ناامیدی بر ایشان مستولی می گردد، لذا از دست دادن یک نعمت بدین معنا نیست که نعمت های دیگر را به هیچ انگاشته و به زمین و زمان ناسزا بگوییم. خوشی و ناخوشی ها تنها به اذن الله متعال پیشامد می کنند و باید به این درک از حقیقت برسیم که اگر خالق نخواهد هیچ مخلوقی درگیر حادثه نخواهد شد. میزان کامیابی و کسب سعادت دنیوی و اخروی بنا به فرمایش قرآن کریم با امتحانات و نحوه عملکرد ما در زمان مصیبت ها معیین و مشخص می شود.

این استاد اهل سنت دانشگاه گرفتاری های بشری را دو نوع متفاوت توصیف کرد و یادآور شد: مواردی از گرفتاری ها در تقدیر انسان نوشته شده است و شخص نمی تواند دخالتی در آن داشته باشد، اما گرفتاری هایی نیز پیشامد می کنند که منشا آنها از رفتارهای خود ما انسان ها سرچشمه می گیرد. کسی که حق را ترک کرده و به ناحق روآورد در واقع خودش را به مصیبت و گرفتاری نزدیک کرده است. همچنین کسانی که به هنگام پیشامد ناگوار صبر پیشه نکرده و دست به عمل غیرمنطقی می زنند، عنقریب به درد آن مبتلا خواهد گردید. به دفعات اتفاق افتاده است که طرفین در جریان وقوع درگیری و نزاع صبر پیشه نکرده و پاسخ متقابل به عصبانیت منجر به قتل انسانی بیگناه شده است.

حق و ناحق را با هم قاطی نکنیم.زمانی که صحبت از حق و حقوق دیگران می شود سعی در کتمان واقعیت ها نباشیم. امروز عمده پرورنده هایی که در دادگاه به جریان می افتند به موضوع حق و ناحق ارتباط پیدا می کند.

دکتر صارمی مواردی از قبیل جعل مدرک، سند سازی، شهادت دروغ و طرح ادعاهای کذب را از مصادیق طرح دعوا در دادگاه دانست و خاطر نشان ساخت: تفکر نعمتی بسیار ارزشمند به انسان از سوی خدای متعال است که به ما قدرت تشخیص خوب از بد و رفتارها را می دهد. بنابراین اگر خود عادل باشیم و پیش از طرح دعوا نسبت به ادای حقوق سایرین پیشقدم شویم بسیاری از پرونده ها به دادگاه ها کشیده نمی شدند. حق جلوه دادن ناحق را زیرکی و باهوشی خود ندانیم. کسی را که از حقوقش محروم می کنیم مظلوم است و روزی این حق از فرد به اضطلاع زیرک گرفته شده و به او داده خواهد شد. کنار آمدن با یک دروغ و تحریف واقعیت ها ممکن است در ابتدا دشوار باشد، ولی به مرور زمان عادی شده و خدا نترسی را در ما بیدار خواهد کرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن