اخبارخارجی

قمار سیاسی ترامپ در روزهای آخر+تصاویر

بازتاب های گسترده اشغال کنگره از طرف هواداران ترامپ

آوای سنت : جلسه شمارش آرای الکترال در صحن کنگره آمریکا روز چهارشنبه به آشوب کشیده شد و طرفداران خشمگین «دونالد ترامپ» توانستند وارد ساختمان کنگره شوند. هواداران ترامپ کل ساختمان کنگره را اشغال کنند. در نهایت پس از چهار ساعت تنش با دخالت گارد ملی آرامش در ساختمان کنگره برقرار شد.

بر اساس برخی از گزارش ها در این اعتراضات چهار امریکایی جان شان را از دست دادند.

بایدن از ترامپ خواست در نطقی تلویزیونی از معترضان بخواهد تا به محاصره ساختمان کنگره پایان دهند.

در این ساعت، دموکراسی ما تحت حملات بی‌سابقه‌ای قرار گرفته که تا کنون شاهد آن نبودیم. چیزی که شاهد آن هستیم، بخش کوچکی از افراطی‌هایی هستند که به بی‌قانونی پایبند هستند. این قضایا ریشه در اغتشاش دارد و باید همین الان پایان یابد.

از رئیس‌جمهور ترامپ می‌خواهم در تلویزیون حاضر شود، به سوگند خود عمل کرده، از قانون اساسی آمریکا دفاع کند و خواستار پایان این محاصره شود.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان پس از این حادثه گفت: «ما حالا به تاریخ پیوستیم و بخشی از این تصاویر شرم آور که دنیا مشاهده کرد.»

چاک شومر، رهبر دموکرات ها در سنا که ممکن است به زودی ریاست این مجلس را در دست بگیرد تایید کرده که سنا هم جلسه خود در این رابطه را از سر خواهد گرفت.

کمی پیش تر تصاویری که از یورش حامیان دونالد ترامپ منتشر شد نشان داد که یکی از مهاجمان به دفتر نانسی پلوسی رفته و روی صندلی او لم داده و پایش را روی میز رئیس مجلس نمایندگان گذاشته است.

در همین شرایط خبرهایی از احتمال برکناری قبل از موعد ترامپ از مقام ریاست جمهوری منتشر شده است.

فرماندار ایالت «ایلی‌نوی» در بیانیه‌ای گفت: «تلاش‌های ترامپ برای تشویق به کودتا، خیانت بزرگی است و باید او را فوراََ استیضاح و از قدرت برکنار کرد.

فرماندار جمهوری‌خواه ایالت ورمونت نیز خواستار برکناری یا استعفای ترامپ از ریاست‌جمهوری شد.

«برنی سندرز» سناتور دموکرات نیز گفت: «ترامپ مستقیما مسئول آشوبی است که رخ داده و در تاریخ به عنوان خطرناک‌ترین رئیس‌جمهور شناخته خواهد شد».

«بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به تحولات کنگره آمریکا گفت:«باور نمی‌کردم [روزی] شاهد چنین تصاویری در قدرتمندترین دموکراسی جهان باشم».

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در زمینه این حادثه گفت:وقتی در یکی از قدیمی‌ترین دموکراسی‌های دنیا! طرفداران رئیس‌جمهوری که دوره‌اش در حال اتمام است، با توسل به سلاح نتایج مشروع یک انتخابات را زیرسئوال می‌برند، این، ایده‌ای جهان‌شمول یعنی هر فرد یک رای است که هدف حمله قرار می‌گیرد.

رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه گفت‌ امروز فرانسه با قدرت، شور و اراده در کنار مردم آمریکا است. فرانسه در کنار همه مردمانی است که می‌خواهند رووسای‌شان را انتخابات کنند. مردمانی که تصمیم گرفته‌اند از طریق انتخابات درباره سرنوشت و زندگی‌شان تصمیم بگیرند. ما در مقابل خشونت چند نفر که می خواهند این امر را زیر سئوال ببرند پا پس نمی‌کشیم.

– تعدادی از اعضای کنگره آمریکا، اعلام کردند که ترامپ دیگر شایستگی ریاست جمهوری را ندارد و لذا در صدد استیضاح وی هستند تا وی قبل از دو هفته دیگر که دوران ریاست جمهوری است تمام می شود، استیضاح شود.

– زنی که در جریان تصرف کنگره تیر خورده بود، کشته شد. گفته می شود سه نفر دیگر هم کشته شده اند.

– در پی حوادث اخیر، تا این لحظه سه نفر از کارکنان کاخ سفید استعفا کردند.

– توئیتر تمام فعالیت های ترامپ در این شبکه اجتماعی را به مدت ۲۴ ساعت ممنوع کرد. توئیتر همچنین امکان بازنشر، ریپلای یا لایک کردن آخرین توئیت ترامپ را به دلیل خطر افزایش خشونت، از کار انداخت. اینستاگرام و فیس بوک نیز محدودیت هایی علیه وی اعمال کردند.

– با استقرار ارتش در محوطه کنگره و بازگشت آرامش، قانونگذاران آمریکا برای تایید نتیجه انتخابات به کنگره بازگشتند.
با حضور «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا در کرسی ریاست مجلس سنا، جلسه تایید نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری و شمارش آراء الکترال دوباره شروع شد.

– ترامپ ورود «مارک شورت» رئیس کارکنان پنس (معاون رئیس جمهور) به کاخ سفید را ممنوع کرد.

مایک پنس معاون ترامپ بعد از این که امروز خواسته‌ی او در مورد رد نتایج انتخابات در سنا را اجابت نکرد و مورد حمله‌ی او در توییتر قرار گرفت، ترامپ را در توییتر انفالو کرد.

– شهردار واشنگتن برای مدت ۱۵ روز حالت فوق العاده در این شهر اعلام کرد. این شرایط تا ۲۰ ژانویه یعنی روز تحلیف بایدن، رئیس جمهور منتخب ادامه خواهد داشت.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن