اخبارخارجی

نتایج چند نظرسنجی در انگلیس درباره اسرائیل و فلسطین

آوای سنت : مجموعه‌ای از نظرسنجی‌ها مواضع بریتانیا را در قبال اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها با توجه به جنگ غزه نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد این مواضع با موضع سیاستمداران و جهت‌گیری کلی رسانه‌های غربی همخوانی ندارد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، با وجود مواضع رسمی دولت بریتانیا در طرفداری از اسرائیل و تاییدحق دفاع بدون قید و شرط از خود، ازجمله اظهاراتی مبنی برحمایت از محاصره غزه و قطع آب و برق به آن، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که این اظهارات لزوماً نشان‌ دهنده موضع مردم بریتانیا در مورد حمایت مطلق از اسرائیل نیست،به ویژه اینکه با توجه به صحنه های تخریب و تلفات غیرنظامیان در غزه،اکثریت بریتانیایی ها براین باورند که اسرائیل در جریان بمباران غزه برای کاهش صدمات وارده به غیرنظامیان فلسطینی تلاش نمی کند،دولت بریتانیا علاوه بر حمایت سیاسی،از اسرائیل حمایت نظامی هم می کند و به همین منظور کمک هایی ازجمله هواپیماهای جاسوسی، هلیکوپترها، یک کشتی جنگی و گروهی از سربازان دریایی را اعلام کرد.

در همین راستا ، سایت معتبر نظرسنجی «YouGov» طی روزهای ۱۱ تا ۱۶ این ماه، با مجموعه‌ای از نظرسنجی‌ها به پرسش‌هایی درباره موضع بریتانیا درحمایت از اسرائیل یا فلسطین و جنگ اسرائیل علیه غزه و … پرداخت.

یکی ازسوالات نظرسنجی این بود : با کدام طرف درگیری(اسرائیل وفلسطین)بیشتر همدردی می کنید؟ پاسخ شرکت کنندگان در این نظرسنجی که تعداد آنها به ۲۵۷۴ نفرمی رسید اینگونه بود، ۲۱ درصد با اسرائیل و ۱۷ درصد با فلسطین ابراز همدردی کردند،۲۹ درصد گفتند که با هر دوطرف به یک اندازه همدردی می کنیم و ۳۳ درصد هم نظری نداشتند

در مورد رویکرد بریتانیا در قبال حوادث اخیراسرائیل و فلسطین،۳۸۴۸ نفرشرکت کردند، ۲۲ درصد گفتند انگلیس باید انتقاد بیشتری از اسرائیل داشته باشد و ۱۶ درصد گفته اند که باید بیشترحمایت کند،۲۴ درصد گفتندکه این حمایت ها تقریبا متعادل است،۳۹ درصد پاسخ دادندکه نمی دانند.

سوال بعدی این بود:شما حامی یا مخالف ساختمان‌های دولتی در بریتانیا هستید که پس از حملات اخیر پرچم اسرائیل را به نشانه حمایت بر افراشته اسند، ۲۴۵۳ نفر برای پاسخ به این سوال شرکت کردند،۲۰ درصد گفتندکه مخالف هستند، ۱۹ درصد به شدت با آن مخالفت کردند،در حالی که فقط ۱۱ درصدگفتند که آنها قویاً از این موضوع حمایت می کنند و ۲۰ درصدگفتند که به نوعی از آن حمایت می کنند اما ۲۹ درصد گفتند که در این باره چیزی نمی دانند.

تصمیم دولت بریتانیا برای برافراشتن پرچم اسرائیل برفراز مقرخود جنجال به پا کرد، زیرا پارلمان اسکاتلند و ولز ازبرافراشتن پرچم خودداری کردند. بسیاری نیز در شبکه های اجتماعی با برافراشتن پرچم هایی غیر از پرچم های ملی مخالفت کردند

اما برجسته‌ترین پاسخ زمانی بود که از شرکت‌کنندگان پرسیده شد: آیا فکر می‌کنید که اسرائیل سعی می‌کند آسیب‌های غیرنظامیان را هنگام بمباران غزه محدود کندیاخیر؟ ۳۸۴۸ نفر شرکت کردند که ۴۴ درصد از آنها گفتندتلاشی برای انجام این کار ندارد و تنها ۱۸ درصد ازآنهاگفتندکه بله اینطور است،۳۸ درصد نیز گفتند چیزی در این باره نمی دانند

همزمان با کوبیدن برطبل تهاجم زمینی به غزه و خسارات گسترده غیرنظامیان،تصاویر و صحنه هایی ازتخریب و کشتار غیرنظامیان به ویژه کودکان در اثر بمباران غزه توسط اسرائیل به طور گسترده دست به دست می شود. همچنین به نظرمی رسد تلاش اسرائیل برای آواره کردن ۱.۱میلیون نفر از ساکنان شمال نوار غزه، به تغییر موضع افکار عمومی بریتانیا و غرب درباره همدردی با اسرائیل پس ازعملیات حماس در ۷ اکتبر کمک می کند،پس از آن، افکار عمومی از سیاستمداران بریتانیا و غرب خواست تا صحبت در مورد حمایت مطلق از اسرائیل را کنار بگذارند و در مورد نیازبه حفاظت از غیرنظامیان صحبت کنند.

در مورد این سوال که به نظر شما حماس یک سازمان تروریستی است یا خیر؟ ۳۸۴۸ نفرشرکت کردند و ۶۶ درصد معتقدبودند این یک سازمان تروریستی است، ۶ درصد گفته اند که یک سازمان تروریستی نیست و ۲۷ درصدگفته اند که اطلاعی ندارند،به نظر می‌رسد این پاسخ اخیر منعکس‌کننده اطلاعات گزارش‌شده توسط مقامات اسرائیلی درباره سلاخی کودکان اسرائیلی توسط اعضای حماس در جریان عملیات طوفان الاقصی است. اینها ادعاهایی است که قبل از اینکه کاخ سفید آن را پس بگیرد، از سوی رسانه های غربی، تا جو بایدن،رئیس جمهورآمریکا، تکرار شد و برخی روزنامه نگاران غربی پس از اینکه دولت اسرائیل بدون ارائه هیچ مدرکی برای ادعاهای خود،حماس را با داعش مقایسه کرد، اعلام کردند که از بازپخش این جنس خبرها معذوریم

اصل خبر را اینجا مشاهده نمایید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن