اخبارداخلی

وضعیت خطرناک ترک تحصیل در سیستان و بلوچستان

آوای سنت : فاروق اعظمی، نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها گفت: «سالانه ۳۰ درصد از دانش‌آموزان این استان به دلیل مشکلاتی مانند هزینه میلیونی سرویس مدارس مجبور به ترک تحصیل هستند. این تعداد دانش‌آموز هم به ۱۵۰ هزار بازمانده از تحصیل اضافه می‌شوند. این می‌تواند یک هشدار جدی و بسیار خطرناک برای استان باشد.»

وضعیت هزاران کمبود معلم، ترک تحصیل، بازمانده از تحصیل و… چنان به هم گره خورده که وزارت آموزش و پرورش را با یک بحران مواجه کرده است.

یک ماه از سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ گذشت. هنوز برخی از کلاس‌های درس خالی است. حالا یا معلم ندارند یا برخی از دانش‌آموزان قید ادامه تحصیل را زده‌اند. برخی از کودکان هم از شرکت در کلاس‌های درس بازمانده‌اند و در گروه بازماندگان از تحصیل جای گرفتند.

رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش که از تغییر و تحول در مدارس با جابه‌جایی ۲۰ هزار مدیر می‌گفت، به نظر می‌رسد چندان برنامه مدونی برای حل بحران فعلی در مدارس ندارد.

بیش از ۹۱۱ هزار نفر در سنین ۶ تا ۱۷ سال در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ از تحصیل جاماندند. در کنار آن ۲۷۹ هزار نفر هم ترک تحصیل کردند. اگر با آمار سال‌های قبل در نظر بگیریم، طی سال‌های تحصیلی ۹۴-۹۵ تا ۹۸-۹۹ حدود چهار میلیون و ۸۹ هزار نفر از تحصیل بازماند.

بنا بر گزارشی که سال گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرد، استان‌های تهران، سیستان و بلوچستان، خوزستان، آذربایجان غربی و خراسان رضوی بیشترین آمار بازماندگان از تحصیل و ترک تحصیل را دارند.

وضعیت خطرناک ترک تحصیل در سیستان و بلوچستان

استان سیستان و بلوچستان هم در نرخ ترک تحصیل دانش‌آموزان و هم بازماندگان تحصیل وضعیت بدتری نسبت به سایر استان‌ها دارد. در همین مورد فاروق اعظمی، نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها به ایلنا گفته که سالانه ۳۰ درصد از دانش‌آموزان این استان به دلیل مشکلاتی مانند کمبود و هزینه میلیونی سرویس مدارس مجبور به ترک تحصیل هستند.

او ادامه داد: «این تعداد دانش‌آموز هم به ۱۵۰ هزار بازمانده از تحصیل اضافه می‌شوند. این می‌تواند یک هشدار جدی و بسیار خطرناک برای استان باشد.»

اعظمی توضیح داد: «در منطقه‌ای از سیستان و بلوچستان بررسی کردیم که از ۴۵۰۰ دانش‌آموزی که ۱۲ سال پیش شروع به تحصیل کردند اکنون فقط ۵۰۰ نفر از آن‌ها توانسته‌اند دیپلم بگیرند یا وارد دانشگاه شوند.»

عضو شورای عالی استان‌ها گفت که فقط در یک منطقه از استان سیستان و بلوچستان، ۴۰۰۰ هزار دانش‌آموز ترک تحصیل کرده‌اند که بیشتر آن‌ها از مقطع ابتدایی به متوسطه اول بودند.

ردپای پررنگ فقر در ترک تحصیل

این اولین باری نیست که گفته می‌شود فقر و مسائل اقتصادی عامل ترک تحصیل و بازماندن از تحصیل است. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز پیش از این در گزارشی به تاثیر عامل اقتصادی بر ترک تحصیل پرداخت.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده که تقریبا ۷۰ درصد از بازماندگان از تحصیل در دهک اول تا پنجم قرار دارند. علی‌اصغر سعیدی، جامعه‌شناس نیز در این مورد به تجارت‌نیوز گفته بود که خانواده‌ها به دلیل تورم و وضعیت بد اقتصادی، فرزندان خود را به مدرسه نمی‌فرستند.

اخیرا نیز رضا امیدی، جامعه‌شناس در این مورد گفت که در هشت سال اخیر ایران با دو جهش فقر مواجه بود. در حال حاضر فقر مهم‌ترین عامل ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل است.

این جامعه‌شناس گفت که دومین عامل مهم در مساله بازماندگی و ترک تحصیل به ویژه در جابه‌جای مقطع، دسترسی نداشتن به مدرسه است.

محرومیت از تحصیل ۳۰ هزار معلول

اخیرا نیز علی ربیعی، خیر مدرسه‌ساز و سخنگوی دولت دوازدهم از محرومیت از تحصیل ۳۰ هزار معلول گفت. (هم‌میهن)

ربیعی گفت: «این افراد از آموزش گرفته تا تفریح در پارک‌ها و حتی راه رفتن در خیابان با مشکل مواجه هستند. دانش و تجربه به ما آموخته که درست‌ترین مسیر، توانمندسازی و سوادآموزی نقطه آغاز این مسیر است.»

او ادامه داد: «بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۱۵۰ هزار دانش‌آموز در مدرسه حضور ندارند، از این تعداد ۳۰ هزار نفرشان به دلیل معلولیت به مدرسه نمی‌روند.»

حمید طریفی‌حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز درباره وضعیت آموزشی دانش‌آموزان دارای معلولیت گفت که ۴۰ هزار دانش‌آموز نابینا، ناشنوا، اوتیسم و به طور کلی دارای معلولین جسمی حرکتی داریم. از این تعداد ۲۲ هزار دانش‌آموز در مدرسه عادی، اما با شرایط سخت درس می‌خوانند. باید بتوانیم ۲۰ هزار نفر دیگر را هم به مدارس عادی ببریم و شرایط تحصیلی آن‌ها را فراهم کنیم./تجارت نیوز

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن