اخبارخارجی

«گردهمایی بین‌المللی علمای جهان اسلام برای یاری قدس»

آوای سنت : «همایش علمای جهان اسلام برای حمایت از قدس و مسجدالاقصی» برگزار شد

«همایش مجازی علمای جهان اسلام برای حمایت از قدس و مسجدالاقصی» روز شنبه (۲۴ خرداد ۱۳۹۹) برگزار شد.
دراین همایش که با شرکت بیش از ۶۴ مؤسسه و نهاد اسلامی و با حضور شخصیت‌های برجستۀ جهان اسلام از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، شرکت‌کنندگان اقدامات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین ازجمله سیاست یهودی‌سازی و الحاق بخش‌هایی از سرزمین فلسطین به خاک اسرائیل را محکوم کردند.

◽️دکتر “علی أرباش“، رئیس امور دیانات ترکیه در این همایش بر لزوم وحدت امت اسلامی در شرایط فعلی برای «جلوگیری از ظلم و افزایش اشغالگری اسرائیل» تاکید کرد.
علی أرباش خاطرنشان کرد: اشغالگران فلسطین و بیت‌المقدس ضمن اینکه هیچ احترامی به آزادی و قوانین بین‌المللی و حقوق بشری قایل نیستند، از وجدان و انصاف نیز بی‌بهره‌اند. لذا جهان اسلام باید برای مقابله با گسترش اشغالگری دنبال راه‌حل‌های جدیدی باشند.
وی در ادامه افزود: مؤسسات دولتی و غیردولتی در کشورهای اسلامی باید از سازمان‌ها و رسانه‌هایی که در راستای دفاع از بیت‌المقدس و روشنگری در این زمینه فعالیت دارند، حمایت کنند.
رئیس امور دیانات ترکیه همچنین تألیف و نشر کتاب‌ها و مقالاتی به‌منظور آشنایی نسل جدید با تاریخ و جغرافیای فلسطین و روشنگری این نسل در این موضوع را مورد تاکید قرار داد.

◽️شیخ کرمه صبری، خطیب مسجدالاقصی و مفتی سابق بیت‌المقدس نیز طی سخنانی در این همایش ضمن توصیۀ علمای جهان اسلام به «همراهی میدانی با تودۀ مردم در دفاع از بیت‌المقدس»، تصریح کرد: دفاع از بیت‌المقدس وظیفۀ اقشار مختلف امت اسلامی اعم از حاکم و ملت است. مردم فلسطین نیز هرگز از مسیر دفاع از مسجدالاقصی عقب‌نشینی نخواهند کرد.

◽️دکتر “احمد الریسونی“، رئیس اتحادیۀ جهانی علمای مسلمان از دیگر سخنرانان این همایش بود. دکتر الریسونی اظهار داشت: برگزاری این همایش به وضوح بیانگر این است که موضوع فلسطین فقط مربوط به ملت فلسطین و جهان عرب نیست، بلکه به تمام کشورهای عربی و اسلامی تعلق دارد.
رئیس اتحادیۀ جهانی علمای مسلمان با اشاره به تصمیم جدید اسرائیل درخصوص الحاق بخشی از کرانۀ باختری رود اردن به خاک خود، آن را «توطئه‌ای صهیونیستی-آمریکایی» دانست و بر لزوم مقابله با این «ظلم» تاکید کرد.

◽️اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز با بیان اینکه امروز سرزمین فلسطین با «خطر بزرگ و بی‌سابقه‌ای» مواجه است، همایش مذکور را «اعتراض هماهنگ و بزرگ علمای جهان اسلام» به این خطر دانست.
هنیه برای مقابله با طرح‌های اشغالگرانۀ رژیم صهیونیستی مواردی همچون: «بازگشت وحدت ملت فلسطین»، «برنامه‌ریزی دقیق و کامل»، «تحکیم روابط بین کشورهای عربی و اسلامی» و «همکاری با تمام آزادیخواهان برای مقابله با معاملۀ قرن» را پیشنهاد داد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن