اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

اسلام در همه امور توصیه به اعتدال دارد

ماموستا قادری: شرایط مرزنشینان نامناسب است

آوای سنت :امام جمعه اهل سنت پاوه رعایت اعتدال در زندگی و امور روز مره را از دستورات دین اسلام دانست.

به گزارش خبرنگار آوای سنت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ماموستا قادری حاج ماموستا ملا قادر قادری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته (۳ آبان ۹۸) که در مسجد جامع پاوه اقامه شد تاکید کرد :اعتدال به معنای میانه‌روی در کار و صحبت و خوردن و آشامیدن است؛ در یک جمله، اسلام، آیین اعتدال، رسول گرامی اسلام، رسول میانه‌روی و قرآن، کتاب اعتدال است و این کتاب آسمانی امت محمد (ص) را به اعتدال دعوت کرده و بزرگان ما هم در فرمایشات خود امت رسول‌الله (ص) را به میانه‌روی و استقامت در فکر دعوت کرده‌اند.

ایشان تصریح کردند: افراط در کلام، خوردن،خوابیدن، پوشیدن و حتی در عبادت موردپسند اسلام نیست و تفریط هم رد است.

خطیب جمعه پاوه با بیان اینکه از زمان پیدایش افراطی‌گری مذهبی، ما همواره از افراط سخن گفته‌ایم، خاطرنشان کردند: هرچند در طول تاریخ درباره افراط و تندروی هزاران بحث شده، اما متأسفانه در خصوص تفریط کمتر بحث شده است و همین امر موجب گردیده، بسیاری از امت رسول‌الله در کارها تفریط می‌کنند.

ایشان افزودند: در شرح‌حال مردان مخلص دین و سلف صالح آمده که هم افراط و هم تفریط را رد کرده اند. از نظر آنان راه درست، راه اعتدال است.

ماموستا قادری با بیان اینکه قرآن کریم ما را مورد ذم قرارداده اگر در خرج کردن و احسان و صدقه زیاده‌روی کنیم؛ ادامه داند: قرآن کریم می‌فرماید: برای فرزندان و خانۀ خود احسانتان نه کم و نه بی‌حساب‌وکتاب باشد.

ماموستا قادری یکی از مشکلات جامعه امروزی را سخن گفتن بی قاعده و بدون حساب و کتاب عنوان کردند و گفتند: رسول گرامی ما (ص) در این خصوص می‌فرمایند: «انَّ ابغضکم الیَّ و ابعدکم منی مجلساً یوم القیامه الثرثارون و المتشدقون» بدترین انسان در جامعه اسلامی و در میان امت من کسی است که بدون مطالعه، بی‌ربط و عجیب و غریب حرف بزند و احوال مردم را رعایت نکند.

ایشان به اهمیت اعتدال در اخلاق اشاره کردند و گفتند: پیامبر عزیز ما می‌فرمایند: سه خصوصیت هستند که هر کس آن‌ها را داشته باشد، ۲۵ درصد از مقام نبوت را از آن خود کرده است که عبارت‌اند از: ۱-سیرت خوب داشته باشد ۲-طریق و نشست‌وبرخاست و معاملۀ او زیبا باشد. ۳-در سخن گفتن میانه‌رو و معتدل باشد. پس می‌بینیم که اعتدال در گفتار انسان را به نبوت و اخلاق پیامبر اسلام نزدیک می کند.

 ماه ربیع الاول

ماموستا قادری در بخش دیگری از خطبه‌ها به فرارسیدن ماه ربیع‌الاول و ایام میلاد رسول گرامی اسلام اشاره کردند و گفتند: در آستانۀ فرارسیدن ماه عزت و شرافت و کرامت و دین و اخلاق ماه ولادت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) هستیم؛ پیامبری که زجر و زحمت فراوان کشید تا این دین را در شبه‌جزیرۀ عربستان پیاده و شاگردانی را نیز تربیت کرد تا دین را به من و شما رساندند.

امام‌جمعۀ پاوه خاطرنشان کردند: در عصری هستیم ممالک اسلامی دچار جنگ و فتنه شده و می‌بینیم به دین، پیامبر و قرآن ما اهانت می‌شود، در چنین شرایطی ما بعنوان اهل ایمان؛ باید بدانیم که عزت، افتخار و سربلندیمان در کنار دین، قرآن و رسول‌الله (ص) است.

ضرورت رسیدگی به شرایط کولبران

خطیب ‌جمعۀ پاوه در بخش پایانی خطبه‌ها به مرگ یک جوان کولبر، اهل روستای شمشیر در اثر سقوط از کوه اشاره و ضمن اظهار ناراحتی عمیق از این حادثه گفتند: دیشب درحالی‌که کسی از شدت سرما نمی‌توانستند بیرون بیاید، این جوان به همراه عده‌ای دیگر برای تأمین معیشت، اجباراً در آن سرما به مرز رفته تا با کولبری درآمدی کسب کنند، به وی شلیک کرده‌ و او هم از ترس آنکه کوله‌اش به دست مأموران نیفتد، فرار و از کوه سقوط و فوت کرده و همسر و دو فرزندش را تنها گذاشته است.

ایشان با اشاره به تکرار چنین حوادثی در ماه های گذشته،خطاب به فرماندار پاوه گفتند: زیبنده است آقای ایده پور فرماندار محترم که مسئول شورای تأمین شهرستان است، یک‌بار به این محل بیاید و با آن خانواده‌ها اعلام همدردی کند! ما به این مردم نیاز داریم و از آنان حضور می‌خواهیم. امسال چند جوان این شهر برای یک کوله کشته شده‌اند؟ آیا جمهوری اسلامی محتاج یک کوله است؟!

ماموستا قادری، دادستان پاوه را نیز مورد خطاب قرار دادند و گفتند: دادستان محترم پاوه که خود را مدعی‌العموم می‌داند و در جزئیات شهر دخالت می‌کند بیاید و برای مردم صحبت کند؛ که آیا این برخورد و کشتن این جوانان که به خاطر لقمه نانی این چنین حیات خود را از دست می دهند، قانونی است!؟؟

ایشان انتقاد و حتی فحاشی و بدگویی مردم را حق آنان دانستند گفتند: اگر مردم به ما فحش هم بدهند و غیبت هم بکنند حق دارند چون حقیقتاً عملکرد ما در راستای جذب مردم نیست.

ایشان در پایان این ضایعه را به خانواده محترم این جوان و همسرش که باید با زجر دو فرزند خردسالش را بزرگ کند و به عشیرۀ محترم شمشیر تسلیت گفتند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن