اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

تزکیه نفس زیربنای رستگاری انسان

مولانا چابهاری:باور به ایمان و اعتقاد راسخ

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت چابهار برگزاری جلسات حلقه اصلاح نفس را عامل تزکیه روح و جسم انسان دانست.

به گزارش خبرنگار آوای سنت مولانا عبدالرحمان چابهاری صبح روز جمعه نوزدهم مهر ماه جاری در جمع جویندگان و اعضای طریقت و عرفان از جمله نقشبندی، قادری و سهروردی گفت: به شرط استقامت در راه هدفی که درپیش گرفته ایم و در صورت پایبندی به مسائل دینی و بنیادی می توانیم به سر منزل نهایی برسیم.

وی افزود: باور به ایمان و اعتقاد راسخ  به آن از نشانه های انسان مومن و مسلمان می باشد. چنین شخصی از نظر دین الهی تکامل یافته است. تکامل یافتگان افرادی هستند که از دستورات قرآن کریم پیروی کرده و خودشان را از معاصی دور نگه می دارند.

امت الهی ایمان به خدای متعال را در اخلاص، یکتا پرستی، دوری از شرک، کفر و دل بستن به مادیات می داند. فیض و رحمت الهی همه آسمان ها و زمین وعوالم دیگر را فرا گرفته است. تمام مخلوقات شامل جن،انس،تمامی کائنات و حیوانات روی زمین و آنچه که نعمت قرار داده شده اند، از این فیض و رحمت بی پایان بهره مند هستند.

امام جمعه اهل سنت چابهار قرآن کریم و رسول گرامی صلی الله علیه و آله وسلم پیام آور وحدانیت خدای متعال خواند و اظهار داشت: نبی مکرم به عنوان خاتم انبیا به عنوان رحمت دو عالم معرفی شده است.نفس عماره و شیطان از دلایل سقوط انسان به سوی انحراف هستند و برای نجات و ایمن ماندن از فریب های دنیوی و وسوسه های شیطانی می بایست به خالق یکتا پناه ببریم.

جلسات اصلاح و پرپایی اجتماعی که رو به اذکار می آورند در حقیقت باعث اصلاح نفس شده و ما را از ابتلا به مفاسد اخلاقی دور نگه می دارد. دقت و اهمیت به نکاتی که در احادیث نورانی آمده اند،بهترین برنامه برای زندگی انسان ها به حساب می آیند. بودن در جلسات اصلاح همچنین نفس را به تزکیه می رساند و آلودگی های فکری، اخلاقی و عملی در معاملات و معاشرات اجتماعی  را از روح و تن فرد مومن می زداید.

مولانا چابهاری بیان نمود: تزکیه جسم و روح با تزکیه قلب حاصل می گردد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم ارشاد می فرماید: درجسم انسان تکه گوشتی قرار دارد که اگر آن تکه اصلاح شود، تمام اعضای بدن اصلاح می شود، اما اگر چنانچه فاسد گردد بقیه اعضای بدن را هم به فساد مبتلا می گرداند.درحیات معنوی و حیات اخروی قلب پادشاه سایر اعضای بدن است. هر زمان دریچه آن به عللی دچار مشکل شود به پزشک مراجعه می کنیم تا بی درنگ آن مشکل را برطرف سازیم. لذا برای بیماری های خطرناک روحی مانند بخل، حسد،کینه و رذالت که شخص را به از درجه انسانی خارج می کنند، نیاز به چنین جلسات معنوی داریم.

امام جمعه چابهار تاکید کرد: صحابه کرام، پیشوایان دینی و تابعین همواره کتب الهی و فضائل اخلاقی را تعلیم داده اند،تا انسان مسیرحق را از مسیر انحراف بشناسد. وقتی در جلسه ذکر قرار می گیریم زبان به تکرار اذکار درمی آید و این افعال در واقع بیان و تکرار صفات الله ذوالجلال است که شخص مومن به بزرگی وی اقرار کرده و پرده های غفلت را از دیده گان خود می زداید.

بی شک تمسک به سنت رسول گرامی صلی الله علیه و آله وسلم و الگو قرار دادن صحابه ایشان که از طریقه و روش آن حضرت پیروی می کردند، اعمال را جلا بخشیده و نورانی می کند و این روش بهترین راه هدایت شدن است.

کسی که به هدایت واقعی برسد برای هر عملی که انجام می دهد احساس لذت پیدا می کند. آنچنان که وقتی به زیارت خانه خدا مشرف می شویم،لذتی وصف ناپذیراحساس می کنیم. با کامل شدن ایمان، در مورد سایر اعمال نیز همان لذت به ما دست خواهد داد و از عباداتی که انجام می دهیم احساس خستگی نخواهیم کرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن