شخصیت ها و گروه ها

حافظ بلوچی : مال حرام برکت زندگی را از بین می برد

آوای سنت: نایب رئیس جماعت اسلامی پاکستان، مال حرام و هوای نفسانی را عامل ایجاد فتنه و انحرافات اجتماعی برشمرد.

به گزارش آوای سنت، حافظ محمد ادریس بلوچی، ایام جوانی و ارزش عمر را بهترین سرمایه در اختیار بشر دانست و گفت: مرگ یک واقعیت انکار ناپذیر است و جوانان از دقایق عمرشان در دوره نشاط و شادابی باید به سمت کسب علم و دانش گام بردارند. جوانی دوره ای محدود و مختصر، اما ارزشمند و گرانبها همراه با عبادت و بندگی خدای متعال است که می گذرد.

وی افزود: امروز هوا و هوس بیشترین درگیری های جوامع بشری را به خود اختصاص داده و همه از عوام گرفته تا خواص به نحوی گرفتار آن می باشند. مسیری که سرانجام آن رو به تباهی و شکست است. نجات از این منجلاب بستگی به ایمان قوی و اعتقاد صحیح به ذات رب العالمین دارد، پس اگر در اعتقاد مسلمانان شبهه ایجاد شود، نمی توانند با نفس اماره که تا دم آخر همراه انسان است، تقابل نمایند.

حافظ بلوچی با انتقاد از ورود مسائل غیر شرعی به زندگی ها متذکر شد: فراوانی نعمت و امکانات به نسبت سنوات گذشته موضوعی است که نمی توان آن را انکار کرد، ولی ما عادت کرده ایم هر چیزی را برعکس و از راه نادرست استفاده کنیم. زندگی بشر مملو از سفر به اماکن مختلف می باشد، لیکن در پیش از سفر نهایی و مسئله تقسیم ارث، هزاران استرس و نگرانی وجود دارد. پدر خانواده از سوی فرزند خود احساس خطر می کند و همه این موارد به خاطر رابطه با انحرافات پیدا می شوند. فراموش نکنیم فرزند و مال از نعمت های الهی به حساب می آیند.

قرآن کریم می گوید، هر زمان مال و اولاد موجب ترک عبادت شوند آن گاه تبدیل به فتنه خواهند شد، پس باید از نعمت ها در مسیر سازندگی استفاده کرده و قدر داشته ها را بدانیم تا از آسیب ها محفوظ بمانیم.

نایب رئیس جماعت اسلامی کشور پاکستان ضمن تاکید بر این مطلب که والدین باید از راه حلال امرار معاش داشته باشند، اظهار داشت: سرپرستان خانواده ها هرگز به خود اجازه بردن نان حرام به سفره ها را ندهند. مال حرام نطفه انسان را ناقص می کند. هر فردی که مراحل رشد را از مال حرام طی کند، تبدیل به فتنه خواهد شد. لذا کلام خدا در این باره بی پرده سخن گفته و خورنده مال حرام را محکوم می کند. همه مردم باید مواظب باشند و نان سفره هایشان را از راه سرقت و دزدی تهیه نکنند. انصاف و وجدان را حاکم قرار داده و تحت هیچ شرایطی تن به حرام خوری ندهند.

مولانا ادریسی اقامه نماز را مهمتر از هر کاری در دنیا خواند و عنوان کرد: مسلمانان عصر کنونی باید به اقامه نماز جماعت اهمیت کافی دهند. نماز از جان و مال و زندگی انسان نیز مهمتر است. ویژگی و شناخت مسلمان در اقامه نماز می باشد. صاحبان مغازه و تاجران و همه باید نماز به جماعت مکلف باشند. فروشندگان باید در اوقات نماز، مغازه ها را قفل زده و به طرف مسجد حرکت کنند.

این یک ضعف و خسارت بسیار بزرگ است که مسلمان در وقت نماز برای خرید و فروش می رود. کسب چنین مالی فتنه است و خانواده را نابود می کند، پس باید از آن به شدت اجتناب گردد. مسلمانان باید از خود گذشتگی و دارای اراده قوی داشته باشند. عبادت به اراده و خواسته انسان مسلمان بستگی دارد همانطور که خداوند به انسان توفیق می دهد تا برای خانواده اش معاش تهیه کند، برای عبادت نیز توفیق می دهد و جهت عبادت نیز مانند تحصیل مال دنیا عزم جدی داشته باشیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن