شخصیت ها و گروه ها

مضرات تجسس و دخالت در زندگی دیگران

آوای سنت: استاد اهل سنت دارالعلوم اسلامی هرات تجسس در امور مردم و ایجاد فتنه در جوامع مسلمان را از خصلت های منافقان دانست.

به گزارش آوای سنت، مولوی عبدالعزیز محمدی طی سخنانی با اشاره به ناشایست بودن کنجکاوی های بیمورد و تجسس در زندگی مردم از دیدگاه قرآن کریم گفت: حکام کشورها معمولا جهت برقراری نظم و انضباط اجتماعی و تامین امنیت عمومی مراقبت هایی را در لایه های مختلف انجام می دهند، اما این مراقبت ها آسیبی به زندگی خصوصی مردم نمی رساند. شرع دین به غیر از آنچه که اسلام جایز دانسته است کنجکاوی در زندگی مردم را چه به صورت عملی و یا کلامی مجاز نمی شمارد. رفت و آمد به خانه های مردم گرچه به صورت ظاهری کم امکان پذیر است، اما متاسفانه صحبت و قضاوت راجع به دیگران و تلاش برای سردر آوردن از مسائل آنها در جوامع اسلامی به یک عادت زشت و غلط درآمده است.

مولانا محمدی کنکاش در احوال همسایه و علاقه به امورات شخصی انسان ها را عملی مردود خواند و افزود: افشا کردن مسائلی که می بایست پنهان نگه داشته شوند بازی با آبروی انسان ها و وارد کردن خدشه به ایشان در نزد عموم رد بوده و این قبیل کارها اعمالی زشت و نکوهیده شناخته می شوند. هر شخصی مجاز است با اهل بیت خود در چهارچوب خانه اش آنگونه که به مصلحت است معاشرت نماید و این مسئله به کسی که در بیرون بسر می برد ارتباطی ندارد.

استاد دارالعلوم اهل سنت هرات یادآور شد: همچنان که دوست نداریم کسی از احوال درون خانه ما مطلع باشد به خود اجازه جستجو و کنکاش درباره حریم شخصی دیگر مردم را ندهیم. قرآن کریم نیز در آیه مبارکه از انسان می خواهد که خود را از گمان بد به سایرین دور نگه دارد. یکی از خصوصیات شیطان درگیر کردن فکر مردم درباره دیگران است. ایجاد شک و سوء ظن نسبت به کسی که احیانا به در خانه همسایه مراجعه می کند و یا سردر آوردن از مشکلی که مخاطب نمی خواهد عموم آن را بدانند از وسوسه های شیطانی هستند. رابطه با مسلمان تا زمانی که از وی بدی به ما نرسد عمل خیر می باشد، اما امروزه گمان های بد به یک معضل مهم در جوامع اسلامی تبدیل شده اند.

مولوی محمدی قضاوت های شتابزده را از دلایل ازدیاد اختلاف در میان امت اسلامی برشمرد و عنوان نمود: اکثرا صحبت های درگوشی افراد به بدگمانی و قضاوت بی جا ارتباط دارد. اینها گناهانی هستند که از طریق زبان ساطع شده و بدون آنکه کار خاصی انجام دهیم خود را درگیر کارهایی می کنیم که ارتباطی با ما ندارند. غیبت کردن مانند خوردن گوشت برادری است که دیگر در این دنیا وجود ندارد و قرآن کریم همه مسلمانان را از هر طایفه و نژاد برادر یکدیگر معرفی می کند. مساجد را به محل صحبت های دنیوی و صحبت های درگوشی درباره دیگران تبدیل نکنیم. ترس از الله را باید در دل ها زنده نگه داریم تا چشم و زبان بدانند که چه چیزهایی را دیده و چه سخنانی را بیان بدارند. کسی که از الله ترس داشته باشد به خاطر گناهانش رو به توبه می آورد. تجسس از خصلت های منافقین است. کسانی که در میان مسلمانان رخنه کرده و دائما در پی ایجاد فتنه و آشوب هستند. اگر سخنی می شنویم بلافاصله آن را باور نکنیم. از گمان های بد روگردان شویم. دروغ ترین دروغ ها گمان های بد می باشند. پس سعی نکنیم که از لحاظ مالی خود را با دیگران مقایسه کرده و به مردم حسد نورزیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن