مذاهب و خطبه ها

احکام مناسبتی ماه مبارک رمضان

?۱ ـ حکم شریعت درباره روزه نگرفتنِ خلبانان بنابر توصیه های پزشکی
?۲ ـ آیا استفاده از ماسک اکسیژن روزه را فاسد می کند؟

سوال۱: بنا به بعضی ملاحضات پزشکی پرواز نمودن در حالت روزه برای خلبانان ممنوع است دستور پزشکان این است که خلبان حتما باید قبل از پرواز مقداری غذا بخورد و بعد از برگشت نیز باید بخورد و بنوشد و گرنه از نگاه طب ممکن است بر صحت او اثر بدی بگذارد، آیا در این صورت خلبان از نظر شرع اجازه دارد که روزه نگیرد؟

همچنین زمانی که خلبان با هواپیمای جنگی پرواز می کند و این کار جزء برنامه تربیتی او و الزامی باشد آیا پرواز کردن او در ماه رمضان با توجه به اینکه از محل اقامت خویش آنقدر دور می شود که او به محض پرواز کردن حکم مسافر را به خود می گیرد؟ آیا جواز دارد که در این صورت روزه نگیرد و بعدا قضاء بیاورد؟

سوال۲- همچنین برای خلبانان استفاده از ماسک اکسیژن الزامی است آیا استفاده نمودن از ماسک اکسیژن روزه را میشکند یا خیر؟

?️جواب: برخی از توصیه های پزشکان فقط بر مبنای احتیاط است که در صورت خلاف ورزی آن معمولا هیچ ضرر واقعی بوجود نمی آید ترک کردن روزه بر اساس این گونه توصیه ها درست نیست، لکن اگر این توصیه ها در واقع طوری اند که در صورت خلاف و رزی از آنها گمان غالب برآنست که خلبان دچار نقصان و مشکل خواهد شد در این صورت برای خلبان جایز است تا روزه را ترک نموده و در سایر ایام قضا بیاورد، ترک روزه بخاطر سفر بلاشبهه جایز است، اما افطار کردن قبل از سفر در وطن مشروط به شرط ضرورت است.
?️۱- در صورت استفاده از ماسک اکسیژن اگر بجز هوا و یا اجزاء آن، چیز دیگری به حلق نرود روزه نمیشکند.

✍️ الجواب صحیح والله سبحانه اعلم
بنده محمد شفیع احقر محمد تقی عثمانی عفی عنه
۶/۹/۱۳۹۶ هـ . شماره فتوی، ۲۱۳۳/۲۷ هـ

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن