مذاهب و خطبه ها

مولانا ساداتی : روزه داری نماد تسلیم شدن در برابر الله متعال است

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت سراوان، مراقبت از دستاوردهای رمضان را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت، مولانا عبدالصمد ساداتی در سخنانی با اشاره به اهمیت و فضایل روزهای پایانی رمضان گفت: روزه ماه مبارک رمضان رکن سوم اسلام است که بر هر مسلمان عاقل و بالغ فرض می باشد. انجام فریضه روزه تسلیم شدن در برابر دستور الهی و بهره مند شدن از لطف و رحمت خاص پروردگار است که باید حقیقت آن را درک نمود و در گفتار و کردار و عمل خود رعایت کرد که بهترین وسیله‌ برای پرهیزکاری و کسب تقوا بشمار می رود.

ویژگی دهه اخیر رمضان شب قدر نام دارد و به آن منزلت و عظمت خاصی بخشیده است. از این جهت در فرصت باقیمانده شب ها را با قیام، ذکر و تسبیح و تلاوت قرآن و دعا زنده نگه داریم. آن حضرت صلی الله علیه وسلم در دهه اخیر رمضان به کثرت عبادت می کرد و اهل بیت خود و ازواج مطهرات را بیدار می نمود تا معنویات کسب کنند. در این بین شقاوت است برای کسی که در این روزها و شب ها از گناهان مربوط به حقوق الهی و حقوق مردم به خود نیامده و کوتاهی ها را جبران نکند.

مولانا ساداتی ادامه داد: مسلمان باید خیرخواه باشد و از بدی خواستن برای دیگران اجتناب ورزد، لذا کینه و بغض و دشمنی با دیگران و قطع رابطه خویشاوندی حرام است. رمضان همچنین فرصتی زرین برای شست و شوی دل ها از گناهان است. رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم امتش را از حسد، قهر بودن و ترک رابطه با یکدیگر برحذر داشته و بیان می دارد، در قیامت تمامی مؤمنان مغفرت می‌گردند، مگر دو نفری که با همدیگر قهر باشند و گفته می‌شود اینها را رها کنید تا این که با همدیگر صلح کنند.

برخی ها از خداوند طلب بخشش می کنند، اما خود حاضر نیستند تا با دیگران به صلح و دوستی رسیده و از خطاهای شان گذشت کنند. پس آنچه که از دل این شب های با برکت حاصل می گردد عفو و گذشت گناهان و حصول برکات و قبولی طاعات و عبادات و خواسته های جایز از طرف الله متعال می باشد.
مدیر دارالعلوم زنگیان سراوان تاکید کرد: بهترین توشه برای دنیا و آخرت قرب پروردگار است. روزه و دعا را وسیله گشایش و حصول تقوا می باشد. کسی که تقوای الهی پیشه کند الله متعال راه نجات را برای او فراهم، کارش را آسان و گره های زندگیش را می گشاید.

مولانا ساداتی هدف از روزه داری را حصول تقوا و پاکیزگی از گناهان دانست و اظهار داشت: روزه برای تمرین و اصلاح نفس است و مسلمانان باید زندگی خود را از منکرات و گناهان و انواع ظلم و تعدی به حقوق دیگران دور نگه داشته و با فضایل و خوبی ها آراسته نمایند.

با حصول تقوا، تمام خواهشات نفسانی و تقاضاهای حیوانی از بین می رود. اراده گناه خنثی و دل انسان از خبایث و بدی ها متنفر می شود و بنده مومن درباره عظمت و جلالیت و ربوبیت الله تفکر می کند. با انجام مداوم اعمال صالح و ترک گناهان می بایست از دستاوردهای رمضان را باید مراقبت کرد. پرداختن به اعمال صالح محدود به رمضان نمی شود، بلکه باید در همه مراحل زندگی و بعد از رمضان نیز بر عبادات و انجام عمل صالح حریص باشیم.

این عالم شاخص تصریح کرد: نبی اکرم بعد از روزه ماه مبارک رمضان، شش روز از شوال بعنوان منزله صوم دهر یاد می کند که بسیار با ارزش است و نیز سه نوبت روزه گرفتن در ایام بیض و یا دوشنبه و پنجشنبه دارای فضیلت بسیار و از اعمال ثابت ایشان بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن