جهان اسلامعمومی

آینده‌پژوهی به رشد بانک‌های اسلامی کمک می‌کند

آوای سنت : مدیرکل بانک اسلامی اردن گفت: آینده‌پژوهی در مورد سطح بانک‌های اسلامی به آنها کمک می‌کند که رشد و توسعه یابند و این مسئله برای تشریح موضوعات بانکداری اسلامی ضرورت دارد.

به نقل از الانباط، حسین سعید، مدیرکل بانک اسلامی اردن در افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی «آینده‌پژوهی در علوم شرعی» گفت: بحران‌های مالی پی در پی در جهان، موجب شده است که دنیا نگاهی جدی به سرمایه‌گذاری اسلامی داشته باشد.

وی بر لزوم تلاش برای ارائه امور مالی اسلامی به زبانی واضح و قانع‌کننده برای جهان تأکید کرد و گفت: با توجه به پیشرفت فناوری و جهانی‌سازی تولیدات و نیازمندی‌های جدید مالی ما به صنعت بانکداری اسلامی نیاز داریم زیرا نمایندگی‌های بانک‌ها دائماً به دنبال تولیدات جدید و پیشرفته هستند.

وی با تأکید بر لزوم بررسی معضلات و موانع پیش روی بانکداری اسلامی، بر اهمیت آینده‌پژوهی از دیدگاه علمی و عملی منسجم و همگام با پیشرفت‌ها اظهار کرد که در آثار و مقالات تمام سمینارها و کنفرانس‌ها، باید ایده‌های جدید تبلور یابد و فقه همگام با پیشرفت‌ها و برآورده کردن نیازهای انسان به پیش رود.

وی افزود: بسیاری از کشورها و مؤسسات بزرگ، به آینده‌پژوهی در همه سطوح و زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اهتمام می‌ورزند و امروزه به ندرت می‌توان یک شرکت یا مؤسسه را پیدا کرد که ساختار سازمانی آن شامل بخش مطالعات و برنامه‌ریزی استراتژیک نباشد، زیرا تصمیماتی که امروز گرفته می‌شود، چهره آینده را تعیین می‌کند.

دکتر سعید از مؤسسات دانشگاهی خواست که به این نوع مطالعات توجه کنند و بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها، تلاش‌ها و هزینه‌های خود را صرف تحقیقات و مطالعاتی کنند که توجه ویژه‌ای به آینده و چشم‌اندازهای آن دارند، تا خطرات و چالش‌ها را قبل از وقوع شناسایی کنند.

این کنفرانس دو روزه که به صورت مجازی از طریق اپلیکیشن زوم و با مشارکت گروهی از دانشمندان اردنی و سایر کشورهای عربی و اسلامی در رشته‌های مختلف حقوقی برگزار شد، چندین محور از جمله آینده‌پژوهی، مفاهیم، ضوابط، چالش‌ها، راه حل‌ها و مطالعات آینده در زمینه اندیشه اسلامی، مطالعات قرآنی، تفسیر و سیاست حقوقی، فقه، اقتصاد اسلامی، بانک‌های اسلامی، آموزش و رسانه را مورد بحث قرار داد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن