جهان اسلامشبه قاره

اخبار ناگوار از دارالعلوم دیوبند

آوای سنت : وقایع اخیر هند و رفتار های تبعیض آمیز حکومت علیه مسلمانان ، دانشگاه های اسلامی و مدارس دینی این کشور را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

در پی نا آرامی های هند دارالعلوم دیوبند جو امنیتی به خود گرفته و در محاصره پلیس قرار گرفته است به گونه ای که کلاسهای درس به صورت نیمه تعطیل درآمده و نیز پلیس از مسئولان دارالعلوم خواستار تعطیلی موقت آن و بازگشت طلاب خارجی به وطنشان شده است.

فرمانده پلیس سهارانپور در دارالعلوم دیوبند و ملاقات با مفتی ابو القاسم نعمانی مهتمم دارالعلوم ، مولانا سید ارشد مدنی، مولانا عبدالخالق مدراسی ، مولانا عبدالخالق سنبهلی از آنان خواسته دارالعلوم را تعطیل اعلان کنند وطلاب به وطن خود برگردند که قرار است در مجلس شورای دارالعلوم بررسی شود.

مساله ای که تاکنون از سوی مسئولان دارالعلوم مورد موافقت قرار نگرفته است و تصمیم گیری بر اساس مشوره مسئولان و اساتید این مرکز بزرگ علمی موکول گردیده است.

هند، کشوری است که مسلمانان جمعیت ۲۰۰ میلیونی دارد اما قانونی را که نسبت به مسلمانان تبعیض قائل می شود تصویب شده است.
در این قانون که اخیرا تصویب شده است به ۶ گروه دینی که از کشورهای همسایه آمدند اجازه شهروندی داده است ولی مسلمانان را خارج از این قانون قرار می دهد.
دفتر حقوق بشر ملل متحد روز جمعه ابراز نگرانی کرد که قانون جدید شهروندی هند که مهاجران مسلمان را از کسب تابعیت این کشور محروم می‌کند، «اساساً در ماهیت تبعیض‌آمیز» است.

تظاهرات هزاران نفر از مسلمانان هند با سرکوب پلیس این کشور مواجه شده و دستگیری صدها شهروند معترض را بویژه در منطقه دیوبند به دنبال داشته است.
دارالعلوم دیوبند بعنوان مادر دانشگاه‌های اسلامی و مدارس دینی در شبه‌قاره هند محسوب می شود.

جایگاه علمی، فرهنگی و اجتماعی دارالعلوم دیوبند تا جایی­‌ است که امروزه به نمادی برای شناخت مسلمانان و هویّت اسلامی آنان در هند تبدیل شده است و سرزمین هند و مسلمانان دیگر کشورهای اسلامی از علم ، فرهنگ و دعوت و اصلاح آن متاثر و بهره مند شده اند.

مدارس و دانشگاه‌های فراوانی بر اساس تفکر دارالعلوم دیوبند در هند و کشورهای دیگر راه‌اندازی شده­ که خود را به آن منسوب می­‌کنند.

منبع : ندای سنت

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن