آسیاجهان اسلام

ادامه حمایت مالزی از آرمان فلسطین

آوای سنت : زعیم سالمون،یکی از فعالان اجتماعی مالزی،رویدادهای فلسطین را هر روز درصفحات اجتماعی خود منتشرمی کند.به عقیده او، موضوع فلسطین فقط یک جریان سازی درشبکه های اجتماعی نیست،بلکه یک مبارزه دائمی برای آزادی است.

سالمون که از فعالان عرصه آزادی فلسطین است،معتقد است که گفتگوهای او با همکلاسی های یهودی اش باعث اعتقاد بیشتر او به عدالت آرمان فلسطین و نادرستی ادعاهای صهیونیستها شده است.این موضوع سبب شد تا او پس ازفارغ التحصیلی از دانشگاهی درآمریکا و بازگشت به کشورش مالزی به حمایت ازحقوق مردم فلسطین روی آورد.

محافل دیپلماتیک غربی به الجزیره گزارش می دهند که مالزی از نظر همبستگی با آرمان فلسطین از طریق شبکه های اجتماعی دررتبه دوم جهان قراردارد.دلیل کسب این جایگاه دردسترس بودن امکانات اینترنتی در ازای پیچیدگی مراحل اخذمجوز برای تظاهرات وتجمع است.

سالمون معتقد است که مسئله فلسطین بیش از بعد مذهبی،جنبه انسانی دارد،او از طریق صفحات متعدد خود دررسانه های اجتماعی و شرکت دررویدادهایی مثل بزرگداشت نکبت،به دنبال آگاهی دادن درباره این موضوع است.

این اصول بشردوستانه همچنین مشوق اصلی فرناندو شینچی چینی الاصل بود تا از آرمان فلسطین حمایت کند.مهمترین آنها تحقق عدالت وانصاف درحق مردمی است که نزدیک به ۸ دهه آزار و اذیت می شوند و ازحقوق اولیه خود محروم هستند.

شینچی به الجزیره گفت که جنگ های مکرر اسرائیل درنوار غزه مشوق اصلی فعالیت وی درحمایت از آرمان فلسطین بوده و او را به جستجوی ریشه های این موضوع ترغیب کرده است.

رکس تان،یک مالزیایی تبار چینی است که به نظرمی رسد بین باور ادعای اسرائیلی ها مبنی برحق دفاع از خود دربرابر آنچه که تروریسم فلسطینی می نامند وحق فلسطینی ها برای به دست آوردن حقوق مشروع تاریخی خود درحیرت مانده است.

زامبری عبدالقادر وزیر امورخارجه مالزی درمصاحبه با الجزیره می گوید:کشورش در سیاست خارجی خود سیاست آپارتایدی را که اسرائیل دنبال می کند جرم انگاری می کند و آن را جنایت علیه بشریت و نوعی پاکسازی قومی می داند.

وزیر خارجه مالزی تاکید کر: هر کاری که اسرائیل انجام می دهد با اصول بشردوستانه و قوانین بین المللی درتضاد است.

وی گفت:دولت کنونی علاقه منداست درهر تماسی با جامعه جهانی تلاش کند تا به درد ورنج مردم فلسطین پایان دهد وحقوق مشروع آنها برای ایجاد کشورمستقل محقق شود.

موضع رسمی مالزی به طورگسترده مورد استقبال سازمان های حامی حقوق مردم فلسطین قرارگرفته است.وزیرخارجه مالزی این هفته درمراسم بزرگداشت نکبت مالزی با نمایندگان و روسای این نهادها دیدار کرد.

پروفسورمحمد نظری،رئیس سابق دانشکده حسابداری دانشگاه مالایا،می گوید:دولت اقدامات لازم را برای رد هرگونه عادی سازی با اسرائیل قبل از دستیابی مردم فلسطین به حقوق خود و محکومیت جنایات اسرائیل درسازمانهای بین المللی انجام داده است.

عذرا بانو،فعال مالزیایی درحمایت از آرمان فلسطین می گوید: اجماع مواضع مردمی و رسمی درمورد آرمان فلسطین به نفع عدالت انسانی است.

این فعال اجتماعی مالزی، رهبری شرکت کنندگان درراهپیمایی را که توسط دانشگاه مالایا درکوالالامپور به مناسبت نکبت فلسطینی ترتیب داده شده بود،بر عهده داشت.

دراین راهپیمایی دهها استاد و دانشجویان و فعالان خارج از دانشگاه حضور داشتند.او درگفت وگو با الجزیره ابراز عقیده کرد که زمان تحقق عدالت برای مردم فلسطین فرا رسیده است،به ویژه اینکه آگاهی ازاین موضوع درکشورهای مختلف جهان به ویژه غرب به طور مداوم درحال افزایش است.

به عقیده زعیم سالمون فعال اجتماعی،روز نکبت یک رویداد گذرا نیست که درسال ۱۹۴۸ رخ داد وپایان یافت،بلکه یک فاجعه مداوم است.او معتقداست تعامل با آرمان فلسطین نباید محدود به جریان سازی دررسانه های اجتماعی هنگام بمباران هوایی و زمینی غزه شود وسپس به این واقعیت به فراموشی سپرده شود که فلسطینی ها دراشغال زندگی می کنند.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن