جهان اسلامعمومی
موضوعات داغ

اسلام هراسی در مدارس سوئد

آوای سنت : در گزارشی که توسط وب سایت بریتانیایی میدل ایست آی منتشر  شده، آمده است که کودکان مسلمان در سوئد پس از بسته شدن مدارس اسلامی توسط مقامات این کشور احساس ناامیدی می کنند.این بدان معناست که آنها در سال تحصیلی جدید دوستان خود را از دست خواهند داد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، این سایت در گزارش خود که توسط عربی ۲۱ ترجمه شده است، نوشت:مقامات سوئدی تاکنون ۱۷ مدرسه خصوصی اسلامی را با این ادعا که صلاحیت انجام فعالیت های مدارس را ندارند،تعطیل کرده اند.

منتقدان می گویند این جنس اقدامات،بخشی از حملات مقامات سوئد بر ضد اسلام است.

در ماه ژوئیه،سازمان بازرسی مدارس سوئد به خانم سمسم احمد و سایر افرادی که متولی امور مسلمان هستند به صورت کتبی اعلام کرد که مدرسه خصوصی اسلامی الازهر به دلیل سوء مدیریت بسته خواهد شد.

به گفته این سایت،خانم سمسم احمد و دیگر همکاران مسلمان او چندین تظاهرات را برای به چالش کشیدن این تصمیم ترتیب دادند.الازهر هفدهمین مدرسه خصوصی اسلامی از بین ۱۹ مدرسه تعطیل شده درسراسر سوئد از سال ۲۰۱۹ است.بیشتر این مدارس امسال پس از سرکوب موسسات مذهبی خصوصی توسط دولت سوئد تعطیل شدند.

سمسم احمد گفت:وقتی خبر تعطیلی مدرسه را به فرزندانم گفتم، آنها چند روز گریه کردند. مدت زیادی طول کشید تا آنها را تشویق کنم که امیدوارباشند،اما من نگران آینده آموزش اسلامی آنها هستم.

در حال حاضر مجبورم برای درس معارف اسلامی در منزل یک معلم خصوصی استخدام کنم چون جایگزین دیگری برای این امر وجود ندارد.این کار ۲۰۰ دلار در هر ماه هزینه دارد که من توانایی پرداخت آن را ندارم .

این سایت تأیید کرد که مدارس ویژه اسلامی برنامه درسی ملی را در سوئد تدریس می کنند و درکنار آن، آموزه های صحیح اسلامی، آزادی انجام مناسک اسلامی و سرو غذای حلال را نیزبه دانش آموزان ارائه می دهند.

در نامه‌ای که به مدرسه الازهر فرستاده شده و نسخه ای از آن برای میدل ایست آی صحت ارسال شده آمده است:بازرسی مدارس سوئد گفت:مدیریت این مدرسه پس از مشاهده اینکه بیش از ۲۰۰ کودک در معرض خطر افراط‌ گرایی هستند به این نتیجه رسید که این مدیریت برای انجام فعالیت‌های مدرسه مناسب نیست. اعضای جامعه مسلمانان در سوئد معتقدند این اقدامی است که فقط برای مدارس اسلامی اعمال می شود.

فاطمه عبدالله،مادر یکی از دانش آموزان مدرسه الازهر، به MEE گفت که اگر آنها صادق هستند و پرونده مربوط به سوء مدیریت این مؤسسه است،نباید دانش آموزان جوان بی گناه را مجازات کنند بلکه باید به دنبال جایگزین های دیگری می گشتند.

مثلاً می توانستند مدیریت جدیدی را جایگزین کنند و به بچه ها اجازه ادامه تحصیل بدهند، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد.

برهان محمد علی،یکی از اعضای انجمن مدارس اسلامی سوئد می گوید تعطیلی مدارس اسلامی که برخی از آنها در اوایل دهه ۱۹۹۰ تأسیس شده بودند،حدود ۱۰۰۰۰ دانش آموز مسلمان از خاورمیانه، شمال و شرق آفریقا را تحت تأثیر قرار داده است.

به گفته این سایت، سوئد در اواسط سال ۲۰۲۲ قوانینی را برای مؤسسات مذهبی صادر کرد که عمدتاً سختگیرانه به نظر می‌رسد و با انتقاد مسلمانان سوئدی مواجه شد،زیرا بسیاری این اقدام را یک تلاش ضد اسلامی توصیف کردند.

محمد علی به میدل ایست آی گفت: برای بسته شدن هر مدرسه بهانه‌هایی آورده شده است به عنوان مثال،در ژوئیه ۲۰۲۱ مدرسه الازهر در اوربرو را بستند،واستدلال آنها این بود که یکی از اعضای هیئت مدیره که به تازگی از سفر سوریه بازگشته است،ممکن است هوادار داعش باشد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن