جهان اسلامشبه قاره

اعمال فشار آمریکا بر پاکستان

در حاشیه مناسبات متغییر امریکا و پاکستان

آوای سنت : آمریکا در حال اعمال فشار بر پاکستان برای خدمت به متحد خود هند است،زیرا این کشور، ارتباط نزدیکتری با استراتژی آمریکا در اقیانوس هند پیدا کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت به سبب اجرای استراتژی مهار چین از سوی آمریکا،پاکستان از فشار شدید آمریکا و تلاش های جدی این کشور با هدف آسیب زدن  به اوضاع سیاسی و امنیتی پاکستان رنج می برد.

شبکه خبری آمریکایی (سی ان ان) گزارش داد که اسلام آباد و واشنگتن در شرف دستیابی به توافقی هستند که به پهپادهای آمریکایی اجازه می دهد از حریم هوایی پاکستان برای هدف قرار دادن اهداف خود درخاک افغانستان استفاده کنند. توافقی که وزارت خارجه پاکستان به سرعت آن را تکذیب کرد و این خبر را شایعه خواند. پاکستان به دلیل پیامدهای خطرناک این اقدام بر امنیت و ثبات داخلی این کشور از انجام این کار خودداری کرد.

دولت آمریکا از جدی بودن این تصمیم و موضع حساس دولت پاکستان به ریاست عمران خان آگاه است که پاکستان مخالف استفاده از حریم هوایی این کشور توسط نیروهای آمریکاست.

به خصوص که پاکستان با تشدید اعتراضات علیه حکومت این کشور مواجه است و روابط آن با جنبش طالبان افغانستان پس از بسته شدن مرز دو کشور تیره شده است.

رسانه های آمریکا بدگمانی و بی اعتمادی به طالبان افغان را تقویت می کنند و در عین حال انگیزه ای برای طالبان پاکستان برای تشدید فعالیت های مسلحانه خود در خاک پاکستان ایجاد می کنند.

این خبر آسیب زیادی به پاکستان وارد می کند و فضای سیاسی و امنیتی این کشور را مسموم می کند.جو مسموم سیاسی و امنیتی در پاکستان و آسیای مرکزی سبب شد تا دولت ایالات متحده با هدف تشدید فشار بر دولت و ارتش پاکستان،برای سرمایه گذاری در آن تلاش کند.زیرا نا آرام کردن اوضاع داخلی پاکستان باعث تضعیف نفوذ چین و انتقال بحران های امنیتی و سیاسی به خاک چین و کشورهای آسیای مرکزی می شود.

راهبردی که با درخواست ایالات متحده برای اعمال تحریم ها و محدودیت ها علیه پاکستان همراه است. این محدودیت ها به بهانه ناتوانی پاکستان در کنترل امنیت و مرزهای کشور است و این خطر وجود دارد که ممکن است سبب شود تا افراط گرایان، زرادخانه هسته ای آن را تصرف کنند ، موضوعی که جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی در دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا نسبت به آن هشدار داد.

پاکستان از فشار شدید آمریکا رنج می‌برد زیرا این کشوردر تلاش‌های جدی برای نا آرام کردن اوضاع سیاسی و امنیتی پاکستان با هدف اثرگذاری بر استراتژی چین به ویژه طرح کمربند وجاده است.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن