جهان اسلامعمومی

امت اسلامی و مسلمانان بی پناه

اختلافات داخلی امت اسلامی را در مسیر عجز و ناتوانی برده است

آوای سنت :این روز ها درد جدیدی به دردهای گذشته امت اسلامی اضافه شده است.قبل از مشکل،  درد فلسطین ،چچن ،میانمار،ترکستان شرقی و کشمیر را داشتیم. اکنون درد مسلمانان هند نیز به دردهای ما فزوده شده است.

در هفته گذشته در فضای مجازی و در شبکه های اجتماعی تصاویر درناکی از اذیت و آزار مسلمانان هند توسط هندوهای متعصب دیدم.با دیدن این صحنه ها انسان به گریه می افتد.چرا مسلمانان تا این حد زبون و بی پناه شده اند ؟

امت اسلامی و مسلمانان چرا به این وضع گرفتار شده اند ؟ این سوالی است که بیشتر اوقات از خودمان می پرسیم .

علت اصلی تعمیق بدبختی های امت اسلامی در آتش فتنه و اختلافاتی است که در امت اسلامی افتاده است.غفلت های خودمان به همراه توطئه های دشمنان ما را به این مسیر هدایت کرده است.

در این شرایط مسلمانان بجای اینکه دنبال دشمنان دین و عقیده خود باشند،سر لوله های تفنگ های خود را به سمت برادران دینی خود می گیرند.کفار هم به خوبی از این شرایط مطلع هستند.آنها بخوبی می دانند ما گرفتار جنگ ها و اختلافات داخلی خود هستیم و توانی برای دفاع از حقوق برادران دینی خود در سایر سرزمین ها نداریم.

بدبختی ها و مشکلات ما مسلمانان در کشورها و قاره های مختلف به حدی زیاد شده است که هر وقت خبر قتل ،انفجار و خشونت در یک کشور غیر مسلمان را هم می شنویم، خودمان نا خودآگاه می گوییم حتما یک مسلمان عامل این خشونت است !

امروز جوانان ما به علت ناامیدی از شرایط زندگی جامعه اسلامی در مسیر دین زدگی افتاده اند .آمار گرایش جوانان مسلمان به مسیحیت و سایر ادیان در برخی از کشورهای اسلامی بسیار نگران کننده است .

بخشی از جوانان ما هم که جرات و جسارت تغییر دین شان را پیدا نکرده اند، فقط اسم مسلمان را یدک می کشند .آنها یا به سمت تفکرات الحادی گرایش پیدا کرده اند، یا اینکه با عبور از خیلی ازمنهیات و محرمات دین ،هیچ اعتقادی به رعایت اصول  و احکام اسلامی ندارند .

  مسلمان شناسنامه ای شاید بهترین توصیف برای شرح شرایط بخش قابل توجهی از امت اسلامی باشد .اگر ما مسلمان شناسنامه ای نبودیم، شرایط ما این گونه نبود.

   دین و تمدن اسلامی در چند قرن نخست هجری توانایی های خود برای ساختن یک زندگی و جامعه پویا و نمونه نشان داد،اما به مرور تحت تاثیر غفلت های تاریخی به وضعی گرفتار شده ایم که فقط همدیگر را تکفیر کرده و خون برادر دینی خود را می ریزیم . از نگاه خودمان داریم برای خدا جهاد می کنیم .زهی خیال باطل !

نام دین ما بر گرفته از آرامش و محبت است .پیامبر ما هم به عنوان رحمتی برای همه جهانیان معرفی شده است .اما در عمل تنها چیزی که از ما دیده نمی شود، مدارا و محبت با دیگران است .به راحتی دروغ می گوییم .حق و حقوق همسایه را بخوبی ادا نمی کنیم .دزدی می کنیم و…

به راستی چرا به این شرایط گرفتار شده ایم ؟چه کسانی در گرفتار شدن ما در این وضعیت نابسامان نقش دارند ؟ایراد کار ما از کجاست ؟

اگر در قرون نخست اسلامی مسلمانان به درجه ای از عظمت و شکوه رسیده بودند که خواب آرام را از صلیبی ها سلب کرده منشا علم اندروزی برای نیاز های جامعه انسانی بودند، این قدرت و شکوه به این علت بود که واقعا مسلمان بودند.

امروز از مسلمانی تنها نامی باقی مانده است .نه حاکمان به درستی از حدود اسلامی پاسداری می کنند نه عالمان جرات و جسارت مواجهه با انحرافات را دارند .بخشی از علمای مسلمان متاسفانه عافیت دنیا را بر حفظ دین ترجیح داده، به مال اندوزی و عوام فریبی مشغولند.

مسلمانان صدر اسلام دین و دنیا را با هم داشتند ، اما مسلمانان امروز نه دین را دارند نه دنیا را !

قلب انسان، زمانی که صحنه های قتل و عام و کشتار مسلمان بوسیله مسلمان را می بیند به درد می آید زنان و بچه های مسلمانان آواره بلاد کفر شده اند و از شر مظالم مدعیان جهاد فرار را برقرار ترجیح داده اند. امروز خیلی سخت است که سرمان را بالا بیاوریم و با افتخار بگوییم که ما مسلمانیم!

اما چاره کار چیست ؟

چاره کار هوشیاری و حرکت در مسیر کسب علم و دانش روز است .دوری از اندیشه ها و تفکراتی که بذر نفاق و چنددستگی را در بین ما می کارند یک نیاز حیاتی است .اگر بخواهیم در مسیر کنونی حرکت کنیم نسل آینده و جوان ما دیگر مسلمان شناسنامه ای هم نخواهد ماند .تلاش دشمنان اسلام این است که دین ما را یک دین ناکارآمد معرفی کند که برای اداره جامعه و تامین رفاه جامعه نامتناسب است .

اگر هوشیار نباشیم این تلاش ها نتیجه داده و جوان آینده ما دیگر علاقه ای به مسلمان ماندن نخواهد داشت.

اسلام به ذات خود ندارد عیبی

هر عیبی که هست از مسلمانی ماست

ابو زید عثمانی

آوای سنت: با اندکی ویرایش منتشر شده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن