جهان اسلامعمومی

اولین مسلمانان آمریکا ؛ از برده داری تا دینداری

آوای سنت: موضوع برده داری نوین با کشف دنیای جدید یعنی کشورآمریکا مرتبط است.جایی که در آن کارگران خریداری شده از تاجران برده در آفریقا،از اوایل قرن هفدهم در مزارع مستعمرات جدید آمریکا تحت کار اجباری قرار گرفتند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،از ابتدای ورود شهرک نشینان به آمریکای شمالی،دین اسلام، بخشی از بافت مذهبی آمریکا بوده است.مسلمانان آفریقایی_ و دیگران مسلمانانی که به سرزمین های جدید رسیده اند_ در ساختن آمریکا یعنی از ترسیم مرزهای آن گرفته تا مبارزه با سلطه بریتانیا مشارکت داشتند.

مسلمانان برای اولین بار در قرن شانزدهم به عنوان بخشی از لشکرکشی های استعماری به آمریکای شمالی آمدند.یکی از این کاوشگران مصطفی الازموری، معروف به استفانیکو بود.وی هم به عنوان اولین مسلمان و هم اولین آفریقایی به حساب می آید که به سرزمین های جدید رسید.

پرتغالی ها مصطفی را به یک اشراف زاده اسپانیایی فروختند و او را در سال ۱۵۲۷ سوار بر کشتی اسپانیایی برای ایجاد مستعمره در فلوریدا بردند. او یکی از ۴ بازمانده این سفر بود و از کاشفان نیومکزیکو و جنوب غربی ایالات متحده امروزی به شمار می رود. اعتقاد بر این است که او پس از سفرهایی که نزدیک به ۱۰ سال به طول انجامید،در یکی از شهرهای سرخپوستان آمریکایی درگذشت.

مسلمانان آفریقایی نیز در طول جنگ انقلابی برای استقلال (۱۷۷۵-۱۷۸۳) در کنار شهرک نشینان جنگیدند. چندین نفر با نام های مسلمان و دارای کارت نظامی، از جمله بامبیت محمد و یوسف بن علی (همچنین به نام جوزف بنهالی) و دیگران در فهرست شمارش های نظامی دیده می شود. آنها مشتاق بودند که خود را در میدان جنگ متمایز کنند.

بنیانگذاران آمریکا از حضور مسلمانان در کشور جدید آگاه بودند و توماس جفرسون صاحب نسخه ای از قرآن کریم بود و در بسیاری از نوشته ها و پایان نامه های سیاسی خود از اسلام نام برده است.

در کمپینی که برای آزادی مذهبی در ویرجینیا برگزارشده بود، جفرسون در مورد قانون پیشنهادی ویرجینیا برای آزادی مذهبی بحث کرد،فحوای کلام او این است که می‌گوید نه یک بت پرست، نه یک مسلمان و نه یک یهودی نباید به دلیل مذهبش از حقوق مدنی کشورهای مشترک المنافع محروم شود.این پاراگراف بعداً اصلاح شد و حذف ارجاع به گروه‌های غیر مسیحی تصویب شد.

در سال های اولیه تأسیس آمریکا، اکثریت قریب به اتفاق مسلمانان، شهروندان این کشور نبودند، بلکه برده هایی بودند که از کشورهای آفریقایی آورده شده بودند.تخمین زده می شود که تعداد آنها از ده ها هزار تا ۳ میلیون در سراسر قاره آمریکا متغیر است.

به گفته مورخان، بسیاری از بردگان مسلمان تحصیل کرده بودند، و بسیاری از آنها به زبان عربی صحبت می کردند، و بسیاری از آنها در مشاغل برده داری در مزارع جنوب آمریکا مناصب رهبری داشتند.

بسیاری از مسلمانان آفریقایی به سبب  توانایی شان درخواندن و نوشتن و سوابق حرفه‌ای‌شان،به بردگی در مشاغلی مانند حسابداری، خدمات شخصی و نگهبانی مشغول بودند که به آنها اجازه می‌داد با جامعه سفیدپوستان ترکیب شوند. برخی از آنها توانستند برای خود پول مناسبی به دست آورند و خود را از بردگی نجات دهند.

طبق گزارش موزه ملی تاریخ آفریقایی آمریکایی،آنها گزارش های مکتوب زیادی از تجربیات خود در آمریکا در قالب نامه ها، خاطرات و زندگی نامه به جای گذاشتند که بسیاری از آنها به زبان عربی بود که از آن به عنوان زبان ارتباطی و همچنین برای تضعیف برده داری استفاده می کردند.

به گفته مورخ گان پاسیری، نویسنده کتاب تاریخ اسلام در آمریکا،اسناد باستانی، اطلاعاتی در مورد نام، لباس، عبادت، غذا، شیوه زندگی، نماز، اذان و زکات ارائه‌کرد که نشان از عمق وابستگی و پایبندی آنها به دین شان است.

اما بسیاری از آنها به مسیحیت گرویدند یا فرزندانشان در فرآیند ادغام با جامعه جدید مسیحی شدند و این توضیح دهنده کاهش نسبت مسلمانان در قرن نوزدهم است.

مایکل گوماز محقق آمریکایی در مقاله‌اش مسلمانان در آمریکای اولیه که در مجله تاریخ آمریکای جنوبی منتشر شد،نوشت که از قرن شانزدهم، تعداد زیادی از سرزمین‌هایی که توسط قاچاقچیان برده هدف قرار گرفته‌اند،مناطقی از جمعیت مسلمانان بودند.

شواهدی از تاریخ آفریقا ارائه می دهد که بخش بزرگی از کسانی که به عنوان برده در آن سوی اقیانوس اطلس برده شده بودند مسلمان بودند.سرکوب بردگان به شورش در رودخانه سنگال در قرن نوزدهم توسط مسلمانانی که علیه برده داری شورش کردند، انجامید.

گوماز، اسلام را می توان در میان بردگان آمریکای شمالی از طریق تبلیغات برده های فراری که تا حد زیادی شامل نام هایی مانند مصطفی و ابوبکر می شد، ردیابی کرد.

میلیون‌ها مهاجر در اواخر قرن نوزدهم شروع به ورود به سواحل آمریکا کردند و این رقم در اوایل قرن بیستم بیشتر شد، آنها شامل ده ها هزار کشور با اکثریت مسلمان در خاورمیانه، آسیای جنوبی و مرکزی و اروپای شرقی بودند.

اینها کشورهایی هستند که آرزوی دستاوردهای انقلاب صنعتی را داشتند اما به محض بیرون آمدن آمریکا از خاکستر دوران جنگ داخلی و بازسازی، فوران کرد.

با این حال، مسلمانان از ابتدا از خصومت رنج می بردند، به ویژه در هنگام عمل به ایمان خود، و اعمال نژادپرستانه مانند خاک انداختن نمازگزاران، اجبار به پوشیدن لباس مسیحی، امتناع از روزه گرفتن رمضان یا منع از نماز خواندن وجود داشت.

برخی از آنها مجبور شدند عقیده واقعی خود را پنهان کنند و به ظاهر از اسلام روی گردانند.یکی از روایت ها، داستان برده ای را روایت می کند که پس از تغییر دین و ملحق شدن به دین مسیح، پاداش آزادی دریافت کرده است.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن