جهان اسلامعمومی

بایدن و دیدار با بن سلمان

آوای سنت : معضل بایدن: اگر با ولیعهد عربستان عکس بگیرد چه می شود؟

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت، سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی در این هفته چالش دیپلماتیکی را به همراه دارد که موجب طرح یک سوال می شود، آیا عکسی از دیدار او با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی یا حتی دست دادن با او گرفته می شود؟

بازدیدهای رئیس جمهور ایالات متحده، حتی با نزدیکترین متحدان، معمولاً با دقت طراحی می شود و نیاز به هفته ها آماده سازی در مورد ترتیب صندلی، مکان دوربین، نحوه برنامه ریزی مقامات برای ورود به سالن ها و ترتیب دادن یا اجتناب از دست دادن دارد.

بایدن که دولت سعودی را به خاطر نقشش در ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار واشنگتن پست در سال ۲۰۱۸، منفور خوانده بود، با اکراه با ولیعهد سعودی که اطلاعات آمریکا معتقد است پشت این قتل بوده است، ملاقات خواهد کرد.

اما کارشناسان سیاسی می گویند کاخ سفیدمی داند که تصویری از مصافحه دو رهبر ممکن است اجتناب ناپذیر و ضروری باشد زیرا واشنگتن به دنبال تنظیم مجدد روابط خود با کشوری نفت خیز و با ولیعهد جوانی است که برای سال های آینده بر این کشور حکومت خواهد کرد.

جان بی. آلترمن مقام سابق وزارت امور خارجه و معاون مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی می گوید: من فکر می کنم انتظارکاخ سفید این است که آنها در یک اتاق باشند.آنها از یکدیگر دور نخواهند بود.در یک لحظه احتمال دارد ولیعهد جلو بیاید و دستش را برای مصافحه دراز کند و عکس گرفته شود

و زمانی که این اتفاق بیفتد، بایدن مطمئناً مورد انتقاد جمهوری‌خواهان قرار می‌گیرد که می‌گویند رئیس‌جمهور به دنبال یک متحد مشکوک است تا تولید نفت را به ضرر تولیدکنندگان داخلی افزایش دهد، و حتی او مورد انتقاد حزب دموکرات‌اش نیز قرار می گیرد که از او خواسته‌اند تا دیدار با ولیعهد را به دلیل سابقه حقوق بشری او به تعویق بیندازد.

مقامات سعودی فاش نکرده اند که آیا شاهزاده بن سلمان یا سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی هنگام ورود بایدن به جده پذیرای وی خواهند بود. جزئیات دیگر، از جمله اینکه آیا یک ضیافت شام برگزار می شود یا خیر، مشخص نیست.

بایدن روز شنبه در مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست نوشت:می‌دانم که افراد زیادی هستند که با تصمیم من برای سفر به عربستان مخالفند. دیدگاه‌های من در مورد حقوق بشر مدت‌هاست که روشن و تثبیت شده است و وقتی به خارج از کشور سفر می‌کنم، آزادی‌های اساسی همیشه در دستور کار قرار دارد

وی افزود که به عنوان رئیس جمهور، ماموریت او این است که ایالات متحده را قوی و امن نگه دارد و این کشور را در بهترین جایگاه برای برتری در رقابت با چین، مقابله با تجاوز روسیه و تلاش برای دستیابی به بزرگترین ثبات در یک منطقه تاثیرگذار قرار دهد. بایدن گفت: برای انجام این کار، ما باید مستقیماً با کشورهایی که می توانند بر این نتایج تأثیر بگذارند، همکاری کنیم. عربستان سعودی یکی از این کشورهاست و هنگامی که روز جمعه با رهبران سعودی دیدار خواهم کرد، هدف من پیشبرد پیشرفت یک مشارکت استراتژیک بر اساس منافع و مسئولیت های مشترک و همچنین پایبندی به ارزش های بنیادین آمریکا خواهد بود.

شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت بایدن در یک نشست دوجانبه با پادشاه و ولیعهد شرکت خواهد کرد، اما رئیس جمهور آمریکا به دنبال تایید این دیدار با گروه وسیع تری از رهبران خلیج فارس بود. رهبران معمولاً از یک نشست دوجانبه بیرون می آیند تا یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک برگزار کنند، اما مشخص نیست که آیا این اتفاق برنامه ریزی شده است یا خیر.

عربستان سعودی به لطف سیاست های نفتی و منطقه ای ،شریک استراتژیک ایالات متحده است. از زمان جنگ جهانی دوم، روسای جمهور آمریکا چندین بار با پادشاهان سعودی دیدار کرده اند. این دیدارها،دستاوردهای قابل توجه ای داشت ، اما به لحظات شرم آور نیز منجر شد.

به عنوان مثال،هنگامی که جرج بوش در سال ۲۰۰۵ هنگام راه رفتن در مزرعه رئیس جمهور در تگزاس، دست ملک عبدالله را در دست گرفته بود، شگفتی آمریکایی ها را برانگیخت زیرا آنها عادت نداشتند دست مردان را بگیرند

در سال ۲۰۰۹نیز باراک اوباما با تعظیم به پادشاه عربستان سلام کرد و محافظه کاران و جمهوری خواهان از آن انتقاد کردند.

در سال ۲۰۱۷، دونالد ترامپ که از اوباما به خاطر تعظیم انتقاد کرده بود،محکم به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دست داد و سپس برای دریافت یک مدال غیر نظامی به شاهزاده تعظیم کرد که موجب انتقاد دموکرات ها شد

بایدن نوشت که روز جمعه اولین رئیس جمهور آمریکا خواهد بود که از اسرائیل به عربستان سعودی سفر می کند. وی این اقدام را گامی نمادین برای روابط نوظهور و گام‌هایی در جهت عادی‌سازی روابط اسرائیل و جهان عرب توصیف کرد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن