جهان اسلامعمومی

تاثیر معکوس اسلام هراسی بر رشد فزاینده دین اسلام در اروپا

آوای سنت : گسترش اسلام‌هراسی در غرب و تبلیغات منفی رسانه‌ها علیه اسلام و مسلمانان باعث شد باوجود اقدامات راست‌افراطی علیه مسلمانان، گرویدن مردم اروپا به دین مبین اسلام افزایش چمشگیری داشته باشد.

 باوجود گسترش اسلام‌هراسی در غرب و همزمان با ظهور جناح راست افراطی در دو دهه گذشته، گرویدن به دین مبین اسلام بین اروپائیان افزایش چشمگیری داشته است. به همین دلیل این پرسش مطرح می شود چگونه می توانند این مسئله را تشریح کرد؟

در حالی چند روز پیش «مارین حمیر» مدل فرانسوی گرویدن خود به دین اسلام را اعلام کرد که جریان راست افراطی پس از رسیدن نمایندگان احزاب خود به اوج قدرت دربسیاری از کشورهای اروپایی همچنان به رشد خود ادامه می دهد.

حمیر متولد سال ۱۹۹۳ میلادی در فرانسه است، وی می گوید که خانواده اش اهل مراکش هستند. او از مسیحیت به دین اسلام گروید و مسلمان شدن خود را از طریق اینستاگرام اعلام کرد.

حمیر صحنه هایی از ادای شهادت داخل مسجد و همچنین صحنه‌هایی از طوافش به دور کعبه را با پوشش حجاب منتشر کرد.

اسلام هراسی چیست؟ چه زمانی به عنوان یک پدیده در غرب گسترش یافت؟

اسلام هراسی، یک اصطلاح انگلیسی است که از دو کلمه «اسلام» و «فوبیا» به معنای «ترس» تشکیل می شود. این اصطلاح به معنای اسلام هراسی یا ترس بیمارگونه از اسلام است. اسلام هراسی به تعصب و نفر از اسلام و مسلمانان و ترس از آنها اشاره دارد. مسلمان بودن و مسلمان بودن انسان دلیل کافی برای حمله به اوست.

این اصطلاح برای اولین بار در سال۱۹۹۷ ظاهر شد. هنگامی که یک گروه چپ انگلیسی به نام« Rinmaid Trust» از آن برای محکوم کردن احساسات فزاینده نفرت و ترس از اسلام و مسلمانان استفاده کرد. هدف یک مطالعه تحقیقاتی روشن کردن پدیده ای با عنوان «اسلام هراسی: چالشی برای همه ماست».

با وجود اینکه شاخص های افزایش نسبت اسلام‌هراسی از دهه‌ها قبل آغاز شد، اما این مسئله از پایان قرن گذشته به یک پدیده عمومی تبدیل شد. در پی حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی در آمریکا که القاعده آن را برعهده گرفت، اسلام‌هراسی به طور چشمگیری برجسته شد.

براساس یافته های ده‌ها مطالعه پژوهشی، رسانه های غربی نقش مهمی در تقویت اسلام‌هراسی ایفا کردند. پوشش رسانه‌های غربی در کلیتش به شدت منفی و تحریک علیه اسلام و مسلمانان است.

راست افراطی در غرب چیست؟

همزمان با گسترش اسلام‌هراسی در غرب، احزاب و جریان های راست افراطی رشد یافتند. ویژگی غالب این گروه‌ها و احزاب راست خواه احزاب افراطی که در چارچوب فرآیند دموکراتیک عمل می کنند، و خواه احزاب مخالف آن، گفتمانی است که دائما از وجود تهدید قومی یا فرهنگی علیه گروه بومی توسط گروه هایی سخن می گویند که خارج از جامعه در نظر گرفته می شوند، همچنین بر ضرورت هویت ملی تاکید دارند. به همین دلیل جناح راست افراطی با مهاجرت مخالف است.

گروه‌های راست افراطی برخی از ویژگی‌های کلیدی مانند ملی گرایی یا احساس برتری یک کشور و مردم آن بر دیگران را دارند. این گروه‌ها داری حس قوی هویت ملی و فرهنگی هستند تاجایی که همسان سازی سایر فرهنگ‌ها تهدیدی برای این هویت تلفی می شود. به همین دلیل ایده تنوع را رد می کنند.

رهبران این گروه‌ها معمولاً با ایجاد حس تعلق و غرور، بر افراد پیروز می‌شوند. اغلب این مسئله یک ابزار تبلیغاتی قوی است، به خصوص در مناطق فقیرنشین که از بیکاری بالا رنج می برند و ساکنان آن احساس می کنند توسط تشکیلات سیاسی به حاشیه رانده شده اند

«ژان کلود یونکر» رئیس پیشین کمیسیون اروپا با اشاره به در آخرین سخنرانی خود در مورد وضعیت اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ میلادی از آنچه «ناسیونالیسم ناسالم» در این قاره نامید، انتقاد کرد و گفت: وطن پرستی یک فضلیت است، اما ناسیونالیسم خارج از کنترل پر از زهر و نیرنگ است.

اما سم دیگر مربوط به تعصبات مذهبی است، زیرا اعضای راست افراطی خود را مدافع دین مسیح می دانند و از آن به بهانه حفظ ارزش‌های مسیحی برای ایجاد درگیری با ادیان دیگر به ویژه اسلام استفاده می کنند.

سال‌های گذشته شاهد ظهور چشمگیر احزاب راست‌افراطی در بسیاری از کشورهای این قاره کهن بودیم، جدیدترین آنها، رسیدن جورجیا ملونی به نخست وزیری در ایتالیا بود. رسانه های غربی امروز از سقوط اروپا در چنگال نوادگان هیتلر و موسولینی سخن می گویند.

تاثیر افراط‌ گری بر گرایش اروپائیان به اسلام

باوجود این حمله خصمانه علیه اسلام و مسلمانان، همه گزارش ها نشان می دهد که اسلام در سال‌های گذشته در اروپا گسترش یافته است تا اسلام به سریع‌ترین دین در غرب تبدیل شود.

مجله تایم گزارشی با عنوان« چگونه اسلام به سریع‌ترین دین درحال رشد در اروپا تبدیل شد» منتشر کرد و تاثیر معکوس اسلام‌هراسی و افزایش فعالیت راست افراطی برای گرویدن اروپائیان به اسلام را رصد کرد.

در سال‌های اخیر همچنین شاهد چشمگیر تعداد مسلمان در آلمان و فرانسه بوده ایم که هر دو کشور از پایگاه های راست افراطی به شمار می آید. فرانسه به ویژه شاهد بحث و جدل های تندی درباره مسلمانان است. پس از اینکه منافشات سیاسی علیه آنها به خصوص در انتخابات ریاست جمهوری اخیر که امانوئل مکرون» پیروز شد، بالا گرفت.

مکرون برای اولین در سال ۲۰۱۷ میلادی به ریاست جمهوری فرانسه رسید و اکثریت قاطع آرای مسلمانان را به دست آورد. اما برای دومین ریاست جمهوری به سمت راست افراطی تمایل یافت و سخنانش علیه اسلام بحران شدیدی نه تنها در فرانسه بلکه خارج از این کشور ایجاد کرد. وی در اظهارات خود مدعی شد که «اسلام دین بحران» است.

مطالعات پژوهشی نشان می دهد که افزایش اقدامات احزاب راست افراطی که رهبران آنها ضد مهاجران و مسلمانان انجام دادند، باعث شد تا اروپاییان به صورت فزاینده ای به سمت اسلام گرایش یابند.

اسلام سریع‌ترین دین درحال رشد در جهان است. تعداد مسلمانان درحال حاضر بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون است که نزدیک به یک چهارم جمعیت جهان را تشکیل می دهد.

شکی نیست که افزایش گرویدن اروپائیان به دین اسلام بسیاری را غافلگیر کرده است. این افزایش درسایه گسترش اسلام‌هراسی و ظهور جنبش راست افراطی در میان پوشش رسانه ای به وجود آمده است. رسانه هایی که جنبه منفی و تنفر از اسلام و مسلمانان غالب است.

حمله شدید به اسلام و مسلمانان باعث شد تا شمار زیادی از مردم اروپا به بررسی و جستجوی بیشتر درمورد دین اسلام و آموزه‌ها و تاریخ آن بپردازند. این کنجکاوی بی سابقه بین مردم اروپا منجر به شناخت نسبت به این دین و افزایش گرویدن به دین اسلام در طول سال‌های اخیر شد. پس می توان گفت که پوشش منفی رسانه ای علیه اسلام و مسلمانان در غرب نتیجه عکس داد.

ارایه آمار مشخص در مورد تعداد تازه مسلمانان اروپا بسیار سخت است.  زیرا داده های رسمی در این باره درج نمی شود و نمی تواند از مردم درباره مذهب شان پرسید، زیرا غیرقانونی است.

یکی از مطالعات منتشر شده در سال ۲۰۱۱ میلادی یعنی یک دهه پس از حوادث سپتامبر ۲۰۰۱ نشان می دهد که تعداد تازه مسلمانان در انگلیس، اسکاتلند، فرانسه و آلمان افزایش یافته است، به طوری که تخمین گرویدگان به اسلام بیش ۱۴ و ۲۵ هزار نفر بوده است. اما مرکز Faith Matters در مطالعه ای اعلام کرد که آمار واقعی فراتر از ۱۰۰ هزار نفر است. بیش از ۵ هزار انگلیسی در سال به اسلام می گروند.

برهمین اساس می توان گفت که تعداد تازه مسلمانان در طول دو دهه گذشته باوجود دشواری در تعیین آمار دقیق، افزایش چشمگیری داشته است. پوشش رسانه ای منفی علیه اسلام و مسلمانان فضا را برای مردم ایجاد کرد تا اطلاعات صحیح را درباره اسلام دریافت کنند و به سمت دین اسلام گرایش یابند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن