آسیاجهان اسلام

تحلیلی بر بهبود مناسبات امارات و ایران

اراده تهران_ ابوظبی بر عبور از فضای تنش در مناسبات دوجانبه

آوای سنت : تنها حسن همجواری نیست که بر روابط ایران و امارات حاکم است، اخبار دوکشور پس از سال ها اختلاف نظر و تهدیدات متقابل ،پرده ازآینده ای بر می دارد که با همکاری گسترده و روابط عمیق تر هموار شده است

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،امارات متحده عربی با گسترده ترین فعالیت تجاری در منطقه که صاحب سرمایه گذاری های بزرگ جهانی و روابط فعال بین المللی است، نه تنها ممکن است قوی ترین دست برای رهایی تهران از وخامت اقتصادی ناشی از تحریم های بین المللی به دلیل برنامه هسته ای اش باشد، بلکه به ایران در از سرگیری روابط خود با عربستان سعودی کمک خواهد کرد.

ناظران معتقدند امارات دروازه گسترده ای برای ثبات روابط ایران با همسایگان خلیج فارس خواهد بود که موقعیت سیاسی تهران را در منطقه ارتقا می بخشد و فعالیت تجاری و اقتصادی این کشور را به گسترده ترین پتانسیل های خود با کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان باز می گرداند.

روزی که ایران در مرداد ماه گذشته وارد دوره جدید ریاست جمهوری گردید و مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران برگزار شد، نشانه ها حاکی از آن بود که تهران و ابوظبی وارد عصر جدیدی از دوستی، همکاری و حسن همجواری خواهند شد.به گزارش خبرگزاری رسمی ایران، رئیس جمهور جدید ایران با تمجید از امارات، این کشور را دوست وفادار ایران توصیف کرد.

در جریان دیدار ابراهیم رئیسی با هیئت بزرگ اماراتی به سرپرستی شیخ نهیان بن مبارک آل نهیان که در مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران شرکت کرده بود، رئیس جمهور ایران تمایل خود را برای تقویت روابط با امارات اعلام کرد.

این اقدام رئیس جمهورایران تنش های قبلی در روابط و تبادل اتهامات، تهدیدها و هشدارها بین دو کشور را تحت الشعاع قرار داد که نتیجه آن صفحه سفید جدیدی برای رکوردی بود که در آن ابوظبی و تهران شروع به دیدارهای دوستانه و دعوت نامه برای سفرهای دولتی با هدف تعمیق همکاری ها و تقویت و بهبود روابط همسایگی کردند.

مسار عبدالمحسن راضی، نویسنده و پژوهشگر مسائل سیاسی، ابوظبی را خاموش‌کننده همیشگی آتش‌های اقتصادی تهران توصیف کرد.

راضی در گفت‌وگو با الخلیج آنلاین گفت بدون امارات، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران که جمعیت آن از مرز ۸۵ میلیون نفر فراتر رفته است،به یک انفجار سیاسی می‌رسید.وی افزود: امارات یکی از پنج شریک اقتصادی مهم ایران در عرصه صادرات و واردات است.

روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران، شهریورماه گذشته اعلام کرد حجم مبادلات تجاری ایران و امارات نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۲۴ درصد و از نظر ارزش۵۴ درصد از افزایش داشته است.

بر اساس آنچه خبرگزاری امارات (WAM)، سه شنبه (۳۰ نوامبر ۲۰۲۱) گزارش کرده است،در تماس اخیر وزیر امور خارجه ایران  با وزیر امور خارجه امارات، روابط دوجانبه و زمینه  همکاری های مشترک و راه های تقویت آنها مورد بررسی قرار گرفت.  عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران  به همتای اماراتی خود اطمینان داده است که ابراهیم رئیس جمهور ایران برای توسعه روابط با کشورهای همسایه به ویژه امارات تلاش می کند.دو وزیر بر لزوم رایزنی مستمر بین دو کشور و بهبود روابط تهران و ابوظبی تاکید کردند

روابط ایران با کشورهای همسایه از سوی انور قرقاش مشاور سیاسی رئیس جمهور امارات متحده عربی مورد بررسی قرار گرفت و او گفت کشورش در راستای تلاشها برای بهبود روابط دو طرف روز سه شنبه (۳۰ نوامبر ۲۰۲۱) هیئتی را برای گفتگو درباره بهبودروابط دو کشور به ایران اعزام می کند. قرقاش افزود: امارات پس از اعزام هیئت به ایران، متحدان خود در منطقه خلیج فارس را در جریان تحولات قرار خواهد داد.

رویترز در این باره از زبان قرقاش گفت:ایرانی ها از بازسازی روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس استقبال می کنند. ما با یک چشم انداز مثبت با این موضوع برخورد می کنیم.

انعطاف‌پذیری سیاست خارجی امارات، این کشور را قادر ساخت تا دوستی های بیشتری پیدا کند و به سرعت اختلافات را حل کند. رابطه این کشور با ترکیه نمونه‌ای از آن است.این امر سبب شد تا عبدالمحسن راضی ازامارات به عنوان پایتخت احتمالات غیرممکن یاد کند.

راضی معتقد است که امارات با روابط خوب خود با احزاب جمهوری خواه و دموکرات می تواند دولت های جمهوری خواه آینده را متقاعد کند که در صورت بازگشت تهران به توافق هسته ای، توافق هسته ای را قابل اجرا نگه دارند.

به گفته وی، ابوظبی حتی با توجه به موازنه های امنیتی در منطقه، شریک استراتژیک بسیار خوبی برای واشنگتن است و همچنین به دلیل روابط خوبش با تهران، ممکن است بتواند تهران را متقاعد کند که وزن استراتژیک خود را در سطحی ایمن از محور خود با مسکو و پکن حفظ کند و قلب پمپاژ کننده خون دیپلماسی ایران در شریان کشورهای عربی باشد.

از سوی دیگر، راضی بر این باور است که دولت جدید ایران آرزوی فعال کردن مبادلات تجاری خود با آسیای مرکزی را دارد و سیاست مدیریت این مبادلات به سبک سرمایه‌داران روسی (تجار دارای ثروت و نفوذ گسترده) خواهد بود.

راضی به آنچه پیشتر از سوی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی درباره استقبال کشورش از شیوه مدیریت چالش های اقتصادی مسکو اعلام شده بود، اشاره کرد. با این حال، به گفته راضی به نظر می رسد افزایش سقف همکاری با مسکو به دلیل تنش بین مسکو،واشنگتن و بروکسل یک اقدام مطمئن برای آینده نیست.

راضی در یک نمونه به فشارهای وارده بر مسکو به دلیل پروژه نورد استریم ۲ اشاره می کند، زیرا جمهوری خواهان به رهبری سناتور تد کروز در حال اعمال فشار بر دولت رئیس جمهور آمریکا برای اعمال تحریم ها علیه روسیه هستند. این موضوع حتی رای به سفرای معرفی شده توسط بایدن را به حالت تعلیق درآورد.

وی افزود: علاوه بر این،چالش‌های افغانستان، پاکستان و فهرست بلندبالایی از مشکلات عربی  وجود دارد که ابوظبی می‌تواند پیچیدگی‌های آنها را به میزان قابل توجهی برطرف کند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن