آسیاجهان اسلام

تحلیلی بر دور جدیدی از مذاکرات در دوحه

آیا سرانجام افغان ها به صلح دلخواه می رسند؟

آوای سنت : مذاکرات صلح دوحه در روزهای گذشته امیدواریها به توافق صلح در افغانستان و برقراری صلح در این کشور را تقویت کرده است.

پایگاه خبری خلیج آنلاین در تحلیلی به بررسی ابعاد این موضوع پرداخته است.سرویس ترجمه آوای سنت این تحلیل را تقدیم کاربران خود می نماید.

دوحه پایتخت قطر،میزبان دور جدیدی از مذاکرات افغان – افغان بود،مذاکراتی که به نظر تحلیل گران ممکن است با اجماع به پایان برسد و تلفات هر دو طرف را کاهش دهد.

طرفین (شنبه ۱۷ ژوئیه) دور جدیدی از مذاکرات را با حضور زلمای خلیل زاد فرستاده ایالات متحده آغاز کردند که هدف آن خلع سلاح و آغاز انتقال مسالمت آمیز قدرت برای پایان دادن به بیست سال جنگ مداوم است.

همزمان با خروج نیروهای خارجی از افغانستان،و پس از درگیری ها، جنگ به دلیل کنترل طالبان بر بسیاری از مناطق،مذاکراتی که در سپتامبر سال گذشته آغاز شده بود، در ماه های گذشته  متوقف شد.

در راستای اجرای توافقنامه صلح که واشنگتن با طالبان در فوریه سال ۲۰۲۰ در دوحه امضا کرد، نیروهای آمریکایی،در اواخر آوریل،خروج از افغانستان راآغاز کردندکه قرار است تا ۱۱ سپتامبر آینده این کار پایان یابد.

در روزهای اخیرشاهد افزایش بی سابقه درگیری در افغانستان بودیم و هر یک از طالبان و دولت افغان یکدیگر را به جنگ افروزی متهم می کردند ،در همین حال، میانجی ها تلاش می کنند روند صلح متزلزل را نجات دهند.

فضای مثبت بر دور جدید مذاکرات حاکم بود. طرفین به طور اصولی توافق کردند کمیته ای متشکل از ۱۴ عضو به طور مساوی بین دو طرف برای بحث در مورد دستور کار مذاکرات تشکیل شود.

بیانیه مشترک هیات های دولت افغانستان و طالبان پس از گفتگوهای دوحه ، عصر روز یکشنبه (۱۸ ژوئیه) از توافق برای تسریع در مذاکرات برای دستیابی به راه حل عادلانه خبر داد.

در این بیانیه بر لزوم دستیابی به توافقی مطابق با مبانی اسلامی و منافع افغانها تأکید شده است و اینکه دو طرف متعهد شدند که مذاکرات را در سطح بالا تا رسیدن به توافق ادامه دهند و مذاکرات را تسریع کنند.

در این بیانیه آمده است: ما در جهت ارائه کمک های بشردوستانه در سراسر افغانستان تلاش خواهیم کرد.دو طرف از تلاش های دولت قطر برای دستیابی به صلح پایدار در افغانستان و همچنین کشورهای همسایه ،کشورهای منطقه و جامعه جهانی برای همکاری در روند صلح تشکر کردند.

الجزیره به نقل از منبعی در هیات طالبان (یکشنبه ، ۱۸ ژوئیه) نوشت دو طرف قرار است با آزادی زندانیان و آتش بس موقت در ایام عید سعید قربان اعتمادسازی کنند.

سهیل شاهین ،یکی از اعضای دفتر سیاسی طالبان ، (شنبه ، ۱۷ ژوئیه) گفت که این جنبش به دنبال دستیابی به قدرت با زور نظامی نیست و به مذاکرات دوحه به دید مثبت نگاه می کند.

سخنگوی طالبان افزود:طالبان توانایی کنترل کل افغانستان را دارند ، اما آنها خواهان دستیابی به صلح هستند و از دولت خواست “جدیت کافی نشان دهد.

ملا عبدالغنی برادر ، رئیس دفتر سیاسی طالبان در دوحه،گفت:طالبان تلاش خود را برای رسیدن به نتیجه مثبت در این گفتگوها انجام خواهد داد.

روز (یکشنبه ، ۱۸ ژوئیه) هیبت الله آخوند، رهبر طالبان ،تأکید کرد که این جنبش ، با وجود این پیشرفت نظامی،معتقد است که یک راه حل سیاسی مناسب ترین راه برای دستیابی به صلح است.

رهبر طالبان تأکید کرد:گروه طالبان پس از خروج نیروهای آمریکا از افغانستان به دنبال ایجاد روابط با جامعه جهانی ، از جمله ایالات متحده است و خواهان روابط خوب و نزدیک دیپلماتیک ، اقتصادی و سیاسی با همه کشورهای جهان و ایالات متحده است.

عبدالله عبدالله ، رئیس کمیته آشتی افغانستان گفت دستیابی به صلح در کشور نیاز به انعطاف پذیری هر دو طرف دارد و اکنون زمینه برای صلح در افغانستان فراهم است.

وی در جلسه افتتاحیه افزود : باید مذاکرات تسریع شود تا به راه حلی برسد که رضایت همه را جلب کند و هیچ راه حل نظامی برای مسئله افغانستان وجود ندارد.

وی افزود: مردم افغانستان ،بازندگان استفاده از زور دولت و تلاش طالبان برای پیروزی نظامی هستند.این پایبندی طالبان به مذاکرات ،علیرغم پیشرفت ملموس در سطح زمین،نشانگر تبدیل شدن آنها به یک جنبش سیاسی است.

همزمان با مذاکرات ، وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که در اثر انفجار مین در شهر ایبک (شمال غربی کشور) یک غیرنظامی کشته و ۹ نفر دیگر زخمی شدند،طالبان نیز(شنبه ، ۱۷ ژوئیه) کنترل خود را بر مرکز منطقه دند در استان قندهار اعلام کرد و گفت که پس از خروج نیروهای دولتی از آن ، کنترل تجهیزات و ماشین آلات را به دست گرفته است.

ذبیح الله مجاهد ، سخنگوی رسانه ای طالبان ، فیلمی را از منطقه مرزی اسپین بولدک با پاکستان پخش کرد که کنترل آنها را بر منطقه نشان می داد.

کمیته رسانه ای طالبان با هدف تأیید کنترل کامل جنبش بر اداره منطقه ،مصاحبه ای را با مدیر گمرکات منطقه مرزی انجام داد.

همزمان با مذاکرات ، طالبان گفت که در ماه می و ژوئن گذشته ۱۹۴ منطقه را در افغانستان تحت کنترل خود درآورده است.

از سوی دیگر ، وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد (یکشنبه ، ۱۸ ژوئیه) ۲۰ شبه نظامی طالبان در یک حمله هوایی که توسط نیروهای افغان در استان هلمند در جنوب انجام شد کشته شدند.

در طی روزهای گذشته ، قبایل و سران افغان قصد خود را برای جلوگیری از تسلط دوباره طالبان بر کشور اعلام کردند . در این شرایط دولت توزیع سلاح برای طرفداران خود را از شهروندان آغاز کرد و هزاران شهروند از ترس طالبان به قدرت،کشور افغانستان را ترک کردند .

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن