آسیاجهان اسلام

تحلیل یک رسانه عربی از دلایل افزایش تحرکات دیپلماتیک ایران

آوای سنت : فعالیت پررنگ دیپلماتیک ایران درمنطقه طی چند روزگذشته توجه تحلیلگران و ناظران را به خود جلب کرده است.تهران از یک هفته پیش تا کنون به شکلی دیپلماتیک درحال فعالیت درسطح منطقه است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،در ۲۹ آوریل،این کشور،عبداللطیف راشد رئیس جمهور عراق را به حضور پذیرفت و سپس برای سفر ابراهیم رئیسی به سوریه برنامه ریزی شد.

این مصادف بود با دو سفرحسین امیرعبداللهیان،وزیرامورخارجه ایران به عمان،در ۲۵ آوریل،جایی که وی با مقامات عمانی ورئیس هیئت مذاکره کننده حوثی،محمد عبدالسلام،و سپس سه روز بعد ازلبنان دیدارکرد.

وی در آنجا با نجیب میقاتی نخست وزیر،نبیه بری رئیس مجلس،حسن نصرالله دبیرکل حزب الله و زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین دیدار کرد.وی همچنین با اسماعیل هنیه،رئیس دفتر سیاسی حماس نیزتماس تلفنی داشت واز او را برای سفربه تهران دعوت کرد.

تحلیلی که مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی الاهرام درمصر توسط محقق دکتر محمد عباس ناجی منتشر کرده است،معتقد است که شرایط جدیدی وجود دارد که ایران را بر آن داشته تا چنین تحرکات دیپلماتیک همزمان را درچند سطح ودرچند پرونده انجام دهد.

مهمتر دلیل،پیامدهای آشتی تاریخی با عربستان سعودی با میانجیگری چین است.

او افزود: پرونده‌هایی که موجب افزایش تحرکات تهران شده است از این جهت متمایز می‌شود که موردتوجه ریاض و تهران هستند،شروع کار برای تثبیت آتش‌بس دریمن، منجر به حل و فصل دائمی و حمایت از تلاش‌ها برای پایان دادن به بحران خلاء ریاست جمهوری درلبنان و تلاش برای سرمایه گذاری است.

نگارنده براین باوراست که تحرکات دیپلماتیک ایران از تلاش‌هایی که برای دستیابی به توافق هسته‌ای احتمالی بین ایران و قدرت‌های بین‌المللی پس ازتوقف مذاکرات دو طرف درفاصله آوریل ۲۰۲۱ تا اوت ۲۰۲۲ انجام می‌شود،جدایی ناپذیر است.

او می‌گوید از سرگیری مذاکرات هسته‌ای احتمالی بین ایران و قدرت‌های بین‌المللی در مرحله بعدی تأثیرات مستقیم منطقه‌ای برروی صحنه خواهد داشت.این امرنقش مهمی درکنترل حدود تغییراحتمالی سیاست ایران درخصوص پرونده‌های مختلف منطقه‌ای براساس واقعیت‌های جدید تحمیلی توافق ازسرگیری روابط دیپلماتیک با عربستان خواهد داشت.

این تحلیل می‌گوید که تشدید تنش‌ها بین ایران و اسرائیل ممکن است برجسته‌ترین نقش را درتسریع تحرکات اخیر ایران درمنطقه، به‌ویژه دیدارهای مقامات ایرانی در بیروت با نیروهای لبنانی و فلسطینی داشته باشد که ممکن است درمرحله بعدی ادامه یابد.

تهران می خواهد به تل آویو این پیام را بدهدکه در پاسخ به تشدید حملات اسرائیل به اهداف ایران درمحیط راهبردی تل آویو حضور دارد.به همین ترتیب،تل آویو نیز به دنبال تقویت روابط با کشورهای همسایه ایران مانند آذربایجان وترکمنستان بود که روابط آنها با اسرائیل اخیرا شاهد پیشرفت چشمگیری بود.

با توجه به این محاسبات،نگارنده انتظارتداوم وتشدید تحرکات ایران درمنطقه در آینده را دارد که ممکن است شاهد چالش های منطقه ای و بین المللی باشیم که آسان به نظر نمی رسد.چه دربرنامه هسته ای و چه در پرونده های منطقه ای مانند پرونده های یمن،سوریه و لبنان و یا درسطح تقابل ایران و اسرائیل.

اصل مطلب را اینجا مشاهده نمایید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن