آسیاجهان اسلام
موضوعات داغ

تشدید تنش ها در خلیج فارس: آیا جنگ جدید نفتکش ها در راه است؟

آوای سنت : به محض آرام شدن آب‌های خلیج فارس،درگیری‌های ایران و آمریکا دوباره افزایش می‌یابد.نگرانی ها برای این است که خلیج فارس شاهد رویارویی بین دو طرف باشد.زیرا ترکش های این رویارویی به کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهد رسید.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، درگیری‌های ایران و آمریکا ومتحدانش دردو سال اخیر درآب‌های خلیج فارس،نشان‌دهنده نگرانی‌های بین‌المللی ازبازگشت درگیری‌هایی است که به نام جنگ نفتکش‌هامعروف شده است.اتفاقی که دردهه هشتاد قرن گذشته رخ داد و این ترس را به وجود آورد که واشنگتن  قصد دارد برای مقابله با تهدیدات ایران حضور نظامی خود را درآب‌های خلیج فارس تقویت کند.

توقیف اخیر دو کشتی توسط تهران در آب‌های خلیج فارس به مجموعه حملات مشابه به کشتی‌های حمل‌ونقل درخلیج فارس اضافه ‌شد. این اقدام ایران همزمان با بن‌بست مذاکرات هسته‌ای است و این پرسش‌ها را در ذهن ها به وجود می آوردکه:آیا جنگ نفت‌کش‌ها دوباره به خلیج فارس بازخواهد گشت؟

هنوز نگرانی‌هایی درباره احتمال درگیری‌های ایران و آمریکا درآب‌های خلیج فارس وجود دارد،به‌ویژه اینکه گزارش‌ها ازبرنامه‌های آمریکا برای استقرار ۱۰۰ قایق بدون سرنشین جدید در دریای خلیج‌فارس با هدف انجام ماموریت گشت‌زنی درمقابل ایران صحبت می‌کنند.

آژانس خبری بلومبرگ (۶ مه ۲۰۲۳) می گوید واشنگتن درتلاش است تا متحدان خود در خاورمیانه را متقاعد کند که برای شناسایی بهتر تهدیدات ایران،تعداد قایق های بدون سرنشین را در اطراف شبه جزیره عربستان افزایش دهند.این پایگاه خبری توضیح داد که این گام با هدف حفاظت از تجارت جهانی در آبراه های بین المللی و برای حمایت از تجارت نفت در برابرحملات ایران است.

شاید این اقدامات چند روز پس ازآن باشدکه ناوگان پنجم آمریکا اعلام کرد نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران یک نفتکش باپرچم پاناما را درمسیر دوبی به سمت تنگه هرمز توقیف کرده است.

آسوشیتدپرس اعلام کرد که تصاویر ماهواره ای نشان می دهد ایران توانسته دریکی از مهم ترین بنادر مشرف به تنگه هرمز این کشتی ها توقیف کند.این تصاویر نشان‌دهنده می دهد نفت‌کش‌های «Advantage Sweet» و «Niovi» درجنوب بندرعباس در نزدیکی پایگاه دریایی این شهر پهلو گرفته‌اند.

این آژانس اعلام کردکه تهران دومین نفتکش «Advantage Sweet» را با ۲۳ خدمه هندی و یک خدمه روسی، هفتم آوریل درخلیج عمان به علت برخورد نفتکش با کشتی دیگرتوقیف کرد.این کشتی حامل نفت خام ازکویت برای یک شرکت انرژی آمریکایی درکالیفرنیا بود.

محمد الصرمی پژوهشگر روابط بین الملل معتقد است خطرناک ترین رویارویی آشکار واشنگتن وتهران بازگشت دوباره جنگ نفتکش هاست که منجر به اختلال در عرضه نفت به بازار بین المللی می شود.با این حال،الصرمی درگفت و گو با الخلیج آنلاین با ذکر دلایل مختلف احتمال برخورد مستقیم دو طرف درآب های خلیج فارس را ردکرد. از جمله عدم تمایل دو طرف برای رویارویی و بسنده کردن آنها به اقداماتی مثل توقیف کشتی ها برای اعمال فشار به یکدیگر با هدف دستیابی به اهداف مورد نظر است.

گواه صحبت های وی ماجرای توقیف دو نفتکش یونانی توسط ایران دراردیبهشت ماه سال گذشته است که ایران برای آزادسازی کشتی خود که درفروردین همان سال توقیف شده بود به این اقدام متوسل شد و به هدف خود رسید.

او معتقد است که ایالات متحده،به ویژه در دوران بایدن راه را برای ایجاد فرصت های صلح هموار می کند و نمی تواند به زورمتوسل شود.وی معتقداست تنها هدف ارسال قایق های بدون سرنشین ارسال پیام های تهدیدآمیز به تهران است تا از تعدادی از پرونده ها صرف نظر کند.

او می گوید جهان درحال حاضر نمی تواند یک درگیری جدید پس ازجنگ روسیه و اوکراین راتحمل کند.

الصرمی معتقد است واشنگتن می داندکه درحال حاضر وارد شدن به یک رویارویی دریایی درآب های خلیج فارس ممکن است برایش سودی نداشته باشد و ممکن است روسیه و چین را به حمایت از تهران برای انتقام از واشنگتن سوق دهد.

علاوه بر این، او می گوید: نزدیکی کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایران معضلی بزرگ برای واشنگتن است،زیرا آمریکا تا دیروز ازطریق متحدان خود درخلیج فارس با ایران مقابله می کرد. اما امروز تکیه برآنها واستفاده از سرزمین آن ها حتی برای هرگونه حملات محدود به ایران کار دشواری است .

اصل مطلب را اینجا مشاهده نمایید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن