جهان اسلامعمومی

جمعیت مسلمانان در اسپانیا در سه دهه گذشته ۱۰ برابر شد

آوای سنت : دبیر کمیته اسلامی در اسپانیا گفت: تعداد مسلمانان اسپانیا در ۳۰ سال گذشته ۱۰ برابر شده است.

به نقل از العربی الجدید، «محمد اجانه الوافی» دبیر کمیته اسلامی در اسپانیا گفت: تعداد مسلمانان اسپانیا در ۳۰ سال گذشته ۱۰ برابر شده است و براساس برآوردهای رسمی به دو میلیون و ۵۰۰ نفر رسیده است و براساس برآوردهای غیررسمی به سه میلیون نفر می رسد.

الوافی افزود: در گذشته، بیشتر مسلمانان مهاجر بودند، اما در حال حاضر مسلمانان درصدی از اسپانیایی‌ها را تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: نزدیک به یک میلیون شهروند اسپانیایی وجود دارد که برخی از تابعیت اسپانیایی و بخشی دیگر اسپانیایی تبار هستند.

دبیر کمیته اسلامی در اسپانیا، افزود: بیشتر مسلمانان اسپانیا اصالتا مراکشی، پاکستانی، سنگالی و الجزایری هستند. بسیاری از آنها در مناطق کاتالونیا، والنسیا، اندلس و مادرید زندگی می کنند.

محمد اجانه الوافی

وی ادامه داد: ۵۳ اتحادیه اسلامی فعال در اسپانیاست که ۱۵ مورد از آنها فعالیت گسترده دارند. تعداد مساجد در این کشور نزدیک به دو هزار مسجد است.

دبیرکمیسیون اسلامی در اسپانیا گفت: مسلمانان در سراسر جهان به ویژه اسپانیا فرارسیدن ماه مبارک رمضان را جشن می گیرند و برنامه‌های افطاری برگزار می کنند. در برنامه‌های ویژه در ماه رمضان از غیرمسلمانان برای مشارکت دعوت می کنند. این همبستکی در ماه مبارک بیانگر پیامی مبنی بر گسترش فضای دوستی و مودت در طول سال است.

الوافی افزود: مسلمانان مشکلات زیادی دارند که هنوز حل نشده است،اخذ مجوز ساخت مسجد، وجود تنها ۴۰ قبرستان برای مسلمانان، مسئله آموزش و اسلام هراسی از جمله این مشکلات است. کندی در حل مشکلات پیش روی مسلمانان به دلیل ساختار سیاسی اسپانیاست که متشکل از دولت مرکزی و ادارات خودمختار و شهرداری‌هاست.

وی تاکید کرد: وضعیت آزادی‌های مذهبی و حقوق اجتماعی در اسپانیا درحال حاضر بسیار بهتر از گذشته است. همچنین حوادث اسلام هراسی در اسپانیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی کمتر است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن