جهان اسلامعمومی

حال و هوای رمضانی مسلمانان لندن

آوای سنت : پس از دو سال تعطیلی ناشی از شیوع ویروس کرونا و با بازگشت نمازگزاران، نشاط به مساجد لندن بازگشت و این مساجد جان تازه ای گرفتند. در فضایی که جشن و معنویت را در هم آمیخته است، جامعه مسلمانان بریتانیا برای احیای حال و هوای ماه مبارک رمضان با برگزاری دروس دینی، جلسات ذکر و نماز تراویح به مساجد بازگشتند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت،خبرنگار شبکه الجزیره به چند مسجد معروف لندن رفت تا میزان اشتیاق مردم و شادی بازدیدکنندگان از مساجد را پس از برداشته شدن همه محدودیت های کرونایی به تصویر بکشد.

جامعه مسلمانان لندن،پس از شش سال کار و با بودجه ۱۰ میلیون دلاری، موفق به ساخت بنای اسلامی در چهار طبقه و در زمینی به مساحت تقریبی ۵۰۰۰ مربع در غرب پایتخت به نام مرکز اسلامی غرب لندن شدند.

ابومحمد، مصری الاصل، با اشاره به لوسترهای روشن آویزان شده در سقف مسجد می گوید: انگار در کشورم مصر و در مسجدی قدیمی هستم، خدا را شاکرم که پس از دو سال همه گیری ویروس کرونا، امسال، توفیق اقامه نماز جماعت را در مساجد نصیب ما کرد.

توصیف ابومحمد از لوستر های مسجد دقیق بود، زیرا از روش نورپردازی در مساجد شرقی و عثمانی الهام گرفته شده بود که به نظر می رسد شمع هایی درخشان در نزدیکی نمازگزاران هستند و به نمازخانه اعتبار و آرامش می بخشند.

از آنجایی که در ساخت این مسجد مسلمانانی از جوامع عرب و غیر عرب حضور داشتند، معماری آن نیز آمیخته ای از سبک های مختلف بود.در داخل مسجد، تزئینات  اندلسی، طاق های مصری و نورپردازی عثمانی را می بینید، در حالی که فرش شما را به یاد معماری مساجد بخارا و سمرقند می اندازد.

وی گفت سال‌های گذشته برای ما بسیار سخت بوده است، از زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا و تعطیلی مساجد و سپس بازگشایی تدریجی آنها،گویی امسال دوباره متولد شدم. زیرا صدها نمازگزار را می بینم که خوشحال هستند.

او افزود خوشحالی من فقط مربوط به نماز تراویح نیست، زیرا بسیاری از جلسات ذکر و جلسات علمی و کارهای خیریه که در این ماه فراوان است،بازگشته است،به ویژه آنکه امسال بسیاری از برادران ما از هزینه های زندگی بی سابقه رنج می برند.

«احساس وصف ناپذیر» با این عبارت، محمد کزبر، مدیر مسجد فینزبری پارک لندن، تلاش کرد تا احساس خود را هنگام تماشای بازگشت صدها نمازگزاری که برای افطار و اقامه نماز تراویح وارد مسجد شده بودند،بیان کند.

کزبر درگفتگو با الجزیره می گوید: امسال تمام سالن های مسجد پراست و تعداد نمازگزاران به حدود ۱۸۰۰ نفر رسید و این صحنه ای است که ما دو سال به دلیل بیماری همه گیر از دست دادیم. وی افزود: وقت اقامه نماز تراویح امسال دیر وقت نیست،علاوه بر این، ماه مبارک رمضان مصادف با تعطیلات مدارس است و همین امر باعث شده تا خانواده ها با فرزندان خود به مساجد بروند.

وی افزود تنها نماز تراویح نیست که به دوران قبل خود بازگشته است، بلکه افطاری جمعی که توسط مسجد به صورت روزانه برگزار می شود و صدها نفر اعم از مسلمان و غیر مسلمان در طول ماه رمضان از آن بهره مند می شوند مانند گذشته است.

افطار دسته جمعی برای ولید ابوعونی یکی از مهاجران تونسی که اخیراً در لندن اقامت گزیده است در حکم پناهگاهی است که او را از غربت و بیگانگی محافظت می کند،او به الجزیره گفت: سال گذشته، ماه رمضان برایم سخت گذشت. اینجا هیچ خانواده ای نبود و مساجد هیچ فعالیت اجتماعی نداشتند.

وی افزود: امسال در ماه رمضان در افطاری های دسته جمعی شرکت می کنم و در این افطاری ها با خیل عظیمی از جامعه مسلمانان آشنا شدم.

همین امر باعث شد تا من از غربت اینجا رهایی یابم به خصوص در ماه رمضان که در کشور ما حال و هوای خاصی دارد.ولید می‌گوید که با داستان‌ مهاجران آشنا شده است، از جمله داستان‌های دردناک سالمندانی که دو سال گذشته را در انزوا از دنیا گذرانده‌اند و اکنون با شادی کودکانه به مساجد باز گشته اند وگویی به خانه‌های خود باز می‌گردند.

پس از دو سال توقف، مساجد لندن فعالیت خود را از سر گرفتند مثل کندوی عسلی که فعالیت و نشاط آنها تمام روز تا پایان نماز تراویح متوقف نشد و روحیه و نشاط و فضای معنوی در این ماه به جامعه مسلمانان برگشت.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن