جهان اسلامعمومی

خصومت علیه مسلمانان در صنعت رسانه ای بریتانیا

آوای سنت : مطالعه جدیدی که به سفارش شورای مسلمانان بریتانیا انجام شده است نشان می دهد که اکثر پوشش خبری رسانه های بریتانیا در مورد مسلمانان منفی است.

به نقل از « islam21»،مطالعه جدیدی که به سفارش شورای مسلمانان بریتانیا  انجام شده است نشان می دهد که اکثر پوشش خبری رسانه های بریتانیا در مورد مسلمانان منفی است.

مرکز نظارت بر رسانه ها (CfMM) که بازوی ناظر رسانه ای شورای مسلمانان بریتانیا  است گزارشی ۱۶۲ صفحه ای تهیه کرد که بیش از ۴۸۰۰۰ مقاله آنلاین و ۵۵۰۰ بخش از ۳۴ رسانه را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد که همه آنها از مسلمانان و اسلام در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نام برده بودند.

یافته‌ها جو مسموم و خصمانه را تایید می‌کنند که در آن رسانه‌ها به دنبال خدشه دار کردن چهره پیروان اسلام در بریتانیا هستند.

علاوه بر این، گزارش مرکز نظارت بر رسانه ها به این نتیجه رسیده است که تقریب ۶۰ درصد از مقالات خبری ، اسلام را به صورت منفی به تصویر می‌کشند و دین را با افراط‌گرایی یا تروریسم مرتبط می‌کنند.

 تعدادی از سردبیران ارشد نشریه ها به یافته های این گزارش واکنش مثبت داده اند.

آلیسون فیلیپس، سردبیر The Mirror بیانیه زیر را صادر کرد:

این گزارش مرکز نظارت بر رسانه‌ها نشان می‌دهد که ما به‌عنوان روزنامه‌نگار چقدر باید خودمان و کارهایی را که در رابطه با گزارش مسلمانان و اسلام تولید می‌کنیم، زیر سؤال ببریم.

هرکسی که در رسانه کار می کند وظیفه دارد از منصفانه و مسئولیت پذیر بودن محتوایی که ایجاد می کند اطمینان حاصل کند. این وظیفه برای کسانی که در گزارش اخباری که بحث ملی را شکل می دهد کار می کنند، بیشتر است. با این حال، این گزارش ثبت می‌کند که اکثر گزارش‌های نادرست رسانه‌ها هنوز در خبرها اتفاق می‌افتد.

سردبیر ساندی تایمز نیز در این باره گفت:من از این گزارش استقبال می کنم با آگاهی کامل از اینکه گزارش حاوی انتقاداتی از مطبوعات از جمله مقاله خودم است.

در میان یافته‌های بی‌شمار خود، این گزارش همچنین نشان داده است که هفت درصد مقالات شامل تعمیم اسلام و مسلمانان است. در میان این نسبت، بیشتر موارد به صورت بخش هایی در مورد افراط گرایی و تروریسم (۲۵ درصد)، با مقالات سیاسی ۱۸ درصد و خاورمیانه ۱۷ درصد است.

تکان دهنده تر از همه اینکه این گزارش نشان داد که ۴۷ درصد از تمام بخش های پخش، مسلمانان و اسلام را به شیوه ای تحقیرآمیز به تصویر می کشند، در حالی که از هر ۱۰ مقاله، یک مقاله دیدگاه تحریف شده ای از دین ارائه می دهد.

رضوانه حمید، مدیر مرکز نظارت بر رسانه ها پس از انتشار این گزارش در بیانیه ای مطبوعاتی گفت:

گزارش اخیر به دنبال مقصر دانستن هیچ روزنامه یا پخش کننده و یا هیچ روزنامه نگار یا گزارشگری نیست.

 مرکز نظارت بر رسانه ها متعهد به رسانه‌ای آزاد است که بدون ترس یا لطف گزارش می‌دهد و می گوید کسانی که در موقعیت‌های قدرت هستند باید پاسخگو باشد.

با این حال، زمان آن فرا رسیده است که این صنعت اعتراف کند که در مواقعی و خیلی وقت‌ها وقتی صحبت از مسلمانان و اسلام می‌شود، کارها را اشتباه انجام می دهد

متخصصان رسانه باید از این نظارت استقبال کنند و این توصیه‌ها را برای بهبود استانداردهای روزنامه‌نگاری اعمال کنند.

آخرین گزارش مرکز نظارت بر رسانه ها متاسفانه در نوع خود اولین نیست. در سال ۲۰۱۸، در طول سال آغاز به کار پروژه شورای مسلمانان بریتانیا یک مطالعه در مقیاس کوچکتر انجام داد. پس از تجزیه و تحلیل ۱۱۰۰۰ مقاله ، اکثریت خروجی های منفی علیه اسلام و مسلمانان بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن