جهان اسلامعمومی

دشمنان از گسترش اسلام  در غرب هراس دارند

باید برای دین گریزی نسل جوان چاره ای اندیشید

آوای سنت: امام جماعت مسجد کلاته برفی مشهد هدف دشمنان از تخریب مسلمانان را جلوگیری از گسترش اسلام در اروپا و آمریکا دانست.

به گزارش آوای سنت، مولوی احمد نظام دوست در سخنانی گفت: مهمان طور که می دانید دین گریزی در میان جوانان طی یک دهه گذشته متاسفانه شتاب بیشتری پیدا کرده است که عوامل مختلفی در آن نقش دارند. تجربه ثابت می کند که جذابیت یک مکان همیشه باعث جذب مخاطبان زیادی به طرف خود می‌ شود. فضای مجازی محیطی است که امکان ارتباط انسانها را بی آنکه یکدیگر را به خوبی بشناسند، فراهم می سازد.

علاقه به فعالیت در فضای مجازی هر چند که در همه کشورها دیده می شود، اما در کشور ما بیش از اندازه است. هزینه بالای استفاده از امکانات داخلی و کمبود مراکز تفریحی در کنار یکنواخت بودن شرایط باعث شده است تا فرزندان ما چاره ای جز گذران وقت در فضای مجازی نداشته باشند.

وی واقعیت های فضای مجازی را در برخی ابعاد بسیار متفاوت با دنیای حقیقی دارند، افزود: متاسفانه آنچه که در این فضا به آن کمتر پرداخته می شود، استفاده از مطالب ارزشمند دینی و درسی است. اکثر جوانان تمایل به کسب اطلاع از اخبار و رویدادهای کشوری و محلی دارند. گروههای مختلط زیادی بدون هدف مشخص تشکیل می شوند و بدون آنکه نفعی ببرند، وقت گرانبهایشان را بیهوده تلف می کنند. واقعیت این است که نتوانسته ایم از این امکان برای ایجاد شغل و مشاغل خانگی بهره ببریم و فی البداهه خود را با آن مشغول کرده ایم. شاید اگر شرایط کار اقتصادی برای همه فراهم بود، جوانان به جای وقت گذارانی، در پی کسب درآمد و خرید و فروش بودند.

مولوی نظام دوست، نوجوانی را دورانی بسیار حساس و سرنوشت ساز برای فرزندان دانست وعنوان نمود: فضای مجازی تاثیر زیادی در دین گریزی اقشار نوجوان دارد. قاطبه نوجوانان وبگردی و تلگرام را برای خود یک نیاز می دانند و چنان به آن وابسته شده اند که نمی توانند یکروز تمام را بدون آن سر کنند. علمای حوزوی و دانشگاهی نگرانی خود را از خطرات و آسیب های این فضا ابراز می‌ دارند. خانواده های زیادی دنبال راهی برای تنظیم اوقات فرزندان شان هستند تا بلکه وابستگی آنها را به ” واتساپ و تلگرام” را کاهش بخشند.

بیکاری، روزمرگی و سختی معیشت انسانها را از دیدار با یکدیگر دور کرده و نشاط را از جامعه گرفته است. جوانان انگیزه و هیجان ندارند و باید فکری برای کمبود کار و نبود تولید کرد. اگر شرایط فراهم بود و در هر شهری کارگاههای صنعتی ساخته می شدند، کشور الان از نظر اقتصادی مشکلی نداشت و نیروهای کار نیز دلخوش به فضای مجازی نبودند.

  امام جماعت مسجد محمد رسول الله مشهد یادآور شد: همان گونه که سایت ها و کانال های مذهبی روش آگاهی بخشی به نسل جوان را در دستور کار خود قرار داده و پاسخگوی سوالات کاربران هستند، دشمنان نیز بیکار ننشسته و با صرف هزینه ای زیاد سعی دارند تا تعصب دینی را از فرزندان ما گرفته و آنها را به سایت های مبتذل و تولید فیلم های اغوا کننده بکشانند. زمانی دشمنان اهداف شان را از طریق شبکه های ماهوارهای دنبال می کردند، اما در عصر حاضر هرجوان مسلمان به یک شبکه خصوصی وصل است و با حداقل هزینه می‌ تواند ساعت های زیادی را سرگرم شود.

پیش از شیوع ویروس همه گیر کرونا، خانواده ها کنترل و مراقبت بیشتری روی فرزندان شان داشتند و حتی الامکان تا پایان سال تحصیلی آنها را از فضای مجازی دور نگه می داشتند، ولی کرونا باعث شد تا فرزندان به سهولت امکان فعالیت در تلگرام و واتساپ را پیدا کرده و با ابعاد مختلف امکانات آن آشنا شوند. ارتباط دانش آموزان با دنیای ناشناخته مجازی پیامدهای خوبی به همراه ندارد و نمی توان به آینده فعالیت دانش آموزان در این فضا خوش بین بود.

مولوی نظام دوست تاکید کرد: در خاورمیانه و بین کشورهای اسلامی، اسرائیل سرزمین فلسطین را به اشغال خود در آورده و به کمک هم پیمانانش می کوشد تا با ارعاب و تهدید کشورهای ضعیف را با خود متحد سازد‌. ماموریت اصلی رزِم صهیونیستی ایجاد جنگ و درگیری در منطقه است. دشمنان و منافقان اخیرا هر جنایتی را به پای مسلمانان می نوشتند تا از اشاعه دین اسلام به اروپا و آمریکا جلوگیری بعمل آورند. اسلام در ممالک غربی پیشرفت خوبی پیدا کرده است و نگرانی اصلی ما دین گریزی در کشورهای اسلامی است که باید در این باره چاره اندیشی جدی صورت بگیرد.

مشخص نیست که آینده دشمن با چه طرح و برنامه ای اقدام به تخریب مسلمانان خواهد کرد. مسئولین نباید دست روی دست بگذارند. پیش از اینکه دشمن بتواند توطئه دیگری را به اجرا در آورد باید انگیزه مسجدی شدن را در فرزندان خود پرورش دهیم. همیشه همه چیز با گفتن عملی نمی شود. بسترها باید فراهم شوند تا انتظارات به تحقق بپیوندند. کمک کنیم تا فرزندان نگرانی و دغدغه آینده نداشته باشند. سن ازدواج ها بالا رفته است، اگر تورم به همین صورت باقی بماند آما ازدواج از حد متوسط نیز پایین تر خواهد آمد. اجازه ندهیم که یک بحران دیگر دامنگیر فرزندانمان شود. پیش از آنکه دیر شود آسیب های احتمالی را پیش بینی کنیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن