جهان اسلامعمومی
موضوعات داغ

دغدغه های استاد تاجیک درباره خطرات گمراهی جوانان مسلمان

جورایف: برخی از جوانان ما جذب گروه های افراطی می شوند

آوای سنت : اخلاق و افکار مردم تاجیکستان در گذشته که از ادیان بزرگ جهان سرچشمه می گیرد باعث پیشرفت و آبروداری و اعتبار همه ی جامعه گردیده است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت خطیب ارشد ولایت(استان) سغد، حاجی حسین موسی زاده در مقاله ای با موضوع ” دین و ارزش های ملی ” در مورد جنگ های ایجاد شده در کشور های مسلمان مانند: سوریه، عراق، لیبی، افغانستان و… که در آنها افراد دست به کشتار یکدیگر زدند، به نکته ی درستی اشاره کرده است: کتاب مقدس قرآن راهنمای رسیدن به وحدت، صلح، ثبات و اتحاد است و راهنمایی در زمینه ی حفظ ارزش های ملی و آزادی محسوب می شود.

وی به درستی اشاره کرده است که مساله ی مذهب و ملیت در طول تاریخ همچون دو شاخه ی خودشناسی انسان ها وجود داشته و مقام خود را گم نکرده است.

پس شناخت هویت ملی، دین و مذهب و ارزش های دینی و خدمات بزرگ پیشوای بزرگ مذهب ما امام اعظم نعمان ابن ثابت (ره) بسیار ارزشمند است.

به همین دلیل با تکیه بر پایه گذاری صلح و وحدت ملی سال ۲۰۰۹  در جمهوری تاجیکستان توسط رئیس جمهور، سال بزرگداشت امام اعظم اعلام شده بود.

متاسفانه امروزه بعضی اشخاص منفعت طلب زیر پرچم اسلام به خاطر منافع مغرضانه ی خویش آن(اسلام)را تکیه گاه[برای منافع پلید خود] نموده اند و [با سوء استفاده از اسلام]جوانان را برای رسیدن به مقصد های ناپاک خود جذب نموده اند و در جهان معاصر شاهد آن هستیم که تروریسم نه تنها خطر منطقه ای دارد بلکه باعث ترس جامعه ی جهانی شده است و نسل جوان ما را وادار به عمل های رذیلانه و خیانت کارانه ای کرده است.

برخی از جوانان تاجیک که به کوی گمراهی رفته اند و با عضویت در گروه های تروریستی به خصوص داعش با [سوء استفاده از ]نام اسلام مشغول به جنگ هستند.

این گونه است که با توجه به مقاله ی پر محتوای خطیب ارشد ولایت(استان)سغد، حاجی حسین موسی زاده ، نسل سالم جامعه باید ترغیب گر آداب و اخلاق شایسته، دوستی و رفاقت، شان و شرف و عزت ملت تاجیک و تاجیکستان باشد.

✍️جورایف ام. اس؛ استاد دانشگاه در رشته ی تاریخ و باستان شناسی(تاجیکستان)

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن