جهان اسلامعمومی
موضوعات داغ

ریشه های تقابل فرانسه با اسلام و مسلمانان

آوای سنت : جرالد دارمانان،وزیر کشور فرانسه اعلام کرد که مقامات این کشورفهرست ۱۰۰ نفر از امامان جماعت، مبلغان و ناظران انجمن‌های اسلامی را تهیه کرده اند که فرانسه قصد اخراج آنها را دارد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،  از جمله آنها احمد جاب الله، رئیس سابق اتحادیه سازمان‌های اسلامی در فرانسه است،کسی که پایگاه فرانسوی Mediapart او را متحد تاریخی وزارت کشور توصیف کرد که به حمایت از مکرون و درخواست از مسلمانان برای رای دادن به او معروف است.

حکم دادگاه در تاریخ این کشور سابقه نداشت زیرا اجازه می دهد تا  افراد بر اساس طبقه بندی وزارت کشور از فرانسه اخراج شوند، حتی اگر فرد در فرانسه متولد شده و ازدواج کرده باشد و دارای فرزند و املاک در این کشور باشد.

به نظر می رسد این حکم برخلاف ابتدایی ترین اصول حقوق بشر است،شایان ذکراست زمانی که موضوع مربوط به اقلیت های مسلمان فرانسوی یا شهروندان کشورهای عربی باشد، مقامات قضایی با مقامات اجرایی و اجرای خواسته های آنها همدست می شوند.

در این زمینه، انگیزه های سنتی انتخاباتی کسانی که پست وزیر کشور را در اختیار دارند برای ارضای جریان راستگرای نژادپرست فرانسه بی تاثیر نیست ،همچنین نمی توان نفوذ کشورهای عربی که مهم‌ترین برنامه خارجی خود را با سرمایه‌گذاری در موضوع خصومت با اسلام سیاسی و اتحاد با جریان راست نژادپرست اروپایی علیه اقلیت‌های مسلمان قرار داده اند، نادیده گرفت.

می توان گفت خصومت با اقلیت های اسلامی و قومی جزء لاینفک نظام سیاسی فرانسه به ویژه در داخل وزارت کشور فرانسه شده است.

جرالد دارمانان نیز از این سنت معروف مستثنی نیست که نیکلا سارکوزی رئیس جمهور سابق فرانسه یکی از برجسته ترین  آنها و از کسانی بود که با تبعیض نژادی علیه مسلمانان به طور خاص و اقلیت ها به طور کلی این سرمایه گذاری سیاسی را ثابت کرد. این یکی از عناصر پاداش دهنده در صندوق های انتخابات است.

شایان ذکر است زمانی که سارکوزی وزیر کشور بود بر ایجاد شورای مسلمانان فرانسوی نظارت داشت اما دارمانان در ۱۲ دسامبر پایان این شورا را  اعلام کرد.

یکی از دلایلی که دارمانان برای پایان دادن به شورای فوق الذکر تلاش کرد این بود که مقامات فرانسوی نتوانستند آن را کاملاً کنترل کنند. و اینکه برخی از اتحادیه های اسلامی که به آن پیوسته بودند، نظرات خاص خود را در مورد امور مسلمانان داشتند.

به نظر نمی رسد که دلیل این اقدامات فقط سیاسی باشد بلکه یک خصومت نژادی نسبت به هر چیزی  است که به نوعی به مسلمانان اشاره دارد،همانطور که دارمانان در یکی از اظهارات خود ناراحتی خود را از وجود بخش های ویژه عرضه محصولات غذایی حلال در فروشگاه های فرانسه اعلام کرد و گفت  شخصا از وجود آنها ناراحت شده است.

فرانسوا بورگات،متفکر و پژوهشگر فرانسوی متخصص در مسائل اسلامی، همه این مسائل را اینگونه خلاصه کرد که تنها مسلمان خوب در نظر نخبگان فرانسوی کسی است که دیگر مسلمان نباشد.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن