جهان اسلامعمومی

عدم پیروی از احکام دین زمینه ساز انحطاط اجتماعی

آوای سنت: دکترای فقه اهل سنت عدم تبعیت از احکام دین را از عوامل پیدایش انحطاط در جوامع اسلامی توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، دکتر عبدالصمد مرتضوی مشکلات اجتماعی را از جمله آلام و دردهای جوامع اسلامی در سرزمین های اسلامی خواند و در خصوص علل پیدایش عوامل انحطاط گفت: عزم بری ایجاد تغییر و برون رفت از مشکلات در غالب گفتمان های دنباله دار همیشه وجود داشته است، لیکن خروجی نشست ها منجر به حصول نتیجه مثبت نشده و شاهد تحولی که انتظار می رود نبودیم.

خدای متعال ایجاد تغییر را منوط عزم جدی و تلاش بنده اش بیان می دارد. طبق این فرمایش باید بدانیم که تغییرات مثبت از غیب به سوی ما نمی آیند و برای رسیدن به منظور مجاهدت لازم است. تاریخ نشان می دهد سعادت اقوام با عزم جدی و اقدام به موقع ممکن شده است. بنابراین هرگز کسی به بهشت نخواهد رسید مگر آنکه دشواری های دنیا را تحمل کرده باشد.

دکتر مرتضوی وقوع هر تحول را منوط به تجدید نظر روی رفتارهای فردی، اجتماعی و خانوادگی دانست و اظهار داشت: شناخت از آسیب ها و برطرف کردن نقاط ضعف اولین گام برای ایجاد تغییرات مثبت است. عواملی منجمله کلاه برداری، غصب مال غیر، سرقت، مال مردم خوری و… با آنکه حرام هستند، اما متاسفانه به کثرت اتفاق می افتند. تابع نبودن به احکام شرعی آمار مراجعین به دادگاه را روز به روز افزایش می دهد و این مسئله شرمساری به همراه دارد. تن ندادن به قوانین احکام اسلامی از انسان یک متمرد به تمام معنا می سازد.

دارنده مدرک دکترای فقه و کارشناس ارشد قرآنی از حرام بعنوان قطعه ای از آتش جهنم یاد کرد و متذکر شد: اسلام تمامی حدود و مرزها را مشخص کرده است، لذا برای کوچکترین چیزی تصمیم به تشکیل پرونده در محاکم قضایی نگیریم، اگر مشکلی وجود دارد علمای فاضل بخوبی می توانند حق را از ناحق تشخیص داده و راهنمایی های لازم را بکنند. قدر مسلم تمکین به آنچه که دین و مذهب تشخیص می دهند آمار مراجعین به دادگاه ها را کاهش خواهد بخشید.

دفاع بی مورد از فرد خلافکار و پیدا کردن راهی برای آزادی وی از مصایب جوامع امروز ما است. جرم محرز جایی برای دفاع ندارد و قرآن کریم اینگونه اعمال را خیانت شخص نسبت به خودش می داند. دفاع بی جا از یک مجرم شاید در دنیا اثرگذار باشد، اما در دادگاه عدل الهی جایی برای فرار چه برای مجرم و چه شهود پیدا نخواهد شد.

دکتر مرتضوی عنوان نمود: طایفه گرایی و جانبداری از ناحق با شرع سازگاری ندارد. حرف حق حتی به ضرر والدین باید بیان شود.

قوانین باید نقاب از چهره کسانی که در پی ایجاد مزاحمت به نوامیس مردم هستند کنار بزند، اگر عدالت در یک جامعه زیر سوال رود به انحطاط کشیده خواهد شد. سخن چینی و جاسوسی، سرک کشیدن در زندگی های خصوصی و نشر شایعات بی اساس و شخصی مردم از دیگر مواردی است که به فرد و اجتماع آسیب می رسانند. پیش داوری و قضاوت های حدسی را نباید خیلی راحت به زبان آورد، زیرا موجب سو برداشت می شوند. حکم صادر کردن جزو مسئولیت اشخاص غیر مرتبط با محاکم قضایی نمی باشد و مداخله کردن در امور که منجر به ریختن آبروی فرد و گمان بد شود بنابه فرمایش نبی مکرم اسلام حرام شمرده می شوند. امر به معروف و نهی از منکر از مصادیق دعوت بوده و بنابر وظیفه دینی که بر عهده داریم متحد و با تمام توان در رفع آسیب ها بکوشیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن