جهان اسلامعمومی

علامه نورالدین عتر، یکی از علمای برجستۀ جهان اسلام، درگذشت

آوای سنت : علامه نورالدین عتر؛ مفسر، محدث، فقیه و محقق برجستۀ جهان اسلام، صبح روز چهارشنبه (۲ مهرماه ۱۳۹۹/ ۵ صفر ۱۴۴۲) در سوریه درگذشت.

 شیخ نورالدین عتر، از علما و محققین مشهور که علاوه بر تحقیقات و تألیفات علمی، تدریس در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های سوریه و مدینه منوره را در کارنامۀ علمی خود دارد و هزاران شاگرد تربیت کرده است، صبح روز چهارشنبه در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

علامه شیخ نورالدین عتر در سال ۱۳۵۶ هجری قمری (۱۹۳۷م) در استان حلب سوریه دیده به جهان گشود. پدرش؛ حاج محمد عتر که او نیز از علما و مربیان برجسته زمان خویش بود، زمینۀ فراگیری علوم دینی را برای نورالدین فراهم کرد.

شیخ نورالدین رحمه‌الله پس از اخذ مدرک دیپلم علوم دینی در سال ۱۹۵۴م، به مصر رفت و در سال ۱۹۵۸ مدرک لیسانس را از دانشگاه الازهر دریافت کرد و به‌عنوان طلبۀ ممتاز این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. وی مدرک دکترا در رشته‌های تفسیر و حدیث را نیز در سال ۱۹۶۴ دریافت کرد.

نورالدین عتر علوم دینی را از محضر علما و شخصیت‌های برجسته‌ای همچون: شیخ مصطفى مجاهد، شیخ محمد محمد سماحی، شیخ عبدالوهاب بحیری، و شیخ محمد محی‌الدین عبدالحمید رحمهم‌الله فراگرفت، اما بیشترین تأثیر علمی و شخصیتی را از علامه شیخ عبدالله سراج‌الدین حسینی که از مفسرین، محدثین، محققین و عرفای برجسته به‌شمار می‌رفت، گرفت. ضمن اینکه شیخ نورالدین عتر خواهرزاده و داماد شیخ سراج‌الدین حسینی نیز بود.

شیخ نورالدین عتر رحمه‌الله بعد از فارغ‌التحصیلی، به زادگاهش؛ سوریه بازگشت و چند سالی را به تدریس علوم دینی مشغول شد. سپس به مدت دو سال (سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۷) در دانشگاه اسلامی مدینه منوره به‌عنوان استاد حدیث به آموزش و تربیت طلاب پرداخت. پس از آن به دمشق برگشت و در دانشکده «الشریعه» به‌عنوان «استاد» مشغول فعالیت شد.

شیخ عتر هم‌زمان با تدریس در دانشکده الشریعه، علوم تفسیر و حدیث را در دانشکدۀ آداب در دانشگاه‌های دمشق و حلب نیز تدریس می‌کرد، ضمن اینکه در بسیاری از مساجد و مدارس هم کلاس‌های آموزشی و تربیتی برگزار می‌کرد، چنان‌که توانست هزاران عالم و مربی استاد برجسته تربیت کرده و به جامعه تحویل بدهد.

از علامه نورالدین عتر رحمه‌الله بیش از پنجاه تألیف علمی و تحقیقی در زمینه‌های مختلف به یادگار مانده است. از مهمترین آنها می‌توان به کتاب‌های: علوم القرآن الکریم، إعلام الأنام شرح بلوغ المرام، منهج النقد عند المحدثین، شرح نخبه الفکر لابن حجر (تحقیق)، شرح علل الترمذی لابن رجب الحنبلی (تحقیق)، علوم الحدیث لابن الصلاح (تحقیق)، أصول الجرح والتعدیل، مناهج المحدثین العامه فی الروایه والتصنیف، الإمام الترمذی والموازنه بین جامعه وبین الصحیحین، جوامع الإسلام من أحادیث سید الأنام، النفحات العطریه من سیره خیر البریه، ماذا عن المرأه، فکر المسلم وتحدیات الألف الثالثه اشاره کرد.

گفتنی‌ست؛ اتحادیۀ جهانی علمای مسلمان، مجلس اسلامی سوریه، وزارت اوقاف و آموزش عالی و دانشکده الشریعۀ دانشگاه دمشق، و بسیاری از مراکز علمی و همچنین شخصیت‌های برجستۀ جهان اسلام ازجمله دکتر یوسف قرضاوی در بیانیه‌ها و پیام‌های جداگانه درگذشت این عالم، مفسر، محدث و محقق فرهیخته را تسلیت گفتند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن