عمومی

بغدادی چگونه به خون ریزترین چهره تاریخ معاصر تبدیل شد ؟

آوای سنت: رهبر داعش ، ابوبکر البغدادی ، در عملیات ایالات متحده کشته شد و به این ترتیب یکی از افراطی ترین نامهای قرن بیست و یکم به تاریخ پیوست. بسیاری از مردم خواهان سردرآوردن از  داستان زندگی بغدادی هستند. چگونه بغدادی از زندگی مذهبی خود در یک روستای آرام به یک زندگی افراط گرایانه روی آورد؟ در اینجا جزئیات زندگی ۴۸ ساله ابوبکر البغدادی آورده شده است.

ابوبکر البغدادی که نام واقعی او ابراهیم عواد ابراهیم البدری بود ، در سال ۱۹۷۱ در سامرا در خانواده ای از طبقه متوسط ​​متولد شد. بغدادی ، که خانواده وی مذهبی شناخته می شدند ، ادعا می شد که عشیره آنها از نوادگان پیامبر اکرم هستند. او در سالهای اولیه جوانی، به ویژه در مورد قرآن کریم و حقوق اسلامی مطالعه کرد. بغدادی ، که از کودکی به افراط ‌گرایی روی آورده بود ، همسالان خود را به دلیل عدم انجام واجبات دینی خود مجازات می کرد.

بغدادی برای ادامه تحصیل هم حوزه الهیات را برگزید. وی وارد رشته مطالعات اسلامی دانشگاه بغداد شد و در سال ۱۹۹۶ فارغ التحصیل گردید. پس از آن ، وی مطالعاتی را در زمینه قرآن کریم در “دانشگاه مطالعات اسلامی صدام” انجام داد. وی دوره کارشناسی ارشد خود را در سال ۱۹۹۹ و دوره دکترای خود را در سال ۲۰۰۷ به پایان رسانده است.

بغدادی تا سال ۲۰۰۴  با دو همسر و شش فرزند خود در یکی از محله‌های بغداد زندگی می کرد. او در آن مدت ، در یکی از مساجد اطراف خانه خود به کودکان , قرآن آموزش می داد.

وی در آن سال ها توسط دایی خود متقاعد شد تا به نهضت اخوان المسلمین بپیوندد سپس بغدادی مورد توجه گروه های افراطی قرار گرفت تا این که در سال ۲۰۰۰، بغدادی به جنبش سلفی جهادی پیوست.

چند ماه پس از حمله ایالات متحده به عراق در سال ۲۰۰۳ ، بغدادی ، که به راه اندازی گروه جیش اهل السنه و الجماعه کمک کرده بود ، در فوریه ۲۰۰۴ توسط نیروهای آمریکایی در فلوجه دستگیر شد. بغدادی ،در مدت  ۱۰ ماه که در اردوگاهی زندانی بود خود را وقف امور مذهبی کرده و اقداماتی را در این زمینه انجام داده است. وی که زندانیان را به نماز خواندن وامی داشت و به تدریس دین می پرداخت ، پس از مدتی در نمازهای جمعه , به بیان خطبه و سخنرانی پرداخت.

یکی از زندانیان آن دوره , بغدادی را فردی درونگرا  و کم حرف توصیف کرد. با این حال ، در اردوگاهی که طرفداران صدام و حامیان جهادی در کنار هم بودند ، وی در فعالیت های خود در بین گروه های رقیب مورد توجه قرار گرفت. بغدادی توانسته بود بین گروه های مختلف در زندان , اتحاد ایجاد کند.بغدادی بالاخره در نوامبر سال ۲۰۰۴ آزاد شد. با این حال ، وی همچنان به ارتباط با این گروه ها ادامه داد. بغدادی سپس با سخنگوی شاخه عراقی القاعده به رهبری ابو مصعب زرقاوی تماس گرفت.

سخنگوی القاعده از دانش مذهبی بغدادی تحت تأثیر قرار گرفت و از او خواست برای تبلیغ القاعده  عراق بر مبنای اندیشه های رادیکال اسلامی به دمشق برود.

زرقاوی در ژوئن ۲۰۰۶ در حمله هوایی ایالات متحده کشته شد و ابو ایوب المصری  جایگزین وی شد. در اکتبر همان سال ، المصری , القاعده را در عراق منحل کرد و گروه “دولت اسلامی عراق” را تأسیس کرد. البته این گروه وفاداری خود به القاعده را حفظ کرد.

بغدادی با تسلطی که در امور دینی داشت و توانایی وی در برقراری ارتباط بین اعضای خارجی و بومی های عراق که وارد گروه دولت اسلامی عراق می شدند مورد توجه قرار گرفت. وی مدیر کمیته شریعت گروه شد. وی سپس شورای ۱۱ نفره را تشکیل داد.

شورا پس از درگذشت بنیانگذار و امیر این گروه در آوریل ۲۰۱۰ ، ابوبکر بغدادی را به عنوان امیر جدید اعلام کرد. این گروه که تا حد زیادی به دست ارتش آمریکا نابود شده بود ، توسط بغدادی بازسازی شد.

بغدادی ، که می خواست از هرج و مرج ناشی از اعتراضات علیه دولت بشار اسد در سال ۲۰۱۱ بهره مند شود ، از یکی از اعضای این گروه در سوریه خواست تا بطور مخفیانه شعبه ای از دولت اسلامی عراق را در آن کشور تأسیس کند. این گروه همان گروهی است  به عنوان جبهه النصره شناخته شد.

ظهور داعش

بغدادی بعداً با رهبر النصره ابو محمد جولانی اختلاف پیدا کرد. زیرا جولانی می خواست با سنی هایی که علیه اسد می جنگیدند همکاری کند. اما بغدادی طرفدار ایجاد یک دولت دیگر بود. بغدادی در بهار سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که جبهه النصره بخشی از دولت اسلامی عراق می باشد. وی  نام این گروه جدید را داعش اعلام کرد.

الظواهری , رهبر القاعده از بغدادی درخواست کرد تا جبهه النصره به یک گروه مستقل تبدیل گردد. بغدادی این درخواست را قبول نکرد و در پی آن , ظواهری در فوریه سال ۲۰۱۴ ، داعش را از القاعده جدا کرد. پاسخ داعش به این اقدام , درگیری با جبهه النصره و تصرف مناطق تحت کنترل این گروه در شرق سوریه بود. گروه داعش در مناطقی که تصرف کرده بود قوانین سختگیرانه دینی وضع کرد و مردم را وادار به پیروی از آنها کرد.بعدادی پس از تثبیت حاکمیت خود در مناطق تحت کنترل خود در سوریه ,  به نیروهای تحت امر دستور داد تا مناطق غرب عراق را متصرف شوند.

اعلام خلافت

در ژوئیه سال ۲۰۱۴ ، داعش کنترل موصل ، دومین شهر بزرگ عراق را به دست گرفت. بغدادی اعلام خلافت کرد و نام گروه را تغییر داد. نام جدید این گروه  “دولت خلافت اسلامی” اعلام شد.

اگرچه تاکنون رسانه های خبری  چندین بار مرگ بغدادی را گزارش کردند اما همه آنها کذب از آب درآمدند. با این حال ، ارزیابی ها حاکی از آن است که اگر آخرین خبر مرگ بغدادی صادق باشد ، می توان گفت که این گروه  یک میانجی ماهر و یک سیاستمدار بی رحم خود را از دست داده است.

هزاران نفر از خارجی ها از طریق تبلیغات شدید انجام شده از طریق اینترنت به داعش پیوستند. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط آمریکا , شمار خارجی هایی که به این گروه پیوسته اند حدود ۴۰ هزار نفر می باشد. این سازمان مدیریت چاه های نفت و عملیات قاچاق را به دست گرفت و پرداخت مالیات را هم به مردم منطقه تحمیل کرد. بدین ترتیب داعش به ثروتمندترین گروه تروریستی تاریخ تبدیل شد.

با این حال ، وحشیگری داعش ، یعنی ضبط تصاویر گردن زنی گروگان ها و انتشار آنها  در رسانه های اجتماعی باعث شد تا هم غرب و هم جهان اسلام در یک صف  در مقابل بغدادی بایستند.

سپس ، ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده تشکیل شد. این کار توسط نیروهای عراقی و نیروهای دموکراتیک سوریه که از برخی گروه های عربی و نیروهای کرد در سوریه تشکیل شده بود ، پشتیبانی شد. داعش به تدریج تسلط خود را در منطقه از دست داد.

باغوز در مرز سوریه و عراق , آخرین منطقه تحت کنترل داعش بود که طی یک نبر از دست آن گروه آزاد گردید. سپس ترامپ طی بیانیه ای اعلام کرد که داعش شکست خورده است. در این بیانیه همچنین گفته شد که هزاران نفر از افراد داعش دستگیر شده اند.

پایان اجتناب ناپذیر

بغدادی پس از شکست داعش فرار کرد. اما نیروهای وی از ادامه راه او متوقف نشدند. بغدادی به دلیل عدم استفاده از ابزارهای الکترونیکی در تماس های داعش  و مهارت خود در پنهان شدن ، برای مدت زمان طولانی گیر نیفتاد.

آخرین بیانیه ای از واشنگتن در مرز شمالی سوریه بغدادی، در شهرستان ادلب در نزدیکی مرز با ترکیه را با یک عملیات انجام شده توسط نیروهای ویژه آمریکا گزارش شده بود، انجام کشته شدند. سرانجام اخیرا، نیروهای ایالات متحده، کشته شدن ابوبکر بغدادی را در شهر ادلب در نزدیکی مرز سوریه و ترکیه اعلام کردند. طبق گزارش ها، پیش از این که بغدادی توسط نیروهای آمریکایی دستگیر شود، خود را منفجر کرد و به کارنامه ای مملو از قتل، وحشت، و جنایت علیه بشریت پایان داد. نام وی در کنار مشهورترین قاتلان تاریخ اخیر قرار گرفت.

منبع

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن