عمومی

روستایی در مکزیک با بیش از ۵۰۰۰ مسلمان

از سال 1989 تاکنون پنج هزار و پانصد نفر از قبیله توتزیل در منطقه چیاپاس مکزیک مسلمان شده اند

از سال ۱۹۸۹ تاکنون پنج هزار و پانصد نفر از قبیله توتزیل در منطقه چیاپاس مکزیک مسلمان شده اند. در این برهه از زمان که اسلام هراسی افزایش یافته و مسلمانان به گروه های دروغین تروریستی نسبت داده می شوند , شنیدن خبر چنین تحولی زیبا , انسان را به وجد می آورد.

مایاهای مسلمان در چیاپاس , از شال سنتی مایا بعنوان روسری استفاده می کنند و مردان کلاه عرقچین بر سر می گذارند. اسلام در مکزیک توسط مردم پذیرفته شده است زیرا باعث برجسته تر شدن زیباترین جنبه های فرهنگ و اخلاق مکزیکی شده است.

بر اساس خبری که در سایت   منتشر شده است مهاجرت مسلمانان اهل تصوف از لبنان , سوریه و حتی اسپانیا و اقامت آنها در مکزیک در افزایش جمعیت مسلمانان این کشور نقش داشته است.

در منطقه چیاپاس مکزیک یک روستا به مرکز اسلامی بی نظیر تبدیل شده است. مردم بومی مایاها که بسیاری از آنها به عنوان کاتولیک رومی توصیف می شدند ،قلب خود را به روی اسلام گشودند.

این اجتماع کوچک که در حوالی سن کریستوبال د لاس کاساس واقع شده و به عنوان مردمان بومی توتزیل شناخته می شوند ، در جنوب چیاپاس که دارای مناظر بی نظیر کوهستانی است مرکز اسلامی خود را تأسیس نمود.

علاقه به اسلام در ایالت چیاپاس در سال های ۱۹۸۰ همزمان با تقویت جنبش چپگرای زاپاتیستا و افزایش انتقادها از سرمایه داری و مسیحیت شکل گرفت. در سال ۱۹۸۹ گرایش به اسلام سرعت یافت و تعداد مسلمانان این منطقه اکنون به پنج هزار و پانصد نفر رسیده است.

مردمان توتزیل یک گروه بومی مایا گفته می شود که بومی ایالت چیاپاس در جنوب مکزیک می باشند. گفته می شود کلمه “توتزل” در زبان خودشان به معنای “انسان های خفاش” می باشد.

توتزیل ها که جمعیت آنها کمی کمتر از ۳۰۰ هزار نفر می باشد بعنوان آخرین بازمانده های امپراطوری باستانی مایاها در آمریکای میانه محسوب می شوند.

مصطفی ، یکی از اعضای این جامعه کوچک مسلمان  می گوید: بعد از تصمیم ما برای تغییر (دین) , دیدگاه مردم نسبت به ما متحول شد. آنها فکر می کردند ما تروریست هستیم و باید از ما بترسند. اما با گذشت زمان و با رفتار ما ، این ایده تغییر کرد.

بومیان مکزیک ، که اسلام را برگزیده اند ، هویت سنتی و مذهبی خود را به طور متعادل حفظ می کنند. اعضای جامعه مسلمانان توتزیل؛ او می گویند: “می خواهم به زبان  خودم صحبت کنم ، می خواهم لباس بومی خودم را بپوشم ، اما در عین حال می خواهم به خدا اعتقاد داشته باشم.”

در ایالات متحده آمریکا افزایش شمار مسلمانان لاتین – آمریکایی بسیار هیجان انگیز است. در مکزیک که کشور اعتقادات سنتی مایاها , نفوذ کاتولیک رومی و ادیان بومی است , اسلام  توسط مردم پذیرفته شده است زیرا باعث برجسته تر شدن زیباترین جنبه های فرهنگ و اخلاق مکزیکی شده است.

در این برهه از زمان که اسلام هراسی , نژادپرستی و مهاجر ستیزی افزایش یافته است چنین خبرهایی باید که مورد استقبال و حمایت قرار بگیرند.

اگرچه به نظر می رسد نفرت بر علیه مسلمانان و اسلام رو به افزایش است زیبایی سکوت این روستای کوچک مسلمان را که تجلی  قدرت واقعی تنوع و بردباری در جنوب مکزیک است را بشنویم و به گوش دیگران هم برسانیم.

پایان

 

 

 

 

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن