عمومی

مدرن ترین مجموعه دینی ترکیه: مسجد بویوک چاملئجا

مسجدی مدرن با گنجایش 63 هزار نفر

از اولین لحظه ورود به مسجد بویوک چاملئجا این حس به آدم دست می دهد که این مسجد ادامه مساجد سلاطین (مساجدی که در دوره امپراطوری عثمانی به دستور سلاطین ساخته شده اند) می باشد. این مسجد علاوه بر این که یک عبادتخانه بزرگ است با دارا بودن گالری هنر , کتابخانه , سالن کنفرانس و کارگاه هنری , به مرکزی تبدیل شده که زندگی در آن بصورت شبانه روز ادامه دارد. در طبقه زیرین مجموعه , سالن سرپوشیده ای به مساحت ده هزار و ششصد متر مربع در حال اماده سازی است که پس از پایان کارهای ساختمانی , موزه تمدن اسلامی در آنجا ایجاد خواهد شد و با به نمایش گذاشته شدن نادرترین آثار , به منحصربه فرد ترین موزه تبدیل خواهد شد.

مسجد بویوک چاملئجا

ساخت مسجد بویوک چاملئجا در بالای تپه ای به همین نام در بخش آسیایی شهر استانبول در سال ۲۰۱۳ آغاز شد و حدود یکصد میلیون دلار برای ساخت آن هزینه شده است.

مسجد بویوک چاملئجا

مسجد بویوک چاملئجا ۶۳ هزار نفر گنجایش دارد.

مسجد بویوک چاملئجا

معماری مسجد , تلفیقی از معماری دوران سلجوقی , عثمانی و معماری مدرن است.

مسجد بویوک چاملئجا دارای شش مناره می باشد . چهار مناره که هر کدام دارای ۳ شرفه (بالکن) هستند ۱۰۷.۱ متر ارتفاع دارند و دو مناره هم هر کدام دو شرفه (بالکن) دارند و دارای ۹۰ متر ارتفاع می باشد.

گنبد اصلی مسجد با نماد ۷۲ ملت جمعیت استانبول ۷۲ متر ارتفاع دارد و قطر آن هم با نماد شهر استانبول ۳۴ متر می باشد.

مسجد بویوک چاملئجا

هلال روی این گنبد ۷.۷۷ متر ارتفاع دارد و قطر آن ۳ متر و ۱۲ سانتیمتر است. این هلال با وزنی بالغ بر چهار و نیم تن , بزرگترین هلال روی گنبد در جهان می باشد. این هلال از سه قطعه تشکیل شده و بصورت نانوتکنولوژی رنگ آمیزی شده است.

مسجد بویوک چاملئجا

درب اصلی مسجد بویوک چاملئجا شش و نیم متر طول و پنج متر عرض دارد و وزن آن ۶ تن می باشد. با این مشخصات , این درب بزرگترین درب یک عباتخانه در دنیاست.

مسجد بویوک چاملئجا

مسجد بویوک چاملئجا شامل یک گالری هنر به مساحت ۳۵۰۰ متر مربع , کتابخانه ای به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع , سالن کنفرانسی با گمجایش ۱۰۷۱ نفر , ۸ کارگاه هنری و همچنین شامل یک پارکینگ سرپوشیده با گنجایش ۳۵۰۰ اتومبیل می باشد. همچنین سیستم صوتی , نورپردازی , گرمایش از کف  و تهویه مطبوع و سیستم امنیتی مسجد نیز فوق العاده است.

مسجد بویوک چاملئجا

مسجد بویوک چاملئجا

مسجد با ۱۷ هزار متر مربع قالی که ویژه این مسجد طراحی و بافته شده اند مفروش شده است.

مسجد بویوک چاملئجا

۲۴ پله برقی و ۲۷ آسانسور در این مجموعه تعبیه شده است.

مسجد بویوک چاملئجا

در زیر گنبد اصلی مسجد یک لوستر سه طبقه با وزن ۷ تن آویزان است که بزرگترین حلقه آن ۳۲ متر قطر دارد و دو حلقه دیگر آن ۲۴ و ۱۷ متر قطر دارند. همچنین ۴ لوستر دیگر با قطر ۱۰ متری هم در نقاط دیگر مسجد آویزان می باشد.

مسجد بویوک چاملئجا

مسجد در تاریخ سوم ماه می امسال (۲۰۱۹) برابر با ۱۳ اردیبهشت سال ۱۳۹۸ با مشارکت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و برخی مقامات دیگر افتتاح گردید و در پنج ماه گذشته حدود ۵ میلیون نفر از مسجد دیدن کرده اند.

مسجد بویوک چاملئجا

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن