عمومی

معمای البغدادی , رهبر داعش

مقاله ای از حسین ودین علی

آوای سنت:خبر کشته شدن ابوبکر بغدادی سرکرده خود خوانده گروه داعش توسط نیروهای آمریکایی، خبر نخست همه جراید معتبر جهان در هفته گذشته بود.

اکنون پس از فروکش کردن گرد و غبار نخستین ناشی از انتشار این خبر، برخی از تحلیل گران به بررسی عقبه فعالیت های رهبر پیشین داعش پرداخته و زوایای پنهانی از زندگی او را افشا می کنند.مطلب زیر به نقل از سایت آیدینلیک ترکیه یکی از این موارد است.سرویس بین الملل آوای سنت ترجمه این مطلب را تقدیم حضور کاربران خود می نماید.

ابوبکر البغدادی ، بنیانگذار و رهبر داعش ، “حداقل برای پنجمین بار مرد. تفاوت مرگ این بار در این بود که به طور رسمی توسط ترامپ , رئیس جمهور آمریکا اعلام شد و گفت: “او مثل سگ مرد.”

با این حال ، مرگ بغدادی سوء ظن هایی را به وجود آورد. همچنانکه مرگ  اسامه بن لادن ، بنیانگذار و رهبر القاعده نیز در پس پرده ای از مه باقی مانده است.

در همین حال ، یک تصادف جالب ، بن لادن در دوران بوش پا به عرصه گذاشت و در دوره اوباما از بین برده شد. بغدادی هم در زمان اوباما روانه میدان شد و در زمان ترامپ از بین برده شد. آیا تعجب آور نیست؟

اگرچه ترامپ گفت که آنها اطلاعاتی در مورد این عملیات را به روس‌ها ارائه داده اند ، اما روس ها گفتند: “ما از چنین چیزی  خبر نداریم.”

ترامپ به مدت ۴۵ دقیقه ماجرای فیلم گونه ای را بیان کرد و تعریف کرد که بغدادی در تونلی که گیر انداخته شده بود جلیقه انفجاری خود را منفجر کرد و به همراه دو فرزندش کشته شد و مطالب دیگری که بر زبان راند. روس ها مرگ بغدادی را تایید نکردند.

رئیس ستاد کل روسیه اعلام کرد که  رادارهای منطقه ، در بازه زمانی که ادعا می شود عملیات انجام شده حرکت بالگردها را ثبت نکرده اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه این رویداد را به عنوان نقطه عطفی در تاریخ توصیف کرده است. رهبر PYD / PKK در سوریه ، مظلوم (کوبانی) عبدی ، این رویداد را یک عملیات تاریخی توصیف کرد. ترامپ هم در واقع بیش از همه از ترکیه و PYD  تشکر کرد.

آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران هم در پاسخ به توییت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که خبر کشته شدن بغدادی را در توئیترش به اشتراک گذاشته بود، نوشت:هنری نکردی! ساخته دست خودت رو نابود کردی.

داعش با صدور بیانیه ای ، اعتراف کرد که بغدادی مرده است (مثل سگ یا نه ، آن را ذکر نکرد) و عبدالله کارداش متولد تلعفر عراق جانشین البغدادی شده است.

منظره حمله به محل اختفاء البغدادی در روستای باریشا در حومه ادلب که در فاصله پنج کیلومتری مرز ترکیه قرار دارد بیشتر به پرتاب چند بمب بزرگ هوایی شبهات داشت.

در همین حال ، براساس برخی منابع در ادلب ، کسی که کشته شد در واقع رهبر سازمان حراس الدین ، ​​ابومحمد سلامه بود. دیده بان حقوق بشر سوریه گزارش داد که ۸ هلیکوپتر آمریکایی چینوک به مرکز حراس الدین حمله کردند. این گروه که یک زیر گروه وابسته به القاعده می باشد در این باره هیچ توضیحی نداده است.

کارشناسان منطقه می گویند که پس از کشته شدن البغدادی ، گروه های جهادی پیشین همانند  القاعده-داعش – النصره ، که مدت طولانی با یکدیگر درگیر بوده اند ، احتمالا با یکدیگر متحد خواهند شد.

البغدادی که بود؟

در سال ۲۰۱۲ ، یک یادداشت اطلاعاتی از واحد اطلاعاتی پنتاگون DIA به بیرون درز کرده بود. در آن نوشته بود که غرب , حکومتهای مونارشی خلیج فارس و ترکیه خواهان ایجاد یک حکومت سلفی در سوریه هستند.

کلمه غرب , به معنی آمریکا , انگلیس و اسرائیل بود. هدف غرب , تشکیل یک دولت کوچک سلفی/وهابی برای جدا کردن عراق و سوریه از یکدیگر بود. آنها برای ممانعت از تاسیس خط لوله انتقال نفت و گاز ایران , عراق و سوریه و همچنین برای شکستن نفوذ ایران در منطقه , چنین چیزی را مناسب تشخیص داده بودند.

هدف دولت حزب عدالت و توسعه در آن زمان سرنگونی بشار اسد بود که در آن دوران گروه اخوان المسلمین  را در حکومت خود راه نمی داد.

بغدادی ، متولد ۱۹۷۱ ، که برخی حتی ادعا می کردند مأمور موساد بود ، درست مانند اسامه بن لادن ، به عنوان عضوی از اخوان المسلمین وارد میدان شده بود اما پس از اشغال عراق توسط  بوش – چنی در سال ۲۰۰۳ , البغدادی به طرف جنبش های سلفی روی آورد. در سال ۲۰۰۴ هم توسط سربازان آمریکایی در فلوجه دستگیر شد.

وی ۸ ماه در زندان معروف ابوغریب و سپس ۲ ماه در اردوگاه بوکا در ام قصر نگهداری شد و سپس بدون قید و شرط آزاد شد. او با ابو مصعب الظواهری تماس گرفته و وارد القاعده شد. پس از کشته شدن زرقاوی , ابو ایوب المصری جایگزین او شد و نام گروه را به دولت اسلامی عراق تغییر داد. البغدادی هم پله های قدرت را در گروه طی کرد و در نهایت رهبر گروه دولت اسلامی عراق شد.

البغدادی

در سال ۲۰۱۳ ، بغدادی دو بار با سناتور معروف آمریکایی ژان مک کین در تصویر دیده شد. در عکسهایی که ملاقات مک کین با کادر ارتش آزاد سوریه  (FSA) در تاریخ ۲۷ مه ۲۰۱۳ را نشان می دهد ، سناتور مک کین را در حال گفتگو با شخصی با بیش از یک هویت می بینیم: هنگامی که وی توسط وزارت امور خارجه ایالات متحده با نام  ابو دو تحت پیگرد بود ، او  توسط سازمان ملل با نام ابراهیم البغدادی شناخته می شد و با نام ابو یوسف در مدیریت ارتش آزاد سوریه فعالیت می کرد. در سال ۲۰۱۴ ، اوضاع تغییر کرد وقتی بغدادی علیه ایمن الظواهری رهبر  القاعده  قیام کرد و وارد موصل در عراق  و رقه در سوریه شد وی به اصطلاح خلافت خود را اعلام کرد. البته ، در حالی که تمام این کارها را انجام می داد ، داعش و بغدادی زیر سپر محافظتی آمریکا و اسرائیل بودند. آنها از سلاح های آمریکایی استفاده می کردند ، در درگیری با ارتش سوریه حتی از هواپیماهای جنگی ایالات متحده نیز پشتیبانی هوایی دریافت می کردند.

البغدادی

بغدادی فقط یک مهره بود

القاعده و داعش یک “دشمن مفید برای دولت در سایه آمریکا” بودند. در سایه او ، آنها توانستند در خاورمیانه مداخله کنند و در ایالات متحده نیز توانستند مردم را مرعوب کرده و هرگونه وضعیت اضطراری را اعمال کنند.

در دهه ۱۹۷۰ ، ایالات متحده از اخوان المسلمین علیه شوروی در مصر و علیه  رژیم های سوسیالیستی عربی بعث  حمایت کرده بود ، در اندونزی  گروه اتحاد اسلامی را در برابر سوکارنوی سوسیالیست مورد حمایت قرار داد، و جماعت اسلامی در پاکستان را وادار به حمله علیه ذوالفقار علی بوتو کرد.

اسامه بن لادن ، عضو اخوان المسلمین و مجاهدین افغان (طالبان) نیز از سال ۱۹۷۸ در افغانستان به میدان آورده شده بودند.

در سال ۲۰۱۱ از آنها برای سرنگونی قذافی در لیبی استفاده شد. گروه هایی تحت نامهای مختلفی در سرتاسر آفریقا ظهور کردند اما همه آنها در اختیار و در راستای منافع یک رئیس واحد قرار داشتند.

وزیر امور خارجه سابق انگلیس ، رابین کوک ، در مجلس عوام ، گفته بود که القاعده توسط سازمان های اطلاعاتی غرب ایجاد شده است. ترامپ رئیس جمهور آمریکا هم چندین بار گفته است که داعش توسط باراک اوباما و هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه اش تأسیس شده است.

اکنون بغدادی توسط رئیس خود نابود شد یا به مکانی نامعلوم برده شد . خلاصه کلام این که تسویه شد. سوریه و عراق نسبتاً خوشحال هستند که از شر یک قاتل خون ریز راحت شدند ، اما آنها به خوبی می دانند که کار سلفی های جهادی به این زودی ها به پایان نخواهد رسید.

از طرف دیگر ، روسیه با دقت همه تحولات را دنبال می کند. به خصوص در این دوره ای که ایالات متحده ضعیف تر شده است . نه تنها در سوریه بلکه از لبنان تا اسرائیل ، از عراق تا اردن ، تمام خاورمیانه در یک بحران سیاسی و اقتصادی قرار دارند.

در آمریکای لاتین ، قیامی که در دولت های ضدآمریکایی از ونزوئلا شروع شد. اعتراضات شیلی و …

در دوره رکود آمریکا که از سال ۲۰۰۸ آغاز شده بود البغدادی فقط یک ویرگول کوچک بود . اما اگر ویرگول ها هم در جای درست قرار نگیرند باعث دردسر می شوند…

منبع

انتهای مطلب

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن