عمومی

نیدال حسن و حمله فورت هود

آوای سنت: در ۵ نوامبر ۲۰۰۹ ، ایالات متحده با بزرگترین “حمله خودی” در تاریخ خود روبرو شد.

در ۵ نوامبر ۲۰۰۹ ، ایالات متحده با یکی از بزرگترین حملات در تاریخ “جنگ علیه ترور” روبرو شد. فورت هود که به عنوان یکی از بزرگترین پایگاههای نظامی جهان شناخته می شود ، پس از این حادثه, نام آن تداعی گر این حمله گردید.

اگرچه در مورد این حمله و نیدال مالک حسن , نظامی آمریکایی که این حمله را انجام داد چندین ادعا مطرح شد ، اما در نهایت گفته شد که حسن با انور الاولاکی در ارتباط بوده و یک “مسلمان تندرو” بوده است .

نیدال ملک حسن

نیدال حسن در ۸ سپتامبر ۱۹۷۰ در ویرجینیا آمریکا متولد شد.والدین او از فلسطین به ایالات متحده مهاجرت کرده بودند. نیدال حسن پس از پایان دوره دبیرستان در سال ۱۹۸۸ ، در ارتش ثبت نام کرد و تحصیلات دانشگاهی خود را ادامه داد.

در سال ۱۹۹۷ ، او از انستیتوی پلی تکنیک ویرجینیا و دانشگاه ایالتی با مدرک بیوشیمی فارغ التحصیل شد. وی سپس وارد دانشگاه خدمات یکپارچه علوم پزشکی (Uniformed Services University of the Health Sciences) شد که یک دانشگاه در ارتباط با مسئولیت های رسمی بود. وی پس از فارغ التحصیلی در سال ۲۰۰۳ ، خدمت پزشکی خود در ارتش را با تخصص پزشکی ادامه داد. وی به عنوان روانپزشک در نقاط مختلف حضور داشت.

روند روانی برای حمله

درگذشت پدرش در سال ۱۹۹۸ و درگذشت مادرش در سال ۲۰۰۱ باعث معطوف شدن او یک به زندگی دینی شد. هرگز ازدواج نکرد ، حسن در اوایل دهه ۲۰۰۰ در مساجد منطقه به چهره ای شناخته شده تبدیل شد. از جمله این مساجد مسجد دارالحجره هم بود که انور الاولاکی مدتی به عنوان امام خطیب در آن خدمت کرده بود. معلوم شد که نیدال حسن در سالهای بعد ارتباط خود با اولاکی را حفظ کرده و بعدها سطح روابط خود را افزایش داده است. در طی این سالها ،گفته شد که او با دو نفر از عاملان حملات ۱۱ سپتامبر در یک مسجد بوده و در آن دوره زمانی با هم در تماس بوده‌اند.

حمله ایالات متحده به افغانستان و عراق پس از یازده سپتامبر عامل دیگری بود که بر حسن که به عنوان روانپزشک خدمت می کرد تأثیر گذاشت . همکاران وی اظهار داشتند که نیدال حسن به عقاید مذهبی خود پایبند بوده و از عقاید خود سخن می رانده است. بر این اساس ، نیدال حسن حتی در به اشتراک گذاشتن نظرات افراطی خود در مورد اسلام دریغ نمی‌کرده است.

نیدال حسن

برخی از سربازان آمریکایی که از افغانستان و عراق بازگشته بودند به دلیل اختلالات روحی  تحت درمان قرار داشتند. نیدال حسن هم با بسیاری از این سربازان مشاوره روانپزشکی انجام داده بود. بیان شده است که آنچه حسن از این سربازان درباره جنایات جنگی که در افغانستان و عراق مرتکب شده اند شنیده ، تأثیر بسیاری در روند تصمیم او داشته است. در این روند ، نیدال حسن استدلال می کند که وزارت دفاع ایالات متحده با اعطای حق معافیت  به سربازان مسلمان می تواند از بروز حوادث جلوگیری کند. حسن وقایع ناگوار را چنین خلاصه کرده است: “فرار از ارتش، جاسوسی برای دشمن و حتی کشتن همرزمان خود”.

با گذشت زمان ، نیدال حسن مشروعیت وجود خود به عنوان یک مسلمان در ارتش آمریکا را زیر سئوال قرار می داد. در این دوره ، او به طور مکرر از طریق پست الکترونیکی با اولاکی تماس می گرفت. از نظر نیدال حسن ، اطلاع از این که قرار است وی به افغانستان اعزام شود در واقع آخرین قطره‌ای بود که کاسه صبر او را لبریز کرد. پیش از حمله ، حسن نیز به دلیل دیدگاههای مذهبی خود مورد تبعیض و برخی حملات قرار گرفته بود.

نیدال حسن

۱۳ سرباز کشته شدند

در ۵ نوامبر ۲۰۰۹ ، نیدال ملک حسن که به پایگاه فورت هود در کیلیندر تگزاس رفته بود ، با سلاح نیمه اتوماتیک خود به طرف سربازان آمریکایی آتش گشود. گفته شد که او موقع تیراندازی فریاد الله اکبر سرداده است. در نتیجه تیراندازی حسن ، ۱۳ سرباز کشته و حداقل ۴۰ نفر زخمی شدند. پس از حمله ، معلوم شد که نیدال حسن در صبح حمله , مبلمان منزل خود را اهدا کرده و همچنین کتاب قرآن توزیع کرده است. یکی از دوستان هم رزم او  که در روز حمله با حسن نماز خوانده است گفت که او کاملاً آرام بود و به نظر نمی رسید عصبی یا مشکلی داشته باشد.

نیدال حسن طی درگیری تیر خورده بود از کمر به پایین فلج شد. حسن که به بخش مراقبت های ویژه منتقل شده بود ، به جرم کشته شدن ۱۳ نفر و مجروح کردن حداقل ۴۰ نفر دستگیر و محکوم شد. حسن در ۲۸ اوت ۲۰۱۳ محکوم به اعدام شد. روند محاکمه نیدال برای آمریکا تاکنون حداقل ۵ میلیون دلار هزینه داشته است. مشخص نیست که حکم حسن نیدال چه وقت اجرا خواهد شد. نیدال در حال حاضر در پایگاه ویژه ارتش در کانزاس نگهداری می شود. حسن کریم اکبر که هم رزمان خود را که قرار بود در کویت به اشغال عراق اعزام شوند در ۲۳ مارس ۲۰۰۳ مورد حمله قرار داد نیز در همان پایگاه نگهداری می شود. اکبر که این حمله را با “انگیزه مرتبط با تروریسم” انجام داده ، منتظر اجرای حکم اعدام خود است.

حمله فورت هود , به عنوان یکی از ناراحت کننده‌ترین حملات در ایالات متحده در “مبارزه با تروریسم” در تاریخ این کشور ثبت شد.

منبع

انتهای مطلب

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن