جهان اسلامعمومی

مراکز یهودی سازی و شستشوی مغزی گردشگران درقدس

آوای سنت : اریک هانسن گردشگر دانمارکی چند روز پیش به همراه خانواده اش وارد بیت المقدس شد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت، او بر خلاف اکثر گردشگران خارجی ترجیح داد به تنهایی در کوچه پس کوچه های شهر قدیمی و اطراف آن قدم بزند،در قلعه قدس، که اشغالگران اسرائیل آن را قلعه داوود می نامند، هانسن در حال ورق زدن جزوه ای بود که حاوی اطلاعات نادرست تاریخی درباره این مکان باستان شناسی بود.

این گردشگر از مکان های تاریخی مانند قلعه که به تنهایی و بدون راهنمای گردشگری به گشت و گذار در آن پرداخته نیز متحیر است و می گوید ترجیح می دهد به اطلاعات شخصی که از شهر می داند تکیه کند.

اما در کنار این جهانگرد،گردشگران دیگری دور راهنمایان خود جمع شده و آنها روایت تورات را از این مکان که یکی از برجسته ترین مراکز یهودیت در نزدیکی مسجد الاقصی به شمار می رود، در اختیار گردشگران قرار دادند.

یکی از بزرگان قدس ۳۹ سال است که اینجا و در قلعه قدس کار می کند. با اینکه تمام تالارهای موزه این قعله به دلیل مرمت تعطیل شده بود، او درب بسته مسجد را که به سالن نمایشگاه تبدیل شده بود باز کرد و با ناراحتی از آنچه بر سر این مکان آمده بود گفت.

او ترجیح داد نام خود را فاش نکند، اما به الجزیره گفت: تمام اطلاعاتی که برای بازدیدکنندگان قلعه که پیش از شیوع کرونا سالانه بیش از دو میلیون بازدیدکننده داشت، ارائه می‌شود، روایاتی است که حقایق را جعل و اطلاعات اسلامی قدس را تحریف می کند

مرد هنگام صحبت درباره محراب و منبر تاریخی که در داخل یکی از سالن‌های نمایشگاه قرار دارد،با چشمانی اشکبار گفت یک روز فهمیدم که سازمان آثار باستانی اسرائیل قصد دارد ۴ ستون سنگی باستانی را از جلوی منبر به سرقت ببرد، به همین سبب آنها را زیر جعبه های مقوایی و کیسه های پلاستیکی بزرگ داخل دخمه های قلعه پنهان کرد

این کارمند مسن سعی کرد با مراجعه به مراجع مذهبی و موقوفات اردن از اموالی که زمانی به سرقت رفته و مکان های دیدنی مسجد که در زمان های دیگر مخدوش شده بود محافظت کند، اما پاسخ این بود که چیزی قابل تغییر نیست.

وقتی از مسجد ارگ بیرون آمدیم،از زبان یکی از راهنمایان تور شنیدیم که به گروه خود می گفت این سنگ های عظیم متعلق به دوره معبد دوم است. این همان چیزی است که مدیریت موزه با نشان دادن شهر قدس با الگوهایی از دوره های مختلف بدون پرداختن به اعراب و مسلمانان و نقش آنها در شکوفایی آن، روی آن متمرکز است.

رضوان عمرو محقق امور بیت المقدس و مسجد الاقصی در گفتگو با الجزیره درباره ۴ مرکز اصلی در این شهر قدیمی و اطراف آن توضیح می دهد که با هدف شستشوی مغزی نسل نوجوان یهودی و برای گردشگرانی که به روایت تحریف شده تورات گوش می دهند،یک سیستم تشکیل شده است

اداره اسرائیلی ادعا می کند که این موزه داستان شهر اورشلیم را که ۳۰۰۰ سال قدمت دارد روایت می کند،با این حال این محقق تاکید می‌کند که رژیم اشغالگر قدس عمدا بسیاری از حقایق را که نشان‌دهنده عربی و اسلامی بودن بیت‌المقدس است نادیده می‌گیرد و آن را تحریف می‌کند تا روایت تورات را در ذهن بازدیدکنندگان و گردشگران محلی جای دهد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن