جهان اسلامعمومی

مسجدالحرام در جمع با ارزش‌ترین بناهای جهان

آوای سنت : براساس یک گزارش، مسجدالحرام علاوه بر هزینه‌های بالای توسعه خود از نظر تاریخی نیز از ارزش بالایی برخوردار است.

به نقل از Life Style Asia، این وب‌سایت در گزارشی به بررسی با ارزش‌ترین ساختمان‌ها و بناهای ساخته شده در جهان پرداخت.

در این گزارش از مسجدالحرام به عنوان یکی از پرهزینه‌ترین و با ارزش‌ترین ساختمان‌های جهان نام برده شده و آمده است: مسجدالحرام که به مسجد بزرگ مکه نیز معروف است، بزرگترین مسجد جهان به شمار می‌رود که در اطراف کعبه، مقدس‌ترین زیارتگاه اسلام ساخته شده است. این مسجد مقصد میلیون‌ها مسلمانی است که به زیارت حج و عمره می‌روند.

هزینه واقعی یک ساختمان از طریق پولی که برای ساخت آن صرف شده برآورد می‌شود. این می‌تواند شامل هزینه‌هایی مانند هزینه تملک زمین، تغییرات در سازه‌های موجود، ساختمان‌های کوچک که بخشی از پروژه را تشکیل می‌دهند و سایر هزینه‌های مشابه مرتبط با پروژه اصلی باشد. با این حال، هنوز هم ممکن است ارزیابی دقیق هزینه یک ساختمان دشوار باشد. این می‌تواند به دلیل قدمت ساختمان و در دسترس بودن سوابق و بسیاری از دلایل دیگر باشد.

مسجدالحرام در طول قرن‌ها و مهم‌تر از آن در ۱۰۰ سال گذشته دستخوش توسعه‌های متعددی شده است.

به گزارش عرب نیوز، آخرین توسعه آن در سال ۲۰۱۵ در زمان ملک سلمان بن عبدالعزیز آغاز شد که هدفش افزایش ظرفیت مسجد برای اسکان نزدیک به دو میلیون نمازگزار در زمینی به مساحت ۱,۵ میلیون متر مربع بود.

برخی گزارش‌های رسانه‌ای ادعا می‌کنند که هزینه کل پروژه توسعه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برای دولت عربستان سعودی هزینه داشته، با این حال، رقم دقیق تأیید نشده است.

روزنامه انگلیسی‌زبان اماراتی National هم در گزارشی اعلام کرد که هزینه ساخت و ساز تخمین زده شده ۲۶,۶ میلیارد دلار بوده است و دولت ۳۵.۵ میلیارد دلار دیگر به عنوان غرامت پروژه  به صاحبان زمین‌های اطراف پرداخت کرده است.

این باعث شده که کل هزینه‌های این پروژه به حدود ۶۲ میلیارد دلار برسد. حتی اگر هزینه‌های توسعه ۲۶,۶ میلیارد دلار در نظر گرفته شود، این مسجد همچنان پرهزینه‌ترین ساختمان در جهان خواهد بود. با این همه رقم واقعی هرچه باشد، فقط مربوط به هزینه‌های توسعه است و نه ارزش تاریخی مسجد اعظم مکه.

علاوه بر مسجد الحرام، دیگر سازه معروف شهر مکه هم در این فهرست جای دارد.

مسجد الحرام در جمع با ارزش ترین بناهای جهان

ابراج البیت یا برج ساعت سلطنتی مکه، یک مجموعه آسمان خراش عظیم است که مشرف به مسجد الحرام ساخته شده است. این یک مجتمع دولتی با هفت آسمان خراش است که هتل‌ها، مراکز خرید و آپارتمان‌های مسکونی و سایر امکانات را در خود جای داده است.

این بخشی از پروژه موقوفات ملک عبدالعزیز است و به دلیل ساعت ساختمان، برج مرکزی قابل تشخیص است. این ساعت با ارتفاع ۶۰۱ متر، بزرگترین صفحه ساعت جهان را در هر یک از چهار طرف خود دارد.

ساخت این مجتمع در سال ۲۰۰۴ آغاز شد و در سال ۲۰۱۲ به پایان رسید. گزارش CNN در سال ۲۰۱۳ می‌گوید که این پروژه ۱۵ میلیارد دلار هزینه داشته است.

از دیگر بناهای دیگری که در این گزارش به آنها اشاره شده می‌توان به استادیوم سوفی (SoFi Stadium)) در اینگلوود کالیفرنیا، هتل قصر امارات در ابوظبی و مارینا بی سندز (Mariana Bay Sands) در سنگاپور اشاره کرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن