جهان اسلامعمومی

مسلمانان بالکان و محدودیتهای اجتماعی

آوای سنت : دکتر خیرالدین خوجه الکوزووی،استاد تفسیر،علوم قرآنی وفرهنگ اسلامی در دانشگاه قطر،تأیید کردکه اسلام درخون و شریان های مردم بالکان جریان دارد،او همچنین از محدودیت هایی که مسلمانان آنجا با آن روبرو هستند گلایه کرد.

به گزار سرویس ترجمه آوای سنت ، او افزود: آمار مسلمانان در بالکان درجنوب شرقی اروپا از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.

به عنوان مثال ۵۱ درصد از جمعیت بوسنی و هرزگوین مسلمان هستند،وی افزود: اسلام از طریق بازرگانان زمان خلیفه عثمان بن عفان رضی الله عنه وسپس از طریق خاندان بنی امیه،عباسیان،سلجوقیان و در نهایت عثمانی وارد این منطقه شد.

وی با بیان اینکه مسلمانان در بالکان به ویژه آلبانیایی ها به تساهل مذهبی و همزیستی مسالمت آمیز معروف هستند،گفت: اینجا می توانید یک شوهر مسلمان و یک همسر غیرمسلمان پیدا کنید که بدون درگیری و اختلاف در کنار هم زندگی می کنند.

پس از سقوط امپراتوری عثمانی،ناسیونالیسم و شعارهای نفرت از دیگران شروع به نمایان شد و مردم بالکان درسال ۱۹۱۲ و دررویدادهایی که پس ازآن در دهه ۱۹۹۰ به وقوع پیوست،در معرض کشتار وعملیات پاکسازی قومی قرار گرفتند.

وی از پایبندی مردمان بالکان به دین اسلامی صحبت کرد وگفت: این مردمان اسلام را دوست دارند. زیرا قرن ها پیش از روی عشق و اراده به اسلام گرویدند و نه از طریق خشونت و اجبار،آن گونه که برخی نوشته های غربی درباره آن صحبت می کنند.

وی گفت: در این منطقه اقبال  هر روزه به دین اسلام بیشترمی شود که سند آن پر بودن مساجد به ویژه در روز جمعه و همچنین وجود مؤسسات حفظ و آموزش قرآن کریم است.

اوبا تاکید بر اینکه مردم مناسک دینی خود مانند نماز در مساجد،روزه گرفتن و مناسک حج را آزادانه انجام می دهند گفت:آنها همچنین به تمام سنت های شناخته شده اسلامی عمل می کنند.

اما میهمان قسمت (۴/۵/۲۰۲۳) برنامه شریعت و زندگی در رمضان از موارد آزار و اذیت مسلمانان بالکان گلایه کرد و گفت: آنها مورد ظلم مجامع بین المللی و غربی قرار دارند.زیرا آزادی اجرای احکام اسلام و انجام فعالیت های مذهبی از آنان سلب می شوند و مورد هجمه شدید رسانه های غربی به ویژه در مورد حجاب زنان مسلمان قرار دارند، او فاش کرد که زنان محجبه ۳ ماه پیش در کوزوو به دلیل حجاب از کار اخراج شدند.

از جمله محدودیت‌هایی که وی ذکر کرد این است که دادگاه‌های اسلامی در زمان یوگسلاوی سابق وجود داشت،اما بعداً ممنوع شد و مسلمانان در بالکان مجبورند در مسائل حقوقی مربوط به ارث،طلاق و غیره به قوانین سکولار متوسل شوند.

او همچنین از محدودیت های آموزش دینی در منطقه شکایت کرد، زیرا آلبانیایی ها در کوزوو وآلبانی ازآموزش اسلام به فرزندان خود در مدارس متوسطه و مقدماتی منع می شوند و این در حالی است که دولت صربستان این اجازه را می داد.

دکتر خوجه الکوزووی ضمن اشاره به وجود بحران مساجد در روستاهای کوزوو گفت که موقوفاتی که آنها از امپراتوری عثمانی به ارث برده اند هنوز در آرشیو کشورهای بالکان نگهداری می شود.

وی همچنین فاش کرد که عرف فعلی در منطقه جنوب شرقی اروپا مانع از جذب مبلغان خارج از کشور می شود و از این رو بیشتر تلاش های تبلیغی با هماهنگی بین ائمه و مفتی ها درکشورهای این منطقه انجام می شود.با این حال وی ضرورت کمک گرفتن از علما و فقهای خارج از کشور را با هدف همگرایی فکری و فرهنگی خواستار شد.

بالکان منطقه ای پر از فرقه های مذهبی است و شامل ۶ کشور است که در جنوب شرقی اروپا قرار دارند و مذهب غالب آنجا حنفی است.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن