جهان اسلامعمومی
موضوعات داغ

مقابله با اسلام هراسی نیازمند تلاش جمعی

آوای سنت : ریشه کن کردن تفکر اسلام هراسی نیازمند یک کار گروهی است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، دکتر عمرو اللیثی،رئیس اتحادیه رسانه های اسلامی،معتقد است گفتمان رسانه های دینی از تصاویر نادرستی که  از اسلام عرضه می شود (اسلام هراسی)رنج می برد.

به گفته وی بازپروری متخصصان رسانه برای تدوین پیامی رسانه ای و همزمان تقویت حضور کادرهای تخصصی که وظیفه آنها اشاعه ارزش های مدارا و رویکرد میانه و اتخاذ اصل گفتگوست،برای افزایش آگاهی ها در این باره امری ضروری است.

گفتمان رسانه های دینی نیاز به اطلاع رسانی درزمینه برخی از مفاهیم است از جمله اینکه جهاد چیست؟ یا به کار بردن قوانین اسلامی به چه معناست؟

دکتر اللیثی می گوید، کادر رسانه ای به تنهایی نمی تواند تفکر اسلام هراسی را ریشه ریشه کن کند.

او معتقد است ما به همبستگی و تلاش کسانی که در رسانه ها، آموزش و پرورش، منبرها،علما،روشنفکران نیاز داریم.به ویژه اینکه در مرحله ای هستیم که در آن انسانهای عاقل و وفاداری وجود دارند که توانستند ما را به حقیقت اسلام  میانه رو بازگردانند.

این مرحله مستلزم تجدید،درک و آگاهی از جهانی بودن پیام محمدی و آخرین آن در بین پیام های آسمانی است که انعطاف پذیری آن شامل توانایی پذیرفتن همه افراد با پیشینه های فرهنگی و فکری متفاوت و همچنین تنوع آداب و رسوم، سنت ها و شیوه های زندگی است،به گونه ای که حریم خصوصی آنها را در چارچوب عمومی و هماهنگ با روح اسلام تضمین کند.

فتوحات اسلامی از شهر رسول خدا به سوی مشرق زمین و مغرب زمین انجام شد و مردم دسته دسته بر اساس آداب و سنن مختلف وارد دین خدا شدند. اسلام نیز آنها را با انطباق قانونی لازم که شامل زندگی مردم در معاش و معاملات و تحولاتی که در عصر نبوت بود، تطبیق داد.

این وضعیت می توانست چالشی برای استحکام و دوام این دین و اعتبار آن برای هر زمان و مکان باشد.

تحجری که برخی بر اسلام تحمیل می کنند،اساساً با روح جهان شمولی که مشخصه این دین پاک است، در تضاد است.

ایستادن بر معانی ظاهری متون حقوقی بدون همراهی با هدف و غرض آن، وشرایطی که این متون در آن تولید شده است،زندگی مسلمانان را در خارج از زمان بیهوده می کند.ختم رسالت به معنای توانایی این پیام برای پذیرش همه مردم است، نه یک فقط یک گروه یا فقط یک ملت.

بر این اساس ما باید از نقش خود در ابلاغ کلیات شریعت آگاه باشیم و روحیه انعطاف لازم برای تلاقی با فرهنگ های جهانی را مطابق با هدف بزرگی که داریم نشان دهیم: وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا. این معرفت مستلزم احترام متقابل و همزیستی بر اساس منفعت رسانی است بدون تکبر و التماس تحقیرآمیز.

تلاش گروه‌های اسلامی افراطی برای کاهش جهانی شدن پیام محمدی با محدود کردن آن به چارچوب جغرافیایی خاص و الزامات فرهنگی و ذهنی موروثی، امری است که مانع از اجرای کامل احکام دعوت می‌شود.

بنابراین لازم است این افراد، بازتر فکر کنند و بتوانند فرهنگهای دیگر و آداب و رسوم آن را درک کنند. و اینکه انعطاف فکری بیشتری داشته باشند که مجهز به استدلال و منطق و درک اهداف و مقاصد مشروع است و در پیام ها و منبرهای رسانه ای خود الگوی درخشان محمدی را در نحوه رفتار با دیگری، روح صمیمیت و عاطفه و اشتیاق برای نجات مردم از هلاکت با وجود عقاید متفاوتشان به کار گیرند.

این روحیه ای است که امروز در اکثر کسانی که در مقابل این دعوت ایستاده اند از دست داده ایم،بخشی از دعوت های ما به ویژه دعوت های بین المللی که خطیبان در منبر بیان می کنند فاقد ساده ترین پشتوانه ها هستند.

در دنیای امروز که پیشرفت آن شگفت انگیر است،این یک کار پیچیده و دشوار و تحقق آن نیازمند واعظانی آگاه، دوراندیش، خردمندتر و روشن‌فکر است که با نور عصری که ما در آن زندگی می‌کنیم همذات پنداری کنند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن