آسیاجهان اسلام

منافع متضاد امارات و عربستان سعودی

تحلیلی بر مناسبات شکننده امارات و عربستان

آوای سنت: پایگاه خبری العربی الجدید در تحلیلی به واکاوی اختلافات اخیر بین امارات و عربستان سعودی پرداخته است.سرویس ترجمه آوای سنت این تحلیل را تقدیم کاربران خود می نماید:

ظاهراً شکاف در روابط دو کشور از روز یکشنبه گذشته شروع شد،روزی که عربستان سعودی با توجه به شیوع ویروس جهش یافته کرونا تصمیم گرفت پروازها به و از امارات ،اتیوپی و ویتنام را ممنوع کند،امارات به این اقدام عربستان پاسخ داد و کلیه پروازها به عربستان سعودی را تا اطلاع ثانوی متوقف کرد.

اختلاف بعدی این دو کشور هنگام رایزنی اعضای اوپک در مورد تمدید توافقنامه کاهش تولید بروز کرد. زیرا امارات با این تصمیم اوپک مخالفت کرده بود.

به موازات این تصمیم،عربستان سعودی قوانین خود را در مورد واردات از سایر کشورهای حوزه خلیج فارس تغییر داد تا در مخالفتی آشکار با امارات ،کالاهای تولید شده در مناطق آزادو کالاهای اسرائیلی را از آن خارج کند.

پیش از این ،در ماه فوریه ،عربستان سعودی اعطای قرارداد دولتی به شرکت هایی را که مراکز منطقه ای را در کشور دیگر منطقه ایجاد می کنند،متوقف کرد.این اقدامات ضربه ای به امارات تلقی می شد که اقتصاد خود را بر پایه جذب شرکت های بزرگ بین المللی بنا نهاد.

رقابت اقتصادی بین دو کشور با موضع گیری های آشکار محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و اصرار وی در تحکیم پایه های اقتصاد گردشگری رقابتی با پیروی از سیاست داخلی باز با عنوان آسایش اجتماعی، آزادی زنان و تاسیس ابرشهر نئوم دردریای سرخ با هدف جذب سرمایه گذاری های خارجی، به اوج خود رسید.

با نگاهی عمیق تر به این موضوع می توان فهمید که فاصله ابوظبی و ریاض از زمان تمایل عربستان به آشتی با قطر آغاز شده بود.

واضح است که ابوظبی از رفع محاصره قطر کاملاً راضی نبوده و خواهان ادامه تحریم دوحه بود که ریاض با آن موافقت نکرد. از سوی دیگر ،ریاض به عادی سازی پرشتاب روابط امارات و اسرائیل مشکوک است.

همچنین در برخی از گزارش ها آمده است که در یک تفاهم پنهانی و الزام آور بین ابوظبی و محمد بن سلمان،دو طرف متعهد می شوند که ریاض هم باید به آن بپیوندد،اما محمد سلمان به این تفاهم پایبند نماند و از ترس واکنش های داخلی سعودی،حرفش را پس گرفت.

موضع دو کشوردر مورد بحران یمن نیزمتفاوت است،زیرا ریاض از گروه عبدربه منصور هادی حمایت می کند.در حالی که امارات متحده عربی ضمن تمرکز کنترل خود بر جنوب یمن ،از نیروهای شورای انتقالی جنوب پشتیبانی می کند.

به نظر می رسد میزبانی یکشنبه گذشته تلویزیون العربیه از خالد مشعل رئیس جنبش حماس در خارج از کشور و درخواست وی از عربستان سعودی برای از سرگیری رابطه با این جنبش و آزادی زندانیان حماس،تناقض دیگری با امارات متحده عربی است که به موضع سختگیرانه در مورد حماس و هر سازمان مرتبط با اخوان المسلمین پایبند است.

از طرف دیگر،عربستان سعودی کاملاً موافق نیست که جنبش حماس را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کند و مخالف این نیست که حماس فعالیت خود را در چند کشور عربی از سر بگیرد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن